Houten gevelbekleding : "open gevel"

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Freutel »

@ Gandalf,
om je vragen te beantwoorden:
- Hoeveel plaats heb je achter het dampscherm en de beplanking gelaten? Dat verschilt per deel. bij het rechterdeel op de foto, aan de zijkant zitten latten van ongeveer een cm dik achter. Volgens mij waren het gewone panlattern. deze latten heb ik gespijkerd op de balken achter het dampscherm. Bij de andere delen zit er geen ruimte achter omdat achter het dampscherm weer lucht zit en geen isolatie zoals bij de zijkant van de uitbouw.
- Met welk hout heb je de horizontale draagbalken uitgevoerd ? Gewoon constructiehout omdat het hout gewoon kan drogen en niet nat blijft zoals bijvoorbeeld een paal in de grond dat wel doet.
- En zijn die horizontale draagbalkjes wel afgeschuind ? Jazeker, dat leek we wel handig ivm waterafvoer.
- En hoeveel mm voeg heb je gelaten tussen de horizontale planken ? een mm of 5
- Weet je of hier ergens info/studies/metingen van te vinden zijn ? Nee, niet echt. Ik heb rondgevraagd naar ervaringen bij enkele houthandels in de regio. Red cedar bleek niet altijd even goed beschikbaar, vooral als je op zoek bent naar grotere lengtes van 5 a 6 meter. Ook de timmerman die mijn onderconstructie heeft gemaakt had nuttige adviezen.

Succes ermee !
Groet, Freutel
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Freutel,

Bedankt voor de specificaties.
Freutel schreef:vooral als je op zoek bent naar grotere lengtes van 5 a 6 meter
Daar twijfel ik ook nog over. Alles in idenieke lengtes uitvoeren, ofwel willekeurige lengtes en de 'verlengingen' ook met voeg uitvoeren. De kopse kanten dan wel afgeschuind naar buiten toe en ook met een klein open voegje.
Zoals bij deze tekening:
opengevel.png
G
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Freutel »

Hallo Gandalf,
plaatje ziet er mooi uit. Check eens wat voor een lengtes je nodig hebt en de beschikbare lengtes bij de houthandel. Het is even rekenen maar als je je afval beperkt kan houden is dat natuurlijk mooi meegenomen. Dat heeft bij mij ook de uiteindelijke lattenverdeling bepaalt.
Ik had niet overal de ruimte om nog zo'n mooi raamwerk direkt onder de red cedar te plaatsen.
Groet, Freutel
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

De twijfelaar twijfelde intussen verder ...

Ben nu ook naar bekleding met eikenplanken aan het kijken. Owv het niet meer te moeten behandelen de eerste decennia ... (hoog huis, veel steigers nodig ... wil je misschien toch niet te vaak doen ... Of ik zou ineens misschien muurklimhaken moeten voorzien ... )

Wat mogen eiken planken kosten (lees: waar vind ik de goedkoopste) in de afmetingen 20mmX100mm in lengtes van pakweg 4 meter.

En welke kwaliteit is nodig als (onbehandelde en zo ook gelaten) gevelplank ?

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door benthuis »

In DLD net over de grens zit een groothandel die regelmatig restpartijen eiken planken verkoopt.
Heb hier zelf 3 pallets van gekocht. Lengtes zijn vaak onder de 4m
Heb dacht ik 5 euro de m2 betaald.
Hij bezorgd bij grotere bestellingen.

Kan de factuur opzoeken voor het adres.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Benthuis,

Je mag me de firma altijd doormailen per PB. Hoe meer vergelijkingspunten, hoe liever.

De meeste prijzen voor eik die ik tegenkwam liggen rond 20 euro/m² (of hoger).

G
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door benthuis »

Zalm zoeken. Mijn planken zijn 2 meter bij 20 cm en 3 dik.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Gijs »

Gandalf, heb je wel eens naar houten shingles gekeken ?
Houten leien, een kleine halve meter lang bij een variabele breedte en taps gezaagd. Ze zijn er in red cedar en dan afkomstig uit Canada of VS, maar ook van europese houtsoorten als larix en kastanje.
Ze zouden onbehandeld en aan een gevel gespijkerd een mensenleven lang mee moeten kunnen gaan.
Bij het aanbrengen worden kleine kiertjes tussen de shingles overgelaten, waardoor een waterdichte maar dampopen constructie ontstaat die goed kan werken.

Ben op het moment bezig met mn eerste dak in red cedar shingles, ziet er voor mijn licht bevooroordeelde ogen prachtig uit. Doordat de shingles in wild verband op t dak worden gespijkerd is het resultaat nogal druk, met een heel eigen karakter.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Gijs,

Bedankt voor de suggestie. Inderdaad ook een mooi materiaal.
Ik heb ze bekeken voor 'ceder' en 'kastanje'.

Het prijskaartje is alleen nogal hoog voor de oppervlakte die ik nodig heb (en de driedubbele dikte waarin je ze moet plaatsen) ...
Bovendien had ik toch een paar bedenkingen bij het (eventueel)repareren achteraf. Mijn zijgevel is 15 m hoog en vangt vrij veel wind op sommige momenten ... Dus als er al eens een shingle vervangen moet worden ... dan lijkt me de beplanking met het open-voegsysteem me makkelijker ivm reparaties... (ben nogal een pessimistische plannenmaker)

Maar het blijft heel mooi en ecologisch materiaal.

G
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Gijs »

Gandalf,

Prijs kan meevallen. Er zijn twee leveranciers te vinden via marktplaats.nl die red cedar shingles verkopen voor een redelijke prijs, en als je t aan een gevel hangt gebruik je een wat grotere werkende lengte. Ik schat dat je met red cedar voor ongeveer 25 euro per vierkante meter klaar moet kunnen zijn.
Achteraf shingles vervangen lukt wel, bijvoorbeeld met leihaken.




Voor alle duidelijkheid, ik ben een zinkwerker/dakdenker met een eenmansbedrijfje in de buurt van nijmegen. Ik handel niet in shingles, en belgie is mij te ver voor een klus. Ik probeer je hier niets te verkopen, maar ben op t moment wel stevig verliefd op t shingle dak waar ik nu mee bezig ben :D
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Gijs »

Afbeelding

Klaar :)
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Dag Gandalf,

Hoe ver ben je intussen?
Ik begin vanavond met het strippen van een gevel. Ik heb houtvezelplaten van 22mm waar ik de gevel winddicht mee maak. Hiertegen zet ik fijn gaas voor het ongedierte. Daarna latten ertegen...........en dan nog afwerken.
Ik denk er sterk over om 'blokmotief in Lariks' toe te passen, als in onderstaande link. Het zit alleen nog iets boven m'n budget. Het verkleurt wel mooi grijs en ik hoef er niet meer met de teerkwast op.


http://www.houtskelet-shop.be/index.php ... zen_cat=47
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Het twijfel- en denkwerk is gedaan ...

Betreft het bij jou ook een volle muur ?
En welke windrichting (en) ?

Eén van de vaak vergeten nadelen van (dampopen)gevelisolatie is de opname van nachtdauw door poreuze dampopen materialen. De hoeveelheid die een gevel zo per jaar te verwerken krijgt overstijgt zelfs de hoeveelheid neerslag.
Dit maakt systemen met een pleister-afwerking bijvoorbeeld een stuk minder effectief in de realiteit dan hetgeen men (isolatie-industrie en overheidsnormen) je voorrekent. Het is ook de oorzaak van de algengroei die je vaak ziet na een paar jaar (als de fungiciden zijn uitgewerkt ...) op deze isolatiesystemen.

Voor jouw oplossing met houtwol zou ik dus zeker nog met een damprem werken tussen isolatie en beplanking.

PS dampdichte gevelisolatie sowieso NIET plaatsen. (voor degenen die verkeerde conclusies zouden trekken uit voorgaande )

Heb wel een handelaar gevonden die inlands eiken verkoopt aan 19euro/m² (20mmX100mmX4000mm)
In geval van kookverf zou ik opteren voor de allergoedkoopste grof gezaagde epicea-planken ...

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Het betreft bij ons een gevel op het oosten.
Van binnen naar buiten bestaat de gevel nu uit een (nog te pleisteren) gipsplaat, dampdichte folie, 22 mm OSB, 30 cm glaswol en dan straks de voorgestelde afwerking beginnende met een 22 mm hofatex plaat.
De dampopen folie is inderdaad mogelijk geen verkeerde optie. Ik heb dezelfde opbouw inmiddels ook (deels) onder m'n rieten dak zitten (dak is nu ca 60-70 cm dik)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Die plaat ken ik niet, maar het lijkt me niet echt een isolatieplaat, meer een (vrij dichte) constructieplaat die al gehydrofobeerd is.
Geeft de fabrikant iets van info over het vocht (dauwwater)-opnemend vermogen in de buitenlucht?

Mijn redenering hierboven sloeg vooral op echte isolatieplaten. Die zijn in hoge mate dampopen, maar daarom ook absorptiegevoelig (oa voor nachtelijke dauw).

G
Plaats reactie