Houten gevelbekleding : "open gevel"

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Deze ? http://www.hofatex.net/Download/Parameter/tp_UD.htm
Dan = Wasseraufnahme 1 kg/m² (toch behoorlijk hoog volgens mij als ze de 22mm dikke plaat bedoelen)

Maar ik ga uit van een openvoegsysteem.
Jij maakt de planken constructie dicht met geventileerde spouw neem ik aan(heb het topic nogmaals gelezen :oops: ). Ik denk dat in dat geval de planken zelf wel dauwwaterbuffer gaan spelen, met als voordeel dat ze aan 2 kanten kunnen opdrogen en rechtstreeks zonlicht vangen. Dat maakt dat de achterliggende isolatie minder risico loopt(=voordeel), maar de beplanking zelf natuurlijk wel meer te verduren krijgt(=nadeel).

Wellicht kan het met deze opbouw ook wel zonder die extra damprem.

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Zo, de binnenbouw is intussen al een tijdje gereed. We hebben nu dus een buitengevel bestaande uit (van binnen naar buiten) een gipsplaat, dampdichte folie, 22 mm OSB, 40 cm glaswol en 22 mm houtvezel (wat een heerlijk binnenklimaat!). Onder het rieten dak dezelfde opbouw maar daar 30 cm glaswol. Die houtvezel aan de buitenzijde gaat het deze winter nog wel redden, maar in het voorjaar moet er toch echt iets tegenaan. We zitten nu aan een onbehandelde ijsselrabat te denken. Bij het zoeken kom ik van alles en nog wat tegen. De navolgende handelaar weet het volgens mij allemaal aardig te verwoorden (geen reclame; is ook 220 km te ver weg)

http://www.haalhout.nl/potdekselen/index.htm

Iemand van jullie misschien ervaring met d'een of d'andere houtsoort?

Zoals gezegd willen we ze laten vergrijzen. We brengen ze aan op het voormalige 'schuur/staldeel' van ons huis(je). De kozijnen in dat deel, die er eigenlijk niet in horen; vroeger alleen wat deuren en hooiluiken, willen we voorzien van driedubbelglas, zwart verven en voorzien van zwarte luiken.
Aan de andere zijde van het huis zijn de kozijnen paars/blauw met oranje luiken, en ja daar stappen 's zomers de toeristen voor af om een foto te maken, ha.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door 12much »

Hele leuke link Krelis, dank je wel...

@G:

Ik zou voor een gevel van 15 mtr hoog waar je geen onderhoud aan wilt hebben, altijd kiezen voor red cedar. Omdat het uit Canada moet komen, niet echt ecologisch verantwoord, wat weer gecompenseerd wordt door het feit dat je er 20-25 jaar geen onderhoud aan hebt. Als je het durft te laten vergrijzen vanzelfsprekend. Ik heb mijn houten hut rondom in red cedar staan en in de 12 jaar dat het zit, 1x een paardenharen bezem met gekookte lijnzaadolie ertegenaan gezet. De zuidkant is het lichtste van kleur geworden, een gevel met weinig overstek ook door het wassende water.

Als je gaat spijkeren, neem dan een T-kop die zo breed mogelijk is en stel je schiethamer goed af, want je bent zo door het hout heen. Gewone schietnagels hebben een te kleine kop, waardoor het zich los kan werken. Het zaagmeel zorgvuldig en droog bewaren, daar ga je later lol van hebben. Smeulstokjes van maken, of gewoon een handvol in een paar linnen zakjes tussen het winter en zomergoed dat je opbergt, houdt de motten uit de buurt. Met een restant parafine of lijnzaadolie gemengd zijn het uitstekende aanmaakblokjes. Prop/smelt ze in een (siliconen) ijsblokjes bakje en indien met olie, goed laten drogen tussen iets schuin geplaatste trottoirtegels, zodat zoveel mogelijk olie er tussen uit kan lopen, anders heb je kans op zelfontbranding.

Er staat trouwens in Rotselaar een deels uit strobalen opgetrokken woning met gepotdekselde dakpannen van cedar. Is nu helemaal grijs en ziet er prachtig uit.
Never burn faster than your Wocket.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn we hier de gevel dan toch aan het bekleden.
De gevel die we verwijderd hebben bestond uit zwart geteert potdekselwerk met daarachter 6 cm glaswol en verderop een gipsplaat of gasbetonblok.
De afgelopen weken hebben we alle oude bekleding verwijderd, hier en daar een balk verwijderd of toegevoegd en iets meer isolatie aangebracht (zo'n 30 tot 50 cm). De muur is met de dijk meegebogen en helt plaatselijk behoorlijk voorover. Dit hebben we er zo in gelaten. Het huis is van voor 1600 en hoeft er niet ineens hagelnieuw uit te zien. De dikte van de isolatie heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat het een dijkhuis is. Onze binnenvloer ligt 1,5 tot 2m onder dijkniveau waardoor de muren onderin ver naar binnen komen; trek je die muur recht dan wordt het bovenin vanzelf een beetje dikker. Ik heb glaswolrollen van 10 cm dik gebruikt en deze niet te zuinig gebruikt; daar waar er bv 50 cm ruimte was zitten er 8 lagen in.

Op de isolatie is een 22 mm houtvezelplaat aangebracht (onder het riet een strook OSB als knelplank). Daarop heb ik stroken betonplex gespijkerd, omdat ik die gratis kon meenemen. De buitenkant is/wordt momenteel met Lariks Zweeds rabat betimmerd.
DSC07347.JPG
DSC07348.JPG
DSC07351.JPG
De oude (ca 15 jr) ramen zijn verwijderd en vervangen door 4 cm dik triple glas. Het hout wordt verder niet geverfd. De ramen in het vernieuwde deel worden zwart geverfd voorzien van zwarte luiken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Ziet er goed uit Mees.

Is ook nogal een pak isolatie 50 cm ... Hoe hou je zo'n pak op z'n plaats ?
En hoe heb je de aansluiting met de grond gemaakt? Op de foto lijkt de muur boven het maaiveld te zweven.

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Onderste deel is de stenen muur die in de dijk staat, de isolatie loopt dar achter door. Als je de isolatie dik genoeg aanbrengt kan hij nergens heen. Plaatselijk moest ik de houtvezelplaten er tegenaan duwen.
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Freutel »

Mooi om te zien, ben benieuwd wat het totaalbeeld wordt als het hout wat grijzer gaat worden.
Groet, Freutel
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Ik gok er op dat het een beetje dezelfde richting op gaat als het riet.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Daar komen de laatste plaatjes, er moet nog een lampje tegen de gevel, maar verder zijn we voorlopig klaar. Huisje heeft nu ongeveer drie totaal verschillende uiterlijken (de derde zit aan de achterzijde); hebben we voor elk weertype en stemming wat (?)
DSC07652.jpg
DSC07656.jpg
DSC07659.jpg
DSC07660.jpg
DSC07666.jpg
Bijlagen
DSC07652.jpg
Plaats reactie