Lijnzaadolie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Lijnzaadolie

Bericht door rinchen »

Dit topic is een mooi voorbeeld wat een schat aan informatie we samen kunnen verzamelen.

Wat betreft hout dat behandeld is met lijnolie als stookhout te gebruiken:
van Politoeren site
Deze lijnolie wordt verkregen door Rauwe lijnolie, dat gewonnen wordt uit olievlas, te verhitten tot circa 270 graden en te voorzien van toeslagstoffen
De toeslagstoffen zijn o.a. om de olie sneller te laten harden en zijn vaak metalen. Zonder toeslagstoffen moet ook kunnen, maar dan moet er veel langer gekookt worden, dus toeslagstaffen zijn economischer voor de fabrikant. Wellicht is het niet zo makkelijk om aan pure gekookte lijnolie te komen en zelf doen is ook niet voor iedereen weggelegd.
Met deze metalen lijkt het me net zo min verstandig om te gebruiken als stookhout als andere verven, maar ik ben hierin zeker geen expert en nog lerende/zoekende.

hier vond ik nog een beschrijving van "Iron Cob" droge klei vermengd met gekookte lijnolie en dit als pleister gebruiken.
En dan heb je nog Tadelakt

Ik het boekje over witkalken noemen ze magere melk die niet gecentrifugeerd is als bron van caseïne. De magere melk in de super is gecentrifugeerd, dus waar zou je deze kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Ha Rinchen,
rinchen schreef:Ik het boekje over witkalken noemen ze magere melk die niet gecentrifugeerd is als bron van caseïne. De magere melk in de super is gecentrifugeerd, dus waar zou je deze kunnen krijgen?
Ik heb het boekje niet gelezen, maar noemt men het echt magere melk of ondermelk? Ik denk dat men wat anders bedoeld dan wat de meeste mensen nu als magere melk kennen, dat is een gestandariseerde consumptievariant.

Die ondermelk blijft over na het karnen. Dat is het proces waar bij de melkvetten uit de emulsie geslagen worden en zich afzet tot boter.

Die ondermelk wordt dan weer aangezuurt en dat geeft dan na de fermentatie weer karnemelk.

Op zoek naar een zelf karnende boer dus!


Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Lijnzaadolie

Bericht door rinchen »

Hoi Cp,
Ze hebben het over "afgeroomde magere melk"
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Dan zijn we er!

Die melkvetten zitten in de room, wat dus uiteindelijk de boter wordt. Bij een zuivelboerderij laat men die room op de SM in tijd boven komen drijven. Wat er aan de onderzijde overblijft heb jij nodig.


Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Lijnzaadolie

Bericht door rinchen »

Maar dat is dan niet hetzelfde als de ondermelk die je beschrijft, klopt dat?
Dus dan moet je een boer zien te vinden die de melk afroomd door de melk te laten staan.
Of is het resultaat hetzelfde als bij het karnen?
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Misverstand.

Die room drijft boven op. Dat gaat de karnton in en wordt boter. Daar komt nog maar heel weinig vocht meer uit.

Het gaat jou om wat er overblijft na het afromen.

Simpel geschreven moet je op zoek naar een boer die zelf boter maakt.


Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen
Berichten: 143
Lid geworden op: 17 okt 2011, 12:34
Locatie: Dordrecht

Re: Lijnzaadolie

Bericht door rinchen »

Ja tuurlijk, het komt bij mij nu ook weer boven drijven :-)
Dankje voor het verhelderen
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Lijnzaadolie

Bericht door ritsaert snijder »

Ik bewaar mijn kwasten ook altijd in olie. Eigenlijk is dat de laatste jaren oude (arachide) frituurolie. Of de allergoedkoopste zonnebloemolie. Stuk goedkoper dan andere olie en het droogt niet op.

En als ik dan - na een dag schuren - een kwast pak - en even droog veeg - krijg ik allerlei gratis visioenen; kroketten, patatten met veel mayonaise ...het water loopt me al weer in de mond .
Ritsaert
groet!

Ritsaert
B15-B1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2012, 22:07

Re: Lijnzaadolie

Bericht door B15-B1 »

Ik vroeg me af of lijnzaadolie gebruikt kan worden om oude bakstenen binnenmuren stofvrij te maken, om het stof te fixeren dus. Indien ja, welke werkwijze en moet het herhaald worden na een bepaalde tijd ? Krijg ik er een mat of eerder een blinkend (liever niet...) uitzicht mee ?

Het gaat over oude bakstenen binnenmuren (ca 1850, nooit geverfd geweest), dus redelijk poreus. De bedoeling is ze eerst met een hoge drukreiniger te kuisen vooraleer te "fixeren" met behoud van de bestaande oude voegen.

Alle tips, ervaringen en evtl foto's van behandelde binnenmuren zijn héél welkom en waarvoor dank.
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Lijnzaadolie

Bericht door cjm »

Lijnolie is een prachtig product voor hout als je niet wilt schilderen.

Bv ooit een commode mee behandeld en geen last van water/kringen ed.
Ook voor buiten gebruik ik het om het hout te verduurzamen.
De bedoeling is dat je het hout verzadigd met de olie.
Gekookt of rauw maakt niet uit. Alleen is de gekookte eerder een soort droog.
De 1e keer verdun je de olie met 50% terpentijn (dus geen terpetine!)
Daarna in lagen onverdund tot het hout niet meer opneemt.
Kleinere/dunnere stukken kan je ook in een badje leggen om te verzadigen.
Het hout wordt zeker niet dampdicht en kan ook zeiknat worden.
Met leem kan ik enkel vermoeden dat het geen dampdichtende werking heeft.
lithouse
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2014, 15:57
Contacteer:

Re: Lijnzaadolie

Bericht door lithouse »

Voor lijnzaadolie misschien contact opnemen met Jan Smit in Schagen, die importeert lijnzaadverg uit Zweden, Moose Farg.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Lijnzaadolie

Bericht door wbe »

heeft iemand een idee (of nog liever ervaring) hoe veel jaar met lijnzaadolie behandelt hout goed beschermd blijft?

wij hebben hier een bijgebouw in zeer slechte staat en het plan is om die helemaal te slopen en dan opnieuw te bouwen.
de totale wand oppervlakte is ongeveer 200 m2 en we zouden dan de onderste rand van metselwerk willen met daar boven houten gevelbekleding.
momenteel denken we over lariks hout wat dan evt. in lijnzaadolie gedompeld kan worden voor het plaatsen.
dat onze voorkeur momenteel naar lariks hout uitgaat is omdat dat iets duurzamer zou zijn en de prijs redelijk is.

omdat het een behoorlijke oppervlakte is willen we eigenlijk niet om de 2 jaar alles weer opnieuw moeten behandelen vandaar de vraag.
eventuele suggesties voor een andere behandeling of hout keuze zijn uiteraard ook welkom.

groet watze
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lijnzaadolie

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij wordt de levensduur van het hout enkel bepaald door de voorbehandeling: koken, stomen of wat dan ook. In elk geval een behandeling om alle levende cellen en organismen die in het hout zitten, te doden.

Al wat je er daarna op smeert is enkel om het mooi te maken.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Heb je over Stockholmteer nagedacht? Voor de spotgoedkoop prijs van 75€ voor 25 liter heb ik hier wat voor je liggen.

Stockholm teer of lijnolie, het maakt niet uit, zonder een pigment doorheen om UV straling te weerkasten duurt het buiten geen half jaar voordat het overgrot deel wegspoelt.
Werken, das leuk.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Lijnzaadolie

Bericht door pelletpower »

Jammer. We zitten met een vergelijkbaar probleem. Constructiebalken die buiten staan wilde ik inolieen. Zinloos dus. Of is Lariks echt duurzaam en heeft het dat niet nodig?
Plaats reactie