leem op gipspleister

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
IM8
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:10

leem op gipspleister

Bericht door IM8 »

Weet iemand of het zin heeft om op een bestaande gipspleister een leemlaag te zetten? Kan dat een positief effect hebben op het klimaat in huis of is het totaal zinloos? Gips eerst afkappen is geen optie, de bakstenen in ons huis zijn erg poreus, we zouden de halve muur mee afbreken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: leem op gipspleister

Bericht door Tim »

Hey,

Ging hier prima. Juist de plekken waar geen pleister zat kwamen krimpscheurtje (ondergrond te veel zuigend).

Mooie van leem is dat je het zo kan bijsmeren.

T
Laatst gewijzigd door Tim op 26 jan 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: leem op gipspleister

Bericht door gerard »

Ja hoor, dat kan. Beter wel eerst een stucprimer aanbrengen. Leemstuc tot 15 mm. liefst in 2 lagen opbrengen. 1e laag ruw laten, 2e laag schuren.

groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: leem op gipspleister

Bericht door deleted »

Een goede vraag.

Eigenlijk op te splitsen in 2 deelvragen:
Kan het zonder schadelijk te zijn ?
Heeft het positieve effecten ?

Vermits je baksteen erg poreus is, zal hij ook erg dampopen zijn.
De gipsstuc langs binnen is dan weer erg dampdicht.
Nu zegt de regel dat een muur best steeds dampopener naar buiten toe is. Dus bij je huidige opbouw geen probleem.
Ga je leem langs binnen plaatsen, dan krijg een erg dampopen laag(leem), dan een erg dampdichte laag(gips) en dan weer een dampopen laag (poreuze baksteen). Dus eigenlijk niet volgens de regels van de kunst.
Als je nog isolerend materiaal door de leemlaag zou mengen mag je zeker het gips niet laten zitten!

Een dunne laag leem zal waarschijnlijk niet veel kwaad kunnen.
Of hij veel bijdraagt is ook maar de vraag. Wellicht werkt het wel een beetje vochtregulerend.

Als het oude muren betreffen is er veel kans dat het een kalkstuc is en zou ik ook eerder terug met kalk repareren.
Kalk heeft ook uitstekende vochtregulerende eigenschappen.

G
IM8
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:10

Re: leem op gipspleister

Bericht door IM8 »

Bedankt, wou idd weten hoe zinvol die leemlaag zou zijn.

Ik denk dat ik het lemen maar laat, zeker omdat we (of eerder de architect) volgens mij ons huis aan de buitenkant mismeesterd hebben: we hebben het 10 jaar geleden laten kaleien, maar kwamen pas achteraf tot de conclusie dat dit niet volgens de regels van de (ecologische) kunst gebeurde, er is namelijk een cementpap opgesmeerd die dan geverfd is.

Bij een leemlaag op de gips zou ik dus een dampopen laag (leem), een dampdichte (gips), weer een dampopen (poreuze baksteen), en dan weer een dampdichte laag (cement) hebben?

We hebben ons ook al afgevraagd of we op termijn langs de buitenkant kunnen isoleren, met een laag diffutherm en trasskalk, als we eerst de cementlaag perforeren op de een of andere manier?

Intussen wonen we in een koud en vochtig huis, alhoewel onze architect ons bij de verbouwing bleef verzekeren dat de lambda- waarde van de muren volstond en er geen extra isolatie nodig was. Tja.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: leem op gipspleister

Bericht door deleted »

IM8,

Zit er ook nog een spouw in de muur ? En hoe dik is de muur eigenlijk ?
Langs buiten isoleren geeft altijd het minste problemen.
Of het zin heeft om de cementpleister te perforeren kan je simuleren op deze link:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0


Ik heb al wat materialen en diktes ingevuld. Maar die kan je aanpassen en je kan ook voor andere materialen en opbouw kiezen.
Wat opvalt is dat door het plaatsen van de buitenisolatie het gevaar op condens in de muur enorm afneemt. Zet de dikte van de houtvezelplaat bijvoorbeeld maar eens op nul.
Als je het mij vraagt is er veel kans dat op koude dagen er momenteel veel condens in je muur ophoopt door de cementlaag.
De lambda-waarden die je architect in zijn berekeningen gebruikt is wellicht voor een muur in 'droge toestand'. In natte omstandigheden kan dat een heel pak isolatiewaarde schelen ...


G
IM8
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2012, 14:10

Re: leem op gipspleister

Bericht door IM8 »

Nee ons huis heeft geen spouwen, wel een volle muur van ongeveer 30 cm dik.
Ziet er wel een goeie site uit die je daar post, zal eens wat simulaties uitproberen.
Bedankt voor de hulp!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: leem op gipspleister

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:IM8,

Zit er ook nog een spouw in de muur ? En hoe dik is de muur eigenlijk ?
Langs buiten isoleren geeft altijd het minste problemen.
Of het zin heeft om de cementpleister te perforeren kan je simuleren op deze link:
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert ... &outside=0


Ik heb al wat materialen en diktes ingevuld. Maar die kan je aanpassen en je kan ook voor andere materialen en opbouw kiezen.
Wat opvalt is dat door het plaatsen van de buitenisolatie het gevaar op condens in de muur enorm afneemt. Zet de dikte van de houtvezelplaat bijvoorbeeld maar eens op nul.
Als je het mij vraagt is er veel kans dat op koude dagen er momenteel veel condens in je muur ophoopt door de cementlaag.
De lambda-waarden die je architect in zijn berekeningen gebruikt is wellicht voor een muur in 'droge toestand'. In natte omstandigheden kan dat een heel pak isolatiewaarde schelen ...
G
Wat zou een "Fischeriaanse" oplossing kunnen zijn?

nozw-muur verschillende isolatievormen?

Een van de pavatex producten tegen binnenmuur?
Afwerking op gips denk ik eerder aan leemfinish voor de structuur en muurverf van aquamarijn o.i.d.
Muurverf met fijnzand kan ook en die met grote een blokwitter (20cm) opbrengen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: leem op gipspleister

Bericht door deleted »

Krelis schreef:Een van de pavatex producten tegen binnenmuur?
Dan moet het gips er ZEKER af.

Als langs buiten mogelijk is, zou ik altijd langs buiten isoleren bij volle muren.

G
Plaats reactie