Houten gevelbekleding : "open gevel"

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Ik ben op zoek naar info en ervaring ivm houten gevelbekleding.
Er bestaat (vrij recent) een systeem om de gevelplanken niet met elkaar te verbinden, maar zelfs te plaatsen met een kleine voeg tussen de planken.
Dit heeft als voordeel dat de beplanking zeer goed kan drogen en zal daardoor de levensduur aanzienlijk verlengen. (of dat is toch het verkoopsargument ...)

Dit merk(pontmeyer) heeft een systeem uitgewerkt voor horizontale plaatsing.
De planken zijn voor een goede regenwaterafvoer speciaal parallellogram gezaagd.
Dit beschermt het achterliggend scherm ook beter tegen UV-straling, maar maakt de planken uiteraard ook duurder.
pontmeyer.jpg
Omdat ik gewone ruw gezaagde planken wil gebruiken, denk ik echter meer aan een verticale plaatsing.
Ook denk ik dat de regenwaterafvoer nog beter is bij verticale plaatsing.
Ook daar zijn al voorbeelden van te vinden op het web, maar helaas geen technische documentatie of meetgegevens.
vb1: http://passiefhuislokeren.wordpress.com ... processie/
vb2: http://www.architectura.be/nieuwsdetail ... t%20Padouk
SportcomplexBreeven_Bornem_StudioKleinBrabant5.jpg
Heeft hier iemand al concrete ervaring mee?
Iemand bedenkingen over deze constructiewijze ? Ecologisch of niet ? (dampscherm is onvermijdelijk, maar behandeling van het hout kan dan weer vermeden worden; ook is de gebruikte hoeveelheid hout aanzienlijk minder dan met een systeem van 'overlap' ... )

Een dampscherm zal in ieder geval uiterst belangrijk zijn.
Het hout zal in mijn geval hoogst waarschijnlijk verzaagde, maar verder onbehandelde, kastanje worden.

(Uiteraard dient dit geheel om een buitenisolatie te kunnen aanbrengen)


G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Krelis »

G. Ik weet dat het kan, ook op strobalen. Voorbeeld ben ik vorige week langsgereden. Is bij Eben Emael, vlakbij Maastricht. Steenrotsjes en hout aan de buitenkant
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Krelis,

Kan je nog iets vertellen over hoe de opbouw precies was bij de strobalen ?
Misschien ook een linkje naar de werf ?

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door pelletpower »

Gandalf, vertikale beplanking is typisch voor Scandinavie, horizontaal zie je veel in Nederland (Belgie). In het Houtblad heeft hier eens een artikel over gestaan. Wat betreft regendichtheid waren er geen verschillen. Een damp-openfolie achter de beplanking komt je isolatiewaarde wel ten goede. De keus voor horizontaal of vertikaal maakt dus kwalitatief niets uit. In genoemd artikel ging men wel uit van potdekselen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Bij ons (oud boerderijtje) staat de helft in het potdekselwerk met een forse laag koolteer. Wij zitten er ook hard over na te denken iets anders aan te brengen, al was het alleen al om de wind weg te werken, die nu tussen het hout doorjaagt. Het is een zuidgevel, en met zwart hout wordt het 's zomers zonder moeite ook 60 graden warm; het hout 'werkt' daardoor ook als een tierelier.

Ik sluit me aan bij een mooie passende ecologische oplossing.
(ik dacht er zelf al aan om achter de/een plank plaatmateriaal aan te brengen)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Mees* schreef:(ik dacht er zelf al aan om achter de/een plank plaatmateriaal aan te brengen)
Isolatie bedoel je ?

Voor de moeilijk bereikbare stukken (owv de hoogte en het ontbreken van een steun ) dacht ikzelf aan houtwol.
De noordkant, waar ik vanop de grond kan starten, overweeg ik strobalen.
Vraag me trouwens wel af wat het effect is van verschillende isolatiewaarden op verschillende muren. (40 cm strobaal op het noorden; 12 cm houtwol op het zuiden ; 8 cm houtwol op het Westen ; Op het oosten geen buitenisolatie wél een strobaal tegen een binnenmuur om zo een compartiment rondom af te sluiten ... )

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Krelis »

Gandalf schreef:Krelis,

Kan je nog iets vertellen over hoe de opbouw precies was bij de strobalen ?
Misschien ook een linkje naar de werf ?

G
Is wel op te vragen bij casacalida denk ik. De bouwer hielp ook mee met workshops daar....
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Mees* »

Gandalf schreef:Isolatie bedoel je ?

G
Isolatie en winddicht
Laatst gewijzigd door kockie op 29 jan 2012, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Freutel »

Hallo Gandalf,
ik heb redelijk recent een uitbouw gerealiseerd met houten gevelbetimmering met voeg zoals je boven omschrijft.
Het hout dat ik heb gebruikt is red Cedar, verder niet behandeld. Er zijn zowel delen horizontaal als verticaal geplaatst.
Onder de betimmering zit een speciaal doek dat regenwater buiten houdt en wel vocht/damp naar buiten doorlaat. Afhankelijk van de plaats in de uitbouw zit daarachter isolatie waar nodig. Ik voeg een foto bij zodat je een indruk krijgt.

Het pontmeyer "systeem" ken ik maar wij hebben uiteindelijk gekozen voor niet afgeschuinde randen, ook voor de horizontale delen.
Isolatie aan de noordkant is ca 30 cm steenwol direct onder de betimmering.
Bijlagen
P1060440.JPG
Groet, Freutel
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Freutel,

Net wat ik zocht ! :!:
Mooie uitbouw trouwens.

Hoeveel plaats heb je achter het dampscherm en de beplanking gelaten ?
Met welk hout heb je de horizontale draagbalken uitgevoerd ? En zijn die horizontale draagbalkjes wel afgeschuind ?

En hoeveel mm voeg heb je gelaten tussen de horizontale planken ?

Weet je of hier ergens info/studies/metingen van te vinden zijn ?

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Krelis »

Waarom niet fijnbezaagd en potdekselen en afwerken met kookverf of Noorse teer?

Gandalf, Peter Vos de architect geliëerd aan Casacalida heeft ook ervaring met "andere" afwerkingen dan alleen leem of traskalk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door deleted »

Krelis schreef:Waarom niet fijnbezaagd en potdekselen en afwerken met kookverf of Noorse teer?
Hoe ruwer het hout hoe beter voor kookverf .
En ook beter voor de portemonnee.

Open voeg-systeem lijkt me veel beter te kunnen opdrogen. Dit zal de levensduur van hout en verf verlengen. (denk ik; is eigenlijk mijn vraag).

Open voeg-systeem is in ieder geval minder hout en vooral kan je makkelijk reparaties uitvoeren. Elke plank kan afzonderlijk verwijderd worden.

Noorse teer zoek ik vanovond even op. Houtteer wellicht ? (is niet zo gezond en nogal donker van kleur)


G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door Krelis »

Laatst gewijzigd door Krelis op 01 feb 2012, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door frans »

Gandalf schreef: Open voeg-systeem lijkt me veel beter te kunnen opdrogen. Dit zal de levensduur van hout en verf verlengen. (denk ik; is eigenlijk mijn vraag).
Open voeg-systeem is in ieder geval minder hout en vooral kan je makkelijk reparaties uitvoeren. Elke plank kan afzonderlijk verwijderd worden.
G
Door ervaring wijs geworden ben ik van mening dat het gevaar van muizen niet onderschat moet worden.
Die komen overal en zorgen voor "nogal" ongewenste ventilatie in isolatie.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Houten gevelbekleding : "open gevel"

Bericht door pelletpower »

Gandalf, wat betreft bijwerken maakt het niet uit of je met een open voeg werkt of potdekselt. Bij potdekselen horen schroeven in het zicht te blijven ongeveer 2 cm (afhankelijk van plankbreedte) van de onderkant van de plank. Dit i.v.m. werken van het hout. De plank die er weer onder komt moet dan natuurlijk niet tegen de schroeven van de plank boven hem kunnen duwen. Wat betreft uitzicht zou mijn voorkeur ook naar voorgaande freutel uitgaan, e.e.a. afhankelijk van de rest van je huis. Wij hebben onlangs een soortgelijk aanbouwtje gemaakt, deze van binnen met kalkzandsteen (was nog over van loods), daar harde polystyreen tegenaan van 15cm en deze afgestuct. Oorspronkelijk hadden we hetzelfde idee als Freutel, maar vanwege kosten toch voor stucwerk gekozen. Je hebt dan namelijk geen regelwerk nodig. Iets soortgelijks zou je kunnen doen met combinatie steenwol met houtwolcementplaten.

Eventuele detailtekeningen over gevelbekleding moet toch niet te moeilijk te vinden zijn.
Plaats reactie