Lijnzaadolie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Lijnzaadolie

Bericht door Dutch John »

Tom Rijven is met een klein team, waaronder ondergetekende, de strobouw van vorig jaar aan het voorzien van een kleurige afwerking aan de buitenkant. Om weersinvloeden beter te weerstaan gebruiken we een mayonaise van eigeel en lijnzaadolie, gemengd onder de leemstuc. We gebruiken rauwe, ongekookte lijnolie.

Alle ons bekende literatuur spreekt over lijnolie, maar nooit of deze rauw of gekookt is. Tom heeft alleen ervaring met rauwe olie. Ik weet dat voor houtconservering de gekookte versie gebruikt wordt.

Kan iemand iets over de verschillen in toepassing tussen rauwe en gekookte lijnolie geven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Lijnzaadolie

Bericht door frans »

Net gisteren gelezen dat de ongekookte vloeibaar blijft en de gekookte verhard tot een taaie vernisachtige laag.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Lijnzaadolie

Bericht door RicharddeBlauw »

Weet niet waar je dat gelezen hebt maar dat klopt niet. Rauwe lijnolie wordt hard.

Ik heb zelf een wand gestuct, ook met rauwe lijnolie, pigment en cellulose (in plaats van eidooier/tempera) erdoor. Vervolgens glad gepolijst en dat is knalhard.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Lijnzaadolie

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Kan iemand iets over de verschillen in toepassing tussen rauwe en gekookte lijnolie geven
Zowel rauwe als gekookte lijnolie gaat een verbinding aan met zuurstof, het oxydeert en daardoor wordt het hard en taai. De gekookte versie oxydeert sneller en is dus beter geschikt voor verven etc.
http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... nolie.html
Lijnolieverf droogt niet alleen, het verhardings proces gaat altijd door, een reden waarom oude blanke lak vaak gebarsten is, maar hard als een steen. Ook met een elektrische verf-afbrander niet makkelijk weg te krijgen, het spul wordt gewoon niet zacht zoals alkydverf.
De manier om linoleum te maken is een dunne film gekookte lijnolie over een grote, langzaam draaiende rol te laten druipen waardoor het in korte tijd met heel veel lucht in aanraking komt.

Mijn kwasten voor blanke botenlak heb ik altijd in terpentine met een laagje rauwe lijnolie gehad. De kwasten blijven zacht en de lijnolie gaat verdamping van de terpentine tegen. Op deze manier kan je de kwasten maanden goed houden. Ik heb het ook met gekookte geprobeerd, maar de olie gaat daar sneller een harde korst vormen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Blijfhopen »

@Peter
Bedankt voor je ervaring met rauwe lijnolie. de schilders hier bewaarden hun kwasten in pure rauwe lijnolie. Ik dus ook gedaan. Werkt op zich goed, maar na een lange tijd (afgesloten kwastenpot) wordt het toch wel een kleverig goedje. Dus niet hard !
Het kostenplaatje speelt ook wel mee. Rauwe lijnolie is niet erg goedkoop.

@DJ
In het Openluchtmuseum in Arnhem persen ze als demonstratie lijnolie uit lijnzaad. Weten ze er daar niet meer van ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

Heb ik niets aan toe te voegen.

Buiten het feit dat er op het forum weinig te vinden is over verf en verfrecepten.
Daar is nog wel meer mee te doen ...

Wel een vraag:
Lijnolie zal de buitenkant aardig afdichten denk ik. Is dit niet tegen de logica van steeds dampopener naar buiten werken ?
Ik zou meer verf verwachten op trass-kalk basis, of kalk-caseïne, kaleiverf, of hoogstens met een beetje lijnolie zoals in de scandinavische kookverf.
Welke verklaring heeft T. Rijven om de laatste laag quasi dampdicht af te sluiten ?

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Beide genoemde varianten worden hard, dat oxidatieproces noemt men polymerisatie.

Het verschil zit in de mate van het onverzadigd zijn van de olie, vandaar dat lijnolie ook gebruikt word voor Becelachtige producten.

Bij dat onverzadigde karakter moet je een beetje voorstellen dat die olie eigenlijk een sliert spaghetti is van koolstofatomen. (-C- C- C- ) tussen de 8 en 35 stuks achter elkaar. Soms zitten die koolstof atomen wel is met een dubbele binding aan elkaar (C=C). Wat er bij die polymerisatie gebeurt (onder invloed van licht en zuurstof) is dat die dubbele binding openklapt. Waterstof is er in de lucht haast niet vrij aanwezig, maar zuurstof eens te meer. En water en zuurstof zijn heel graag vriendjes, dus die pakken elkaar beet. De opname van die zuurstof veroorzaakt de vliesvorming.

Vandaar dat men dit drogende oliën noemt. Niet omdat er wat verdampt, maar de olie ‘droogt’ door opname van de luchtzuurstof.

Door de rauwe olie te ‘koken’ wordt al een groot gedeelte van die zwaardere dubbele bindingen omgezet, zodat de reactie op het hout vlugger verloopt. Daarom is de gekookte variant dus eerder ‘hard’.

Helemaal geen rocketscience; iets wat men al honderden jaren doet om verf te maken. Zo had men ook ontdekt dat lucht door die hete olie te blazen dat proces nog is versterkt. Dat noemt men dan geblazen lijnolie. Weer later ontdekte men dat het bijvoegen van kleine hoeveelheden metaalzouten ook een versterkende werking had. Deze katalytische producten noemt men in de verfwereld ‘siccatief’.

Die oude technieken houden de wetenschap zelfs nu nog bezig. Bij het schilderij “Gezicht op Delft” van Johannes Vermeer heeft men vanaf vorige eeuw gedacht dat het reliëf in het schilderij gemaakt was door zand aan de verf toe te voegen.

Pas deze eeuw werd duidelijk wat de echte reden was: het overdreven craquelé bleek veroorzaakt te worden door die metaalzouten, de lijnolie en vocht. In dit geval bleek er zich loodzeep te vormen die diepte aan het schilderij geeft. Vermeer heeft dat nooit geweten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Dutch John »

Dank aan iedereen voor de verklaringen en ervaringen.

Tom Rijven gebruikt de lijnzaadolie alleen voor de regenkanten. De lijnzaadolie gaan inderdaad dampremmend werken. Maar het is een compromis. Je wilt de muur zowel ademend als weerbestendig. Wil je het perfect doen, dan dient eigenlijk de weersbestendigheid geholpen te worden door meer dan riante dakoverstekken. Misschien is een geringe toevoeging van lijnolie mayonaise aan de binnenstuc een methode om een milde dampremming bij stroïsolatie aan de binnenzijde te overwegen? Om maar een paar topics te combineren....

Het valt mij reuze mee hoe de raaplaag er na een jaar uitziet: geleefd, maar niet gesleten. En zonder water afstotende toevoegingen. De muur aan de andere kant dan de regenzijde blijft daarom z'n oorspronkelijke uiterlijk behouden.

Overigens zijn er vele manieren om een muur weerbestendig te maken, vaak streekgebonden. Onze Hongaarse kleier gebruikt als additieven: melk en een toefje witte cement. Dat laatste geeft de saai bruine leem een mooie okergele kleur.

Nu we toch met dit topic bezig zijn, ik ben geïnteresseerd in verfrecepten op lijnoliebasis. Iemand?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Lijnzaadolie

Bericht door hotglass »

DJ, ken jij het de boekjes "mengen en roeren 1 en 2" ?
Samen goed voor 55 bladzijden met ouderwetse verfrecepten, echter
beslist niet allemaal op ecologische basis.
Wel daartussen veel lijnolie verfrecepten
vaak gegroepeerd naar doelstelling.
Daarnaast staat ook het industrieel receptenboek in mijn 'bibliotheek' waar
ook een goede handvol lijnolierecepten in te vinden is.
Teveel recepten dus en te specifieke toepassingen dus op zomaar een antwoord op je vraag naar recepten te kunnen geven.

hotglass
Industrieel receptenboek.jpg
mengen en roeren 1.jpg
mengen en roeren inhoudsopgaaf.jpg
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Ha John,

Het zou hartstikke mooi zijn als je aan dat soort boekwerkjes kunt komen zoals hotglass laat zien. Zoek je naar lijnolie en recepten op het net, dan kom je meestal bij een producent die rept van oude recepten, maar die blijven geheim…

Op het zeepmakersforum is ook wel wat technologie te vinden. Mijn kennis over die vetzuren is meer vanuit het voedingstechnische oogpunt, alsmede het gepruts met PPO/GPO.

Zo weet ik dus ook dat alles wat op het net staat qua lijn olie en andere natuurverven, niet altijd even verstandig is. Hoe goed men het ecologisch ook bedoelt.

Maar er schoot mij wat (later) te binnen dat we nog een forumlid hebben die daar, net als ik in kippen, helemaal van kindsbeen in gepokt en gemazzeld is, en de ecologische zaak een inhoudelijk en warm hart toedraagt.

Dat is Rudy Martens.

Ik stuur hem een PB met de vraag of ie is naar deze draad wil kijken.


Groet, Cp
Verwijderd.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Lijnzaadolie

Bericht door RicharddeBlauw »

Al mijn kwasten of het nu op olie- of waterbasis is gebruikt, zet ik heel éénvoudig in de vloeibare groene zeep met een beetje water. Als het water uiteindelijk is verdampt blijft de kwast jaren zacht zonder er naar om te hoeven kijken.

Dit lijkt me tot voor zover ik weet het enige ecologische concept. En heel wat goedkoper dan terpentine en lijnolie. En terpentine wil je toch al helemaal niet met je kwast in aanraking laten komen. Ik mag hopen dat ieder op dit forum toch netjes op waterbasis gebruikt.

"mengen en roeren" heb ik van internet afgehaald, wel erg oud hoor maar wel leuk.
Van kalk en lijnolie kun je ook stopverf maken.

Ook "het kunstschilderboek" van Kraaijpoel & Herenius staat het één en ander.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Lijnzaadolie

Bericht door kockie »

Chicken Power schreef:Ik stuur hem een PB met de vraag of ie is naar deze draad wil kijken.
Helaas klopt het emailadres van Rudy niet meer :( Krijg de mail terug...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Chicken Power »

Oke, bedankt voor de mededeling.

Hij heeft ook geen eigen site. Ik heb hem nu maar even via de Belgische ecologiesite gecontacteerd.

Daar was ie vandaag nog op de lijn:
http://www.ecobouwers.be/users/rudy-martens

Heb je gelijk een beetje idee waar ie allemaal mee bezig is.


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Lijnzaadolie

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Ha John,
Het zou hartstikke mooi zijn als je aan dat soort boekwerkjes kunt komen zoals hotglass laat zien.
U vraagt, wij draaien:
http://gamekeeper.deds.nl/mengen_en_roeren.html

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Dutch John »

Dank, dank. Heerlijk die vooroorlogse boekjes!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie