Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuurd

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuurd

Bericht door NielsTn »

Ik ben in bezit van een nieuwbouwwoning uit 2005. Daarin zat een lawaaierige CMFe mechanische ventilatie die ik intussen heb vervangen door een stillere Itho Ecofan 2.
De afzuigpunten heb ik ook reeds laten afstellen, zodat ze in totaal maximaal 300 m3/u luchtverversing realiseren (was voorheen maximaal 150 m3/u, onafgeregeld, en gewoon opgeleverd).

Nu wil ik de ventilatie CO2 gestuurd maken middels een CO2-sensor in de woonkamer/keuken. Liefst ook nog 1 op de slaapkamer. Echter, dat blijkt nog niet ondersteund te worden door Itho.

Mijn vraag:
is het iemand reeds gelukt om met Cenvax CO2 sensor een draadloze koppeling naar de Itho Ecofan te leggen, en daarop te laten sturen (bij voorkeur traploos, als alternatief is evt. de drie-standen acceptabel).

Ik wil namelijk geen leidingen gaan trekken (woning is nu afgewerkt en klaar), dus RF-bediening is een pré.
De vraag heb ik ook al bij ITHO geplaatst, maar nog geen antwoord ontvangen.
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuur

Bericht door kockie »

Hoi Niels,

Heb je inmiddels van itho al antwoord gekregen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuur

Bericht door NielsTn »

Over 'cenvax' heb ik niets meer gehoord.
Intussen is de CO2 sensor van Itho gemonteerd, hiervoor moet je wel een speciale insteek-printplaat in de Ecofan 2 monteren.

Heb je een oudere Ecofan 2, dan kan het noodzakelijk zijn om zelfs een nieuwe motorplaat te monteren.
E.e.a. heb ik met foto's en een artikel op mijn website beschreven.
Op het moment van schrijven (Nu) is de ecofan maximaal aan het ventileren, nu de CO2 sensor en PWM-printplaat in bedrijf zijn gesteld.

Helaas is het niet mogelijk om meerdere CO2 sensoren zomaar op de Ecofan aan te sluiten.
DUCO heeft wel een systeem dat lijkt op de Ecofan 2, waar je wel meerdere sensoren (RV, CO2) op kan aansluiten. Trek dan maar wel de knip, de sensoren kosten ca 200 eur p.st., en daar komt ook nog een voedingsmodule bij.... en regelunit....
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
NielsTn
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 dec 2011, 12:59
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuur

Bericht door NielsTn »

Intussen draait de Itho Ecofan 2 met de sensor dus eindelijk 2 weken reeds CO2-vraaggestuurd.
Moet zeggen: je hoort hem amper, en 's nachts is het echt stil. Bij bezoek in de woning gaat ie vanzelf weer opspinnen om te ventileren.
En qua gasverbruik (lees: besparing) laat het ook al positieve effecten zien. Let wel: de gasstanden noteer ik vanaf de gasmeter direct in www.mindergas.nl.

Lees hier voor alle details na 2 weken vraaggestuurde ventilatie:
http://www.renewable-energy-now.org/201 ... besparing/
Woning voorzien van Atag Qsolar & 4.830Wp aan zonnestroompanelen (inclusief Arduino monitoring). En bewust autoloos.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ervaringen gezocht ombouw Itho Ecofan 2 naar CO2 gestuur

Bericht door kockie »

Goed om te horen dat het is opgelost!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie