Nuttige toevoeging aan leem...?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door 12much »

(om vervuiling van DJ's topic te voorkomen) Even een nieuw topic n.a.v. vragen van DJ over lijnzaadolie.

Ik zit een beetje te knutselen met parafine naar aanleiding van een artikel in het "Eigen huis" magazine. Een architect gebruikte parafinekorrels door zijn leemstuc. Deze bolletjes smelten boven de 21 graden Celcius en absorberen op dat moment een heleboel warmte!! Geniaal! Hierdoor wordt het koelend vermogen van een lemen muur versterkt, maar hoe zit het met het waterafstotend effect? En wat gebeurt er met de warmte die door mijn muurverwarming in het leem gebracht wordt? Het lijkt alsof ik dan juist meer energie nodig heb, waar ik niet op zit te wachten in de winter. Maar voor het waterafstotende effect wil je het natuurlijk aan de buitenzijde van je strobalen hebben...

Allerlei andere vragen komen natuurlijk meteen bovendrijven zoals verkrijgbaarheid, korrelgrootte en mengbaarheid met leem en zand onder druk van de menger etc. Maar ook dat de kosten voor onderhoud wellicht veel lager zullen liggen omdat volgens mij de gekookte lijnzaadolie net als in mijn Red Cedar buitenwanden door weer en wind "uitgespoeld" worden en elke vijf jaar toch wel een keer aangevuld moeten worden.

Word vervolgd..
Never burn faster than your Wocket.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Dutch John »

Interessante toevoeging en een nuttige topic. Maar wat zal de gesmolten paraffine op den duur gaan doen? Lijkt me sterk dat het bolletjes blijven. Een vloeistof kruipt en verspreidt zich op den duur in een poreuze massa.

Toevoegingen die we in de lokale stro/leembouw gebruikten voor de binnenstuc. Als wapening en structuur: gehakseld vlas, houtkrullen, houtzaagsel en weinig tot geen zand. Heerlijk spul om mee te werken, geeft craquelé wanden. Als je die haarscheurtjes niet wilt, dan zand toevoegen.
Voor de buitenstuc: lijnolie/eierdooier mayonaise als vochtafstoter, meelpap als extra lijm. Geen wapening en daardoor een zeer gladde afwerking. Persoonlijk zou ik er graag iets van een wapening als paardenhaar in gezien hebben.
IMG_1787.JPG
Hier nog de beloofde foto van de mixerombouw. Let op het frietemmertje om de motor tegen vallende leemspatten te beschermen en op de garde. Door de haken te molenwieken en iets scheef te zetten, lossen ze het stro redelijk bij het aanmaken van raap.
IMG_1786.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Voor de buitenstuc: lijnolie/eierdooier mayonaise als vochtafstoter, meelpap als extra lijm. Geen wapening en daardoor een zeer gladde afwerking. Persoonlijk zou ik er graag iets van een wapening als paardenhaar in gezien hebben.
John, is dit recept voor buitenstuc gebruikt om de buitenkant van het strohotel te stuccen?

Ik begreep dat (achteraf, want dan is alles makkelijker) de keuze van leemstuc aan de buitenkant niet gelukkig was...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Dutch John »

Leemstuc voor buiten is in het klimaat van de lage landen niet te adviseren. Een grote overstek houdt regen weg en een incidentele slagregen kan de stuc wel hebben. Maar langdurige hoge luchtvochtigheid samen met een keer slagregen maakt dat "het weer" in de stuc komt. Op den duur zal de stuc donker gaan verkleuren. Ik weet niet of eventuele bijgemengde kalk de fijne schimmel kan voorkomen. De lijnolie is op voorhand door de hele stuc gewerkt en niet als een laag achteraf aangebracht. Ik kan je het recept sturen als je daar belangstelling voor hebt.

Ik ben nu zelf met paardenhaar aan het experimenteren. Het geeft zeker wapening. Maar als de stuc iets vochtig wordt door bijvoorbeeld regen en je aait er dan over, dan trek je de haren aan de oppervlakte los. En om nu stucwerk te gaan scheren....
Bij de volgende "kaasronde" ga ik wat proefstukken opzetten met wei in de leem.

Voor de lage landen is traskalk aan te bevelen. Indien leem, dan mengsels met kalk of cement. Zeker vochtbestendiger, maar als de vochtdoorlatendheid slecht is, kan het weer tot condensatieproblemen leiden op de grens stro-buitenstuc.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door deleted »

0,1% tot 0,2% soda toevoegen aan het leem vermindert het benodigde water met 50%
Daardoor is het leem na droging ook aanzienlijk compacter en heb je veel minder krimpscheuren.
En droogt het uiteraard veel sneller.

Uitleg pag47; foto pag46 uit: http://www.hjr-verlag.de/imperia/md/con ... u_6_01.pdf

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door ritsaert snijder »

gehakseld riet als alternatief voor stro (experimenteel maar het werkt goed)
riet laten rotten met organisch materiaal (wordt sterker)
steengaas als wapening van leem
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Dutch John »

Ik werk liever met (ouderwetse dikke) kippengaas, dan met steengaas. De eerste kun je zonder veel knipwerk in de vorm plooien. Vraagt wel om een tweede handje achter de gaas ter ondersteuning als je de leem opbrengt. De leem is dan gevuld met gehakseld vlas of zeer kort stro als extra binding. Gehakseld vlas is spotgoedkoop. Bevat wel veel zaad. En dat kiemt ....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door ritsaert snijder »

DJ,
en is ook veel makkelijker te vinden en veel goedkoper...het is wel jammer dat je het moet maaien :)
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Dutch John »

Ziet er wel leuk uit, zo'n verticaal groentetuintje...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Nuttige toevoeging aan leem...?

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Ik bezig met showen van de zwaar materiaal daar achter en waar dat een plek zo'n modder boel wordt dus een hop brandnetel stengels er op gegooide maar dan voor de grap een par stengels verpulverd om de vezels vrij te maken en zien hoe streng die zijn en dat zijn goed lange en sterk vezels, ideaal lijkt mij voor door de leem te mengen i.p.v. vlas, stro, haar enz.. Brandnetel dus.

E.DB.
Werken, das leuk.
Plaats reactie