(Glas)ovenbouw in Kenia

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door gerard »

hotglass schreef:Vreemd om na ruim 4 weken hard werken plotseling weer op het vliegveld van Nairobi te zitten terwijl ik vanmiddag nog bezig was
om de kletsnatte rocketstove-glasoven aan de praat te krijgen.
Met een beetje tellen en wat schatten kom ik op zeker 2000 liter water die we nodig hebben gehad voor dit bouwsel.
Nu is Kenia wel vaak heet en droog, maar zo'n plas water is niet in een weekje verdwenen. Ik kan het in ieder geval moeilijk in te schatten.
De bedoeling is om hem dagelijks even op te stoken en dan het temperatuur verloop te volgen.


Ed
Hallo Ed,
Ben net terug van weggeweest, en had geen mogelijkheid je laatste stuk te volgen en/of te reageren.

Mooi dat het gelukt is om het "ding", voor vertrek, toch aan het werk te krijgen. Gefeliciteerd en vooral petje af! Ik hoop dat de achterblijvers zich qua droogstookgedrag een beetje kunnen inhouden. Liever iets langer drogen dan te snel. Zeker gezien het feit dat je niet alles van getest vuurvast materiaal hebt kunnen maken.
Die Jatropha perscakes, zijn die overigens bedoeld om in de glasoven als mogelijk oliehoudende brandstof te gaan gebruiken?
Fijn dat je nog een grondmonster voor me hebt mee willen zeulen. Alvast bedankt.

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Hallo Gerard,

Ik had de oven liever zelf rustig op willen stoken tot 1100 - 1200 º. Maar die mogelijkheid was bij voorbaat al uitgesloten
toen we al voor het begin van de bouw begonnen te 'knutselen' aan het oorspronkelijke idee van één kleine oven met een geïntegreerde afkoeloven. Daar was de beschikbare tijd en ook het aanwezige materiaal voor bedoeld. Met een meer als dubbele grootte en het opduikelen van al het extra materiaal is het bouwen op zichzelf al een kunststukje geworden.
Zonder de inzet van de plaatselijke assistenten was dit ook nooit gelukt.
Als er zich onverhoopt problemen gaan voordoen zijn zij ook de eersten die moeten bijspringen omdat ze precies weten hoe alles is gemaakt.
Jatropha perscake/koek is de brandstof die ik in eerste instantie heb uitgezocht voor de oven.
Een groot deel van de (stads)bevolking kookt dagelijks op houtskool die vanuit allerlei bosgebieden in de omgeving wordt aangevoerd. Hout en houtskool stoken in oost-Afrika is zeer ongewenst in verband met de grootschalige ontbossing die daardoor plaats vindt in dit toch al zeer droge gebied.
Jatropha is voor houtskool een alternatief. Als plant groeit het tussen allerlei andere gewassen, heeft bijna geen water of verzorging nodig en levert zaden die uitgeperst worden voor het winnen van biodiesel. De plant, de noot en de olie zijn echter wel giftig en daarmee ongeschikt voor menselijke of dierlijke consumptie.
Daarmee belast het niet de voedselketen die ook al zo kwetsbaar is in oost-Afrika.
Links en rechts ontstaan er in Oost-Afrika op dit moment ook initiatieven voor het persen van zaagsel-briketten.
Ik hoorde alleen in het plaatselijke roddelcircuit dat er ook alweer mensen waren gestopt in verband met onregelmatig en onbetrouwbare aanvoer van zaagsel en gebrekkige persapparatuur waardoor de briketten niet stevig genoeg waren.

De afname van de (bio)diesel is groot in Nairobi, o.a. het 'voltallige' UN personeel (hoofdkantoor voor Oost Afrika) maakt voor alle dieselauto's gebruik van hun eigen belastingvrije biodiesel systeem. Aangezien de meeste 'buitenlanders' in Nairobi in de grootst mogelijke LandCruiser rijden gaat er nogal eens een litertje doorheen. Alle andere NGO en ambassades doen aan het dieselverbruik ook nog eens blijmoedig mee.

De uitgeperste Jatropha-noot, of bv. katoenzaad-perskoek blijft dus over en is o.a. een brandstof waar de plaatselijke bevolking nog niet lekker mee kan werken. Plaatselijk is het wel een heel betaalbare(ca. € 0,10 /kg) brandstof.
Mijn eigen, zeer beperkte, ervaring tot nu toe is dat Jatropha een behoorlijk hoge temperatuur nodig heeft om lekker te branden. In een open vuurtje met een lage temperatuur begint het snel een dicht rook met een ernstige onaangename geur te verspreiden. De weerstand van de plaatselijke bevolking kan ik me dus best voorstellen.
Als je met een Rocketstove(achtige), snel een hoge temperatuur en een volledige verbranding kunt bereiken is
dit probleem goed te omzeilen.
Na overleg met de mensen van Jatropha-olie ontwikkelaar www.dilligent.nl heb ik vorig jaar in Nederland al testen gedaan met de vergelijkbare lijnzaad-perskoek. Dat brandde fantastisch, maar was dan ook lekker vet. Nu realiseer ik mij dat dit een niet representatieve test was, omdat ik de gebruikte lijnzaadkoek bij een locale historische oliemolen gehaald had, die eigenlijk alleen nog een toeristisch/historisch doel dient. Met moderne apparatuur is de opbrengst natuurlijk veel hoger en blijft er veel minder lekker brandbare olie over in de perskoek.
Jatropha analyse div metingen en standaarden.pdf
(44.57 KiB) 156 keer gedownload
Meezeulen van een grondmonster viel wel mee, ik heb echt geen emmer vol meegebracht, eerder een goede koffiebeker vol.

Groet,

Ed
Bijlagen
foto en analyse geleend van de diligent-tanzania.com website
foto en analyse geleend van de diligent-tanzania.com website
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door gerard »

@ Ed,
Al een tijdje stilte omtrent dit onderwerp. Ik neem aan dat je na je vertrek nog contact hebt gehad met Kenia. Heb je al zicht op het functioneren van de gebouwde Glasoven? Ik ben wel benieuwd.
Overigens weer geen Hotglass present op Glasrijk dit jaar?
Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Ha Gerard,

Het Keniaanse project heeft last van wat "Afrikaanse snelheid". Zaken die het leven aangenaam maken, zoals een bruiloft
- nee, niet de mijne :mrgreen: - en wat minder leuke voorvallen hebben alles in de traagste stand gezet.

Drie kleinere houtgestookte glasovenprojecten zijn er daarna nog geweest. Van het project aan de Anadoulu Universiteit in Eskishir is een geweldige video gemaakt. Alleen heb ik geen idee hoe ik die van facebook naar het ecologieforum zou kunnen verplaatsen.

De wereld is ook groter als Tubbergen, het http://www.igsymposium.cz/ van deze week neemt een heel andere plaats in, de keuze was snel gemaakt.
Bijlagen
246442_464309626918151_1789799384_n.jpg
Plaats reactie