Lijnzaadolie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Lijnzaadolie

Bericht door hotglass »

He Gandalf, geweldig mooi die pdf's van mengen en roeren, ook namens mij bedankt!


Tja.die auteursrechten waren natuurlijk al lang verlopen.
mogelijk dat er dan ook een pdf te vinden is van het industriële receptenboek

esffzoeke

......Hotglass
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Rudy Martens »

Dag allemaal,
vandaag ontving ik de mail van Cp via de Belgische forum "Ecobouwers" van de Bond Beter Leefmilieu (http://www.ecobouwers.be/forum)
Bedankt voor de complimenten, ik heb in mijn profiel mijn nieuw mailadres ingevoerd, sorry voor het ongemak.
Wegen bouwen van een LEW (een kleine bungalow voor 1 max. 2 personen) ben ik lange tijd weinig tot niet actief geweest (ik beperkte het ook wat wegens tijdsgebrek)
Ik zal volgende week de onderwerpen hier eens terug doorlezen.

Bedankt Cp voor jouw mail.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

@Hotglass,

Helaas een pdf vind ik daar niet van... Trouwens best waardevol boekje dat je daar hebt, ook letterlijk: http://www.forumrarebooks.com/Receptenb ... tende.html

Hier een interessant werkje voor witkalk en kalkverf:
https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... 2_2001.PDF
Echter niet heel bruikbaar voor DJ's leemmuur, ... zie het eerder als een toemaatje voor CP, na zijn degelijke uitleg in verband met kalk bij dat andere topic ...

@DJ:
Is het eigenlijk duidelijk of die olielaag nu een damprem dan wel de zaak dampdicht maakt?
Nu, in de twee gevallen lijkt me dit toch tegen de logica van het strobalenbouw? Ook een damprem zal in de twee richtingen als "rem" gaan werken toch ? (om over dampdicht maar te zwijgen).
De Belgische tak van het stroleembouw gebruikt voornamelijk trass-kalk ipv leem aan de buitenzijde om deze reden. Misschien kan je er ook een soort verf mee maken ? Met trass en kalk ?

En vermits het leem er nu al staat, zou ik voor een ademende, maar beschermende oplossing mijn zoektocht (het rondjesdraaien in mijn geval) beginnen bij kalei : http://salamanca.khbo.be:8080/doks/do/f ... 067cc00341


G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

hotglass schreef: Tja.die auteursrechten waren natuurlijk al lang verlopen.
Die blijken te verlopen 70 jaar na het overlijden van de betreffende auteur...
Jaja het verbaast me ook dat die zaken soms open en bloot gecopieerd worden !
Vandaar dat ik het hier aan de kaak stel natuurlijk, ...met de bewijzen !

:fff
G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

Gandalf schreef: Hier een interessant werkje voor witkalk en kalkverf:
https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... 2_2001.PDF
Echter niet heel bruikbaar voor DJ's leemmuur, ...
Mijn geheugen laat me soms even in de steek ... en sinds het mij verboden is om te "editten" moet ik mezelf citeren om rechtzettingen te plegen...
maar misschien is kalken toch ook bruikbaar. Ik citeer uit de tekst:
2.2 Waarom witkalken ?
Bij de vraag "waarom witkalken" is het goed om een aantal eigenschappen van de witkalk op een rijtje
te zetten.
Naast de meest vanzelfsprekende eigenschap van een "verf" te zijn is de kalkverf bewust en soms
onbewust gebruikt om sommige van zijn andere eigenschappen. Lemen wanden werden gekalkt met de
bedoeling deze te beschermen tegen het (regen) water gezien de leem wateroplosbaar is. Ook hier werd
gekalkt op de nog vochtige leem . De waterwerende eigenschap werd nog verhoogd door het
toevoegen van caseïne aan de kalkverf.
G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Lijnzaadolie

Bericht door hotglass »

En volgens mij heb ik voor die caseïne houdende kalkverf vandaag nog een leuk industrieel recept gelezen dat zich uitstekend zou kunnen lenen voor een pdf kopie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Dutch John »

Ik heb wel een recente paperback van het algemeen receptenboek (de steen der wijzen). Is dat hetzelfde?
Gandalf schreef: @DJ:
Is het eigenlijk duidelijk of die olielaag nu een damprem dan wel de zaak dampdicht maakt?
Nu, in de twee gevallen lijkt me dit toch tegen de logica van het strobalenbouw?
Het is inderdaad een damprem. Een compromis. Alleen de regenkanten krijgen een lijnolie emulsie. In Engeland werd/wordt ook meestal kalk gebruikt. Sommige stro/leembouwers hebben echter iets tegen kalk.... Het niet gebruiken van een (kalk)verf heeft wel als voordeel dat je de kleur door en door in een relatief dikke stuclaag krijgt. Persoonlijk vind ik dat mooier dan een verflaag.

Het feit dat de lijnzaadolie damprem met succes in de strobouw toegepast wordt, geeft mij hoop.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het feit dat de lijnzaadolie damprem met succes in de strobouw toegepast wordt, geeft mij hoop.....
Vermits het een damprem is zou ik ,in geval van klassieke strobalenbouw, eerder toepassingen verwachten aan de binnenkant. Natte ruimtes zoals badkamer en keuken van een damprem voorzien langs binnen dus.

Tweede logische toepassing lijkt me bij het gebruik van strobalen tegen een bestaande muur, maar de strobalen langs de buitenkant. (En was dit niet de toepassing in jouw gemeente ? Strobalen langs buiten geplaatst tegen een betonwand ? Herinner mij daar vaag iets van...) De damprem langs buiten wordt dan verondersteld toch dampopener te zijn dan de muur waar de strobalen tegen staan.

Voor isolatietoepassingen langs binnen(tegen een bestaande klassieke muur) met de damprem aan de binnenkant ben ik niet zo optimistisch.
Het dauwpunt is een harde bovengrens vrees ik. Een damprem kan wel de gemiddelde vochtigheidsgraad lager houden in de isolatie en alzo de isolatie gemiddeld effectiever maken. Maar je kan er volgens mij niet de isolatiedikte mee verhogen, want daarvoor moet je geen rekening houden met gemiddelde belasting, wel met de piekbelastingen ...
Dus JA, om de isolatie gemiddeld 'droger' en effectiever te houden, NEEN om op die manier beter te kunnen isoleren dan het dauwpunt voorschrijft ... (en dan nog onder voorbehoud: gaat het namelijk niet ten koste van de vochtregulerende eigenschappen langs binnen ?)
Als ik het goed begrijp past Pavatex zo ook de damprem toe bij hun doorontwikkelde produkt "diffutherm". Het leidt tot (iets) betere prestaties van de isolatie, niet tot verhoging van de toegelaten dikte. (al lees ik dat eerder tussen de regels, het verhaal van isolatie die gelijktijdig vochtbuffer is is niet al te duidelijk. Het is enerverend om deze twee zaken apart behandeld te zien en naar voorgeschoven als positieve punten. Graag had ik het gecombineerd gezien. Bijvoorbeeld wat is de isolatiewaarde nog van een houtwolplaat die in de winter veel vocht aan het bufferen is?).

Dit is tot zover mijn mening na veel leeswerk. Misschien heb ik het mis. Ik hoop het zelfs, want ik wil ook zelf wel een betere binnenisolatie.
Dutch John schreef: Sommige stro/leembouwers hebben echter iets tegen kalk....
De reputatie van Tom Rijven indachtig, zal hij dat niet op voorhand uitgesloten hebben ...
Heeft hij misschien ook slechtere ervaringen met toepassingen of proeven met kalk ?


G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Lijnzaadolie

Bericht door hotglass »

uit den ouden industriële doos recepten over olieverven en huizenverf




Hotglass
Bijlagen
Olieverven.jpg
Kalkverf.jpg
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Bèr »

met betrekking tot de discussie of lijnolie de lemen wand dampdichtmaakt wil ik het volgende toevoegen:

zover als ik weet wordt de buitenkant van een lemen vakwerkhuis nagenoeg altijd witgekalkt om de wand weersbestendiger te maken. Op den duur na een aantal jaren kalken wordt het een redelijke dikke kalklaag van een paar mm dik. Daarnaast wordt de leem die aan de buitenzijde wordt gebruikt met ureum gemengd (koeien urine) voor de waterafstotendheid van de muur. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom en hoe het werkt maar blijkbaar werkt het wel aangezien het al honderden jaren zo wordt toegepast.

Bèr
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

Bér,

Klopt,
Maar dan spreken we ook niet over isolatie of dauwpunt.
De oude strolemen muren hadden een heel hoog gehalte leem. Stro was eerder de wapening.
Verder waren de muren vrij dun. En was de dampopenheid gewaarborgd door het eiken gebinte dat aan binnen- en buitenkant contact met de lucht had.
Een muur dampdicht maken die nooit in de buurt komt van het condenspunt is uiteraard een andere zaak.

Trouwens de kalk die vroeger gezet werd is veel dampopener dan lijnolie naar mijn idee.

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Het lijkt mij in het kader van de overzichtelijkheid dienstig om bijdrages te beperken tot het product lijnolie.

Filosofiën over de diepere techniek van isoleren of het dauwpunt graag in een andere draad.

Wellicht kan een mod dit even ontvlechten naar een andere of nieuwe draad.

Groet, Cp
Verwijderd.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Brit »

Hoi Allen,

Ik heb dit draadje met zeer veel intresse gevolgt, en heb nu een paar aanvullende vraagjes.

1- Ik heb ergens gelezen (kan alleen niet meer vinden waar) dat lijnolieverf geen waterdamp tegenhoud en vloeibaar water maar beperkt. Kan je dan nog steeds stellen dat het geverfde materiaal (hout) tegen de elementen is beschermt, oftewel hoeveel langer gaat het mee t.o.v. onbehandeld?

2- Ik heb gelezen (o.a. op wikipedia) dat het kan worden gebruikt om hout te verduurzamen. Is dit door het hout ermee te verven, of zouden ze er ook nog iets anders mee bedoelen? Ik kon er zelf verder niets meer over vinden, dus wie weet er meer?

3- Wat is het gevolg van het verbranden van hout dat met alleen lijnolie is geverft? Dit met de gedachte dat het hout eerst als bouwmateriaal kan worden gebruikt om daarna nog steeds als branstof te kunnen dienen in plaats van chemisch afval :evil:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Lijnzaadolie

Bericht door frans »

Ik denk dat het vooral de toegepaste kleurstoffen zijn die het verbranden van geverfd hout tot een af te raden bezigheid maakt.
Het is niet het vocht dat zorgt dat hout verrot, het zijn de organismen die in het vocht gedijen die het hout omzetten in een spons.
De grootste ramp die je het hout aan kan doen is zorgen dat het water dat er in trekt er niet meer uit kan, dus als de verflaag poreus is zou dat alleen goed zijn.
Naar mijn mening kan je rotten alleen voorkomen door het leven van de organismen onaangenaam te maken, dus droog, giftig of oneetbaar.
Plato hout is van het laatste een voorbeeld, d.m.v. verhitten de suikers? in het hout omzetten in minder eetbare stoffen.
Nadat mijn geverfde hardhouten glaslatten in een paar jaar verrot waren heb ik ze door ordinair ongeverfd vurenhout vervangen.
Eens in de twee jaar smeer ik er een mengsel van afgewerkte olie met carboleum op :oops: pas als ze me weer te wit worden smeer ik er weer een laagje op.
Zit al weer meer dan tien jaar.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Lijnzaadolie

Bericht door hotglass »

Brit schreef:2- Ik heb gelezen (o.a. op wikipedia) dat het kan worden gebruikt om hout te verduurzamen. Is dit door het hout ermee te verven, of zouden ze er ook nog iets anders mee bedoelen? Ik kon er zelf verder niets meer over vinden, dus wie weet er meer?

3- Wat is het gevolg van het verbranden van hout dat met alleen lijnolie is geverft? Dit met de gedachte dat het hout eerst als bouwmateriaal kan worden gebruikt om daarna nog steeds als branstof te kunnen dienen in plaats van chemisch afval :evil:

Groetjes Brit
Ha Brit,

Bijgaand "recept 314 " voor het verduurzamen van hout met lijnolie, het koken zal natuurlijk niet in alle gevallen eenvoudig zijn uit te voeren.
recept 378 ter informatie is wel spannend maar weinig ecologisch natuurlijk.

verbranden van hout behandeld met schone lijnolie is gewoon een betere verbranding.
Bijlagen
Naamloos 24.jpg
Naamloos 21.jpg
Plaats reactie