Lijnzaadolie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Ernest Dubois »

Volgens de duurzaamheid klassementen is Lariks een 5 dus duurzaam voor buiten toepassingen. Probleem komt met welke lariks dan is bedoeld. Er is niet alleen een grote verschil tussen lariks uit de Zwitsers Alpen en inlands lariks maar tussen inlands lariks onderling en dat is het grote moeilijkheid met lariks in het bijzonder, en de reden waarom als ik zulke lariks zoekt is het alleen in klein hoeveelheid waar ik elke stam, plank of balk zelf kan kiesen. De overgrote meerderheid van inlands lariks zou ik geen 5 noemen maar 4 en dan is het te vergelijken met grenen voor duurzaamheid maar grenen is veel prettiger om mee te werken. Lariks is goedkoper nu als grenen want er is zo veel te koop en de handelaren willen het kwijt.

Lijnolie als conservering middel voor lariks heeft weinig zin. Veel belangrijker is dat het constructie er voor zorgt dat het hout kan altijd goed uitdrogen als het nat wordt, of dat het niet nat wordt.
Werken, das leuk.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Lijnzaadolie

Bericht door pelletpower »

Bedankt.
Het heeft dus meer zin de koppen en voeten droog in te pakken?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Ernest Dubois »

Maar wat heb je het over, palen, standers, platten, liggers die in de muur komen? Als ik dat weet kan ik misschien wat nuttig zeggen.
Werken, das leuk.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Lijnzaadolie

Bericht door wbe »

Bij ons zou het dan alleen om gevelbekleding gaan vanaf 80 cm boven de grond en dan rondom de schuur. Tot een hoogte van ongeveer 4 m en daar boven een schuin dak welke evt iets over zou kunnen steken en dan waarschijnlijk een mastgoot er om.

Groet Watze
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Ernest Dubois »

Een overstekende dak is het beste bescherming, ook maatregelen rond deur en raam openingen maar lijnolie zou niet veel hulpen of vraagt intensief onderhoud.
Werken, das leuk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Lijnzaadolie

Bericht door swake »

Wil hier op termijn ook een houten poort of 2 gaan vernieuwen voor de schuur. De ene is nu een schuifdeur van grofweg 3m breed x 3,5m hoog en de andere een dubbele deur van 3m breed op 4m hoog. Vandaag zijn die poorten geschilderd. Maar dat willen we ivm esthetiek liever niet voor de toekomst. Ook geen vernis. Onze wens qua uitzicht gaat naar 'puur' hout. Welk hout het wordt staat nog niet vast, zal van de opportuniteit afhangen. Het hier genoemde lariks krijgt zeker zijn kans.

Nu ging ik kiezen voor een afwerking met olie. En wel net omdat het onderhoud met olie zo eenvoudig gaat. Niks afkrabben of opschuren, gewoon effe proper maken en een nieuwe laag er op. Ook niks moeilijk aan, iedereen kan het doen zonder speciaal gereedschap. Olie is ook relatief goedkoop. Dus ook al gaat olie wat minder lang mee, ik zie dat eigenlijk niet direct als een nadeel. Het help ook iets tegen het vergrijzen, en dat zie ik als voordeel in dit geval.

De opmerking dat hout tussen de regenvlagen door goed moet kunnen drogen is wel degelijk belangrijk.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Lijnzaadolie

Bericht door wbe »

Valt er ook iets te zeggen over hoe lang onbehandeld lariks hout onder een overstekend dak mee gaat? (Of zit er daarvoor te veel verschil in de verschillende kwaliteiten?)

En hoe groot zou de oversteek dan minimaal moeten zijn?

Groet Watze
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Lijnzaadolie

Bericht door ritsaert snijder »

Lijnolie is op zich niet echt geschikt voor buiten toepassingen. Mengsels met lijnolie en tungolie en carnaubawas (hardwax) of pure tungolie geven wel een goede bescherming.
Inderdaad is de constructie een heel belangrijke factor. Ik ben een hele oude (1800) houten wagenschuur aan het opknappen. Hij staat heel schreef....en dus watert het in en verrot het hout. De andere kant is niet verrot. Ik zal morgen wat foto's maken.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Lijnzaadolie

Bericht door ritsaert snijder »

Oud, verrot, tochtig en flink scheef gezakt. Tijd voor een opknapbeurt! Aan de ene kant is het hout nog wel redelijk (gunstig scheefgezakt) en aan de ander kant is het vrijwel volledig verrot.
Bijlagen
DSC_9788 klein.jpg
DSC_9789klein.jpg
DSC_9792.JPG
DSC_9791klein.jpg
DSC_9790klein.jpg
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Ernest Dubois »

Dat wordt een mooi schuur Ritsaert. Ga je alle standers onderin lassen?
Werken, das leuk.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Blijfhopen »

Veel werk en leuk om te doen als er geen tijdsdruk is.
Zal er ongetwijfeld prachtig uit zien als het klaar is.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
jan_six@telenet.be
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2018, 12:59

Re: Lijnzaadolie

Bericht door jan_six@telenet.be »

ik las volgend :
Met lijnzaadolie verontreinigde lappen kunnen, door het polymeriseren, brandgevaarlijk zijn. Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.

is er ook gevaar als men terrasplanken meerdere jaren inolied dat ze tot brand kunnen leiden ?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Lijnzaadolie

Bericht door JantjeV8 »

Nee, er kan dan geen broei ontstaan. Broei ontstaat door het op te sluiten. Uw planken zullen niet opgesloten liggen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Lijnzaadolie

Bericht door Krelis »

alleen opgepropte lappen gaan broeien -met kans op ontbranden.
Plaats reactie