Gespoten Open Cell foam

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Gespoten Open Cell foam

Bericht door deleted »

Ik ben op zoek naar gebruikerservaring ivm gespoten open cell foams.
Iedereen kent de gespoten PU-schuimen als isolatie. Er bestaan ook varianten met een open cel-structuur.

PU heeft gesloten cellen, is daardoor praktisch dampdicht.
De open cell foams zijn dus dampopen. Dit kan ,afhankelijk van de toepassing, een voordeel betekenen.
De open cell foams hebben door hun structuur wel een slechtere lambda waarde.
Maar zijn wel luchtdicht en worden geactiveerd met gewoon water. Er bestaan zelfs merken die claimen dat het hoofdbestanddeel van hun schuim uit een natuurlijke olie(castor-olie) bestaat, geen giftige dampen afgeeft en volkomen inert is. Maw ze caimen ook ecologisch te zijn.

Ik zoek mensen met concrete gebruikerservaring of know-how of een gefundeerde mening over deze open cell foams.
Het is al enkele decennia ingeburgerd in de UK en USA, maar nog maar recent op de Europese markt.
Het zou vooral in houtskelet binnenin de wanden worden gebruikt. Met een luchtdichte, maar dampopen opbouw dus.


M(G)
Boven
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Gespoten Open Cell foam

Bericht door tiho »

mijn ervaring is dat ik niet wist dat PU schuim dampdicht is. Maw volgens mij is het dat ook niet.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Gespoten Open Cell foam

Bericht door deleted »

Gespoten pur heeft een mu-waarde tussen 50 en 100. Dus dampwerend.
Inderdaad niet 100% dampdicht.
Wél een véél hogere dampdiffusieweerstand dan de open cell foams (mu-waarde3,3 ; vergelijkbaar met houtwolplaat)

G
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Gespoten Open Cell foam

Bericht door tiho »

Hout en spaanplaat zijn vergelijkbaar met pur. Zo dampwerend is deze waarde ook niet. Maar dat was je vraag niet :oops:
Plaats reactie