natuur gips

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Hoop dat iemand me kan helpen.

Weet iemand of en waar luchthardende gips te koop is. Ik bedoel dus geen kalk maar echt gips. Het mag droog in zakken of nat in emmers. Het is te vergelijken met natte putkalk (Intracoat in emmers) of droge poeder (Mekal van Carmeuse).

Ik heb wel BranderPlast KV gevonden, dit is op gipsbasis en nat in emmers maar daar zitten allerlei toeslagstoffen in. De basis hiervan is luchthardende gips dus het bestaat wel.

Voor de duidelijkheid, ik bedoel gips die dus aan de lucht droogt en niet chemisch zoals stucmaterialen en plasters.

Ik heb wel natuurgips gevonden van Lambert en Lutece maar volgens mij is dit ook geen luchthardende. Ik merk bij het zoeken op "natuurgips" dat al snel van alles zo wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: natuur gips

Bericht door Chicken Power »

Ha Richard,

Ik ken het product niet, en heb er eigenlijk ook nooit van gehoort. Niet dat dit nu maatgevend is, maar ik vraag me af hoe of die reactie dan scheikundig verloopt.

Bij luchtgebonden, gaat het altijd om kalk dat reageert met de CO2 uit de lucht, hoe dit bij gips zou moeten weet ik niet.

Misschien de hemi hydraadvorm, die hard nog wel uit, maar alleen door opname van water.

Of bedoel je de een andere anhydraatvorm? Dat droogt wel aan de lucht maar wordt niet echt hard. Wordt gebruikt als toeslag in andere pleisters.

Waar ga je het voor gebruiken?

Natuurgips is uit de natuur gewonnen CaSO4 zonder toeslagstoffen.

Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Hé CP,

Ik denk dat bij gips de droging hetzelfde verloopt als bij kalk.
kalk is CaCo3
gips is CaSO4

Zowel de Ca bij kalk als de Ca bij gips zal dan reageren denk ik.
Geen idee eigenlijk, had hier nog niet over nagedacht.

Is de hydraatvorm CaSO4.2H2O ?
Wellicht zal dit 'm dan zijn.

Maar formules als deze kan ik niet vinden op gipsfiches.
Ik heb wel een zak CaSO4.1/2H2O die wordt zéér snel hard dus chemisch verhardend.

Ik ga dun stuccen met kans op scheuren. Ik kan gewoon snelhardend gips mengen met m'n luchtkalk maar dit schijnt niet zo'n goed idee te zijn en ik kan daar inkomen. Toch kom ik ook tegen dat chemisch hardend gips gemengd wordt door luchtkalk. Ik wil dus liever in dezelfde sfeer blijven en in de luchtkalk ook een luchtgips mengen.

Bij menging van gips en kalk is er minder kans op scheurvorming. Ook heft het uitzetten en krimp op.

Ik dacht eigenlijk dat Plâtres Lambert een luchtdrogende heeft maar dat is niet zo.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: natuur gips

Bericht door Chicken Power »

Hallo Richard,
RicharddeBlauw schreef: Ik denk dat bij gips de droging hetzelfde verloopt als bij kalk. kalk is CaCo3
gips is CaSO4

Zowel de Ca bij kalk als de Ca bij gips zal dan reageren denk ik.
Geen idee eigenlijk, had hier nog niet over nagedacht.
Helaas, je moet goed onderscheid maken tussen drogen en harden, dat zijn verschillende fenomenen. Gips hard alleen maar uit in een reactie met water, en kalk onder invloed van de CO2 uit de lucht.
RicharddeBlauw schreef:Is de hydraatvorm CaSO4.2H2O ?
Wellicht zal dit 'm dan zijn.
Dat is de di- hydraad vorm. Dat betekend dat er aan een molecuul gips, twee moleculen water in kristalvorm gebonden zijn. Dit is de totaal uitgeharde vorm. Die dan nog niet perse 'droog' hoeft te zijn.
RicharddeBlauw schreef:Maar formules als deze kan ik niet vinden op gipsfiches.
Ik heb wel een zak CaSO4.1/2H2O die wordt zéér snel hard dus chemisch verhardend.
Dat is de hemi- hydraadvorm. Daar zit nog maar een halve molecuul water aan een molecuul gips. Dat betekend dat 2 gipsmoleculen samen nog 3 watermoleculen op kunnen nemen, waardoor de definitieve uitharding plaats vindt.
RicharddeBlauw schreef:Ik ga dun stuccen met kans op scheuren. Ik kan gewoon snelhardend gips mengen met m'n luchtkalk maar dit schijnt niet zo'n goed idee te zijn en ik kan daar inkomen
.
Enige wat ik kan verzinnen is, om uitgeharde gips te malen, en dat aan de luchtkalk als toeslag toe te voegen. ‘Harden’ doet het dan dus niet meer.
RicharddeBlauw schreef:Toch kom ik ook tegen dat chemisch hardend gips gemengd wordt door luchtkalk. Ik wil dus liever in dezelfde sfeer blijven en in de luchtkalk ook een luchtgips mengen.
Zeker, zo worden alle kant en klaar mengsels ook opgebouwd. Maar het lijkt er op dat ‘luchtgips’ een luchtverhaal blijft.
RicharddeBlauw schreef:Bij menging van gips en kalk is er minder kans op scheurvorming. Ook heft het uitzetten en krimp op.
Gewoon bij die luchtkalk houden, dat 'droogt' en 'hard' het rustigst uit, daardoor minder kans op scheuren.
RicharddeBlauw schreef:Ik dacht eigenlijk dat Plâtres Lambert een luchtdrogende heeft maar dat is niet zo.
Ik denk nu wel te weten dat niemand dit spul heeft.


Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Dus CaSO4.2H2O is eigenlijk wat ik dan maar noem als de gipssteen die in de grond voorkomt. Er bestaat dus geen gebrande en/of gebluste gips ?
Maar is het dan zo dat eigenlijk gips dus nooit uithardt door chemische verharding.
Bestaat de harding dan alleen uit het langzaam of snel opslurpen van water ?

Ik lees in wikipe
Zoals het in de natuur voorkomt is di-hydraat
Verhitting tot 150 gr. ontstaat hemi-hydraat
verhitting tot 180 gr. ontstaat gamma-anhydraat
verhitting tot 250 gr. ontstaat beta-anhydraat

Alle vormen kunnen weer water opnemen en tot di-hydraat worden terug gevormd behalve de laatste het beta-anhydraat. Dit neemt geen water meer op.

Heb nog wel een reactie gehad van Gyproc die zegt één luchthardende gips te hebben. Ik heb schriftelijk hiernaar gevraagd met het uitdrukkelijk verzoek of het echt om een luchthardende variant gaat. Moet nog antwoord krijgen. Maar eigenlijk kan dat dus niet.

di-hydraat toevoegen aan de mortel levert dus per definitie een zwakkere stuc op.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: natuur gips

Bericht door Chicken Power »

Dag Richard,
RicharddeBlauw schreef:Dus CaSO4.2H2O is eigenlijk wat ik dan maar noem als de gipssteen die in de grond voorkomt.
Ja, bijvoorbeeld. Maar dezelfde chemische samenstelling kan ook, zoals je dus hebt kunnen lezen op wikepedia, afkomstig zijn uit een rookgas ontzwavelingsfabriek.
RicharddeBlauw schreef:Er bestaat dus geen gebrande en/of gebluste gips ?
Hoe dacht je dat men vanuit die verharde gipssteen weer tot poedergips kwam, die weer met water te mengen is? Het lijstje met temperaturen is al een aardige aanwijzing…
RicharddeBlauw schreef:Maar is het dan zo dat eigenlijk gips dus nooit uithardt door chemische verharding. Bestaat de harding dan alleen uit het langzaam of snel opslurpen van water ?
Nee, de binding tot kristalwater is echt een chemische binding. Er is wel een overmaat aan water, die de massa tot een plastische massa maakt, maar dat is het zogenoemde ‘vrije’ water. Dat water moet na de chemische binding er dus uit drogen.
RicharddeBlauw schreef:Moet nog antwoord krijgen. Maar eigenlijk kan dat dus niet.

Niet door de zuurstof of CO2 uit de lucht. Wel als een misschien heel langzaam vocht uit de lucht opnemende variant. Maar dat lijkt me niet zo smeerbaar…
RicharddeBlauw schreef: di-hydraat toevoegen aan de mortel levert dus per definitie een zwakkere stuc op.
Ja, maar een zwakkere stuc heeft wel de eigenschap minder te scheuren. Hoe harder de stuc is hoe brozer.


Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb Gyproc weer gebeld omdat op mail niet werd geantwoord. Alle "natuurgipsen" van hun zijn gecalcineerd.

Dit betekent dat het gips wat uit de grond wordt gedolven wordt verhit en zodoende water wordt onttrokken.

Ik begrijp nu wat er bedoeld wordt met "natuurgips". Dat is dus niet de gips zoals die in de natuur voorkomt maar dat is enkel gips die welliswaar uit de natuur komt maar vervolgens wordt behandeld (gecalcineerd).
Met "natuurgips" wordt alleen maar bedoeld dat de oorsprong natuurlijk is. Alle calcinatie processen en alle toevoegingen ten spijt (waardoor het natuurlijk totaal niet meer lijkt op de natuurlijke gips) blijft het in de volksmond gewoon "natuurgips" heten. Oké, ik accepteer dat het zo ligt.

Ik heb gevraagd om de gips zoals die uit de grond komt, dus zonder calinatie maar daar werd ie toch inderdaad stil van. Dat hebben ze dus niet. Toch een beetje vreemd verhaal vind ik zelf. Gips wordt gedolven, daarna gecalcineerd zodat bij de verwerking de boel zéér snel droogt en daarvoor worden vertragers bijgevoegd om dat drogen niet al te snel te laten gebeuren. ik durf inderdaad net als CP wel te beweren datmisschien de echte natuurgips helemaal niet bestaat.
Maar waarom niet ?

Dus misschien moet ik m'n vraag bijstellen;

Wie weet waar ik natuurlijke gips zoals die in de grond (natuur) voorkomt kan kopen.
Chemische formule is CaSO4.2H2O, calcium di-hydraat.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Chicken Power schreef:Hallo Richard,
RicharddeBlauw schreef: Ik denk dat bij gips de droging hetzelfde verloopt als bij kalk. kalk is CaCo3
gips is CaSO4

Zowel de Ca bij kalk als de Ca bij gips zal dan reageren denk ik.
Geen idee eigenlijk, had hier nog niet over nagedacht.
Helaas, je moet goed onderscheid maken tussen drogen en harden, dat zijn verschillende fenomenen. Gips hard alleen maar uit in een reactie met water, en kalk onder invloed van de CO2 uit de lucht.
Groet, Cp
Is dat zo, de gebrande gips en kalk drogen beiden onder water uit.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik heb natuurgips gevonden. Is in Duitsland te koop en heet dan, hoe kun je duidelijker zijn zal ik maar zeggen "naturgips". Is gewoon geschoonde en gemalen gips zoals het uit de grond komt. Een zuiver natuurprodukt dus.

Alle zogenaamde natuurgips in Nederland en België zijn allemaal gebrande gipsen en voorzien van toevoegingen/additieven.

Wel vreemd dat die "naturgips" een stuk duurder is dan de andere gemodificeerde gipsen terwijl er toch heel wat minder bij komt kijken en vooral veel minder energie voor nodig is bij de productie.

Misschien moet er eens een CO2 en energie belasting ingesteld worden.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: natuur gips

Bericht door Chicken Power »

Ha Richard,

Fijn dat je het toch hebt kunnen vinden!

Ik denk dat het zo duur is omdat er niet echt een markt voor is. Je kunt er weinig meer mee dan het als vul- of toeslagmiddel te gebruiken. In deze vorm doet het namelijk niks in binding, die moet ergens anders van komen.
RicharddeBlauw schreef:Is dat zo, de gebrande gips en kalk drogen beiden onder water uit.
Dat moet een nieuwe techniek zijn, drogen onder water?

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: natuur gips

Bericht door deleted »

Richard,

Buiten de door CP al genoemde feiten (en eigenlijk onbruikbaar dus voor je dun stucwerk) wordt het produkt ook nog eens fel gecontesteerd door de Duitse natuurbeweging.
Blijkbaar wordt het vooral in waardevolle natuurgebieden gedolven.

Volgens mij moet je eens naar de mogelijkheden van Trass kijken. Dat is ook een typisch Duitse delfstof, die echter wel de gevraagde eigenschappen heeft (verlaagt kans op krimpscheuren).

De meest voor de hand liggende mengeling zou dan eerder trass-kalk zijn in jouw geval.

Ik weet niet hoe dun het wordt, maar je zou ook een papje kunnen maken en het er als een dikke verflaag op kunnen borstelen.
Soort kalei-techniek zeg maar, een wat ruwere afwerking.

G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: natuur gips

Bericht door RicharddeBlauw »

@CP, nee hoor, drogen onder water is geen nieuwe techniek. Omdat je precies weet waar het om gaat hoef ik dat verder ook niet uit te leggen.

Uiteraard gaat het om een toeslagmiddel en in gebruik met één of andere lijm is het prima geschikt voor wat ik wil.

Waarom natuurgips zo slecht zou zijn om te winnen en datzelfde gips maar dan gebrand en kalk...etc niet snap ik niet erg. Leg eens uit want dat zou ik dan toch ook wel willen weten. Voor al die cement fabricage is toch een enorme hoeveel kalk gewenst.

Natuurgips wat uiteindelijk enkel maar gemalen en geschoond hoeft te worden lijkt me beter voor het milieu dan gipsen die gebrand worden en waar dus veel energie voor nodig is. Alle soorten kalk zijn überhaupt milieu onvriendelijker. Nou ja, of je moet calciumcarbonaat nemen.
Plaats reactie