Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

Beste mensen,

Ik doe mee met een project http://www.huisvanoverloed.nl. Doel is om een ecologisch huis te bouwen op basis van 'overschot'. Dat wil zeggen dat mensen en bedrijven die spullen over hebben die geven aan het project. Het huis wordt gebouwd van pallets, die zijn al allemaal zo goed als binnen! Er is ook al bouwgrond in Nijmegen! Nadat het huis gebouwd is wordt het een experimenteerplek voor open source groene uitvindingen, dus helemaal ecologieforum!

We zijn op zoek naar meer mensen die hier aan bij willen dragen!
Bijvoorbeeld iemand die weet hoe je een rocketstove in het huis kan bouwen (zonder dat het in vlammen opgaat). Of iemand die heel veel schroeven over heeft of hout of ramen.
Ik hoor graag reacties! Groet Daan (ZininZelfdoen)

Afbeelding
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door peterberg »

Hi Daan,

Hoe een rocket mass heater gebouwd wordt, dat weet ik wel. Maar onder een houten vloer is voor zover ik weet nog maar zelden gedaan. Er zijn twee soorten: je hebt een "in-floor heater" of een "under-floor heater". De eerste is een bench system die in de vloer begraven ligt en daarmee een vloerverwarming tot stand brengt, de tweede is een bench system die zich onder de houten vloer bevindt.
Ik heb dat laatste alleen nog maar gezien op youtube.



Om zo'n ding te bouwen heb ik wel wat materialen in huis, zoals chamotte stenen en een olievat. Maar geen 10 meter kachelpijp, en isolatie materiaal in de vorm van vermiculiet of perliet. En dan moet het ook nog van Den Haag naar Nijmegen. Maar wie weet komt de rest ook nog plus transport.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

ha super,

Komt vast goed met dat transport, er is nog tijd! Ik heb zelf nog veel vermiculiet! Zin om mee te bouwen?

groeten
daan
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door peterberg »

Daan,
Om de kachel te bouwen? Jazeker wel. Maar aan het huis weet ik nog niet zo zeker. Ik ben bijna 65 jaar en ik wil nog veeeel ouder worden. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

ha dat is helemaal geweldig, in principe wordt er eind februari, begin maart aan gewerkt , maar het kan ook later in het seizoen eventueel, als het wat warmer is.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door peterberg »

Hier een ander idee voor een rocket stove dat lijkt op een van mijn eigen experimenten. Deze man (een Canadees) heeft een kleine rocket stove van 100 mm doorsnede in een flink metalen vat gebouwd. Er is zoveel ruimte om de heat riser heen dat het lijkt op een bell.

Het is maar een klein vuur, en het vat neemt vrijwel alle warmte op. Dus heeft-ie een afgas temperatuur van ongeveer 60 graden C. Met een ondergrondse afvoer naar buiten heb je een simpele en effectieve kachel die weinig kost qua materiaal, en zo neergezet kan worden in een huis dat van pallets gebouwd is. Je moet wel blijven stoken, want het ding heeft natuurlijk vrijwel geen massa.
http://www.iwilltry.org/b/build-a-rocke ... e-heating/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

Ziet er goed uit! Ik ken die man ja van IwillTry, maakt leuke dingen.

Voordeel is dat je de kachel van tevoren kunt maken in een werkplaats en later installeren, dat is in dit geval echt een voordeel.

Zouden we dan dus wat materialen dienen te vinden, zoals zo een stalen ketel. Anders hier eens vragen op het forum?

Ik las dat de canadees niet zo wild was van massa gebruiken, maar ik denk dat het wel interessant is om na te denken over in ieder geval, de spreiding van de warmte. Ik zit vaak bij een vriend van me te werken bij een gaskachel, dan is het of te koud, of je droogt uit. Het lijkt me een leuke uitdaging daar iets mee te doen. Bijvoorbeeld door zoals de canadees zegt buizen door te trekken. Het lijkt mij een goed idee ook om de directe kachel met een luchtstroom (bijv ventilatoren) te 'koelen', oftewel minder stralingswarmte, maar meer warme lucht en die verspreiden, zoals bijvoorbeeld bij de Bullerjan gebeurd. Wat denkt u?

Verder lijkt het me voor de toekomst interessant een automatische hout aanvoer te realiseren.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door peterberg »

zininzelfdoen schreef:Bijvoorbeeld door zoals de canadees zegt buizen door te trekken. Het lijkt mij een goed idee ook om de directe kachel met een luchtstroom (bijv ventilatoren) te 'koelen', oftewel minder stralingswarmte, maar meer warme lucht en die verspreiden, zoals bijvoorbeeld bij de Bullerjan gebeurd. Wat denkt u?
Ik heb de indruk dat hij met die buizen de rookafvoer bedoelt, om zo meer warmte te onttrekken. Maar... warme lucht verplaatsen om minder stralingswarmte te krijgen is iets wat ik de omgekeerde wereld vind. Stralingswarmte is veel effectiever, die gaskachel die je bedoelt geeft vrijwel alleen hete lucht. En omdat zo'n ding bij de vloer lucht aantrekt, ook al brandt hij niet, dan krijg je er dichtbij altijd koude voeten.
En een ventilator om de kachel te koelen? Die gebruikt zelf ook energie, geen goed idee lijkt mij. Dan is lassen van verticale stalen buizen tegen de buitenkant die boven en onder open zijn een betere oplossing.

Het ding wat onze Canadees gebouwd heeft is heel efficient, koelen van de oppervlakte maakt dat de temperatuur van de rookgassen verder afneemt, mogelijk zelfs te veel. Dan kun je de oppervlakte verkleinen of de vuurhaard vergroten om dat te compenseren totdat er weer een evenwicht is bereikt.
Verder lijkt het me voor de toekomst interessant een automatische hout aanvoer te realiseren.
Dat laatste is niet gemakkelijk, maar wel mogelijk. Een andere manier om de toevoer niet om de 30 minuten te moeten aanvullen is langer hout gebruiken. In de trant van hele bezemstelen die naar beneden zakken naarmate de onderkant verder op brandt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

Dus u denkt niet dat de warmte te lokaal wordt afgegeven in de oplossing van de canadees?
Op zich gebruikt een ventilator heel weinig energie, al vanaf 15W, alleen zonder is inderdaad charmanter natuurlijk.

Het ding wat onze Canadees gebouwd heeft is heel efficient, koelen van de oppervlakte maakt dat de temperatuur van de rookgassen verder afneemt, mogelijk zelfs te veel. Dan kun je de oppervlakte verkleinen of de vuurhaard vergroten om dat te compenseren totdat er weer een evenwicht is bereikt.
Verder lijkt het me voor de toekomst interessant een automatische hout aanvoer te realiseren.
Dat laatste is niet gemakkelijk, maar wel mogelijk. Een andere manier om de toevoer niet om de 30 minuten te moeten aanvullen is langer hout gebruiken. In de trant van hele bezemstelen die naar beneden zakken naarmate de onderkant verder op brandt.[/quote]

Ja die aanvoer van boven is op zich al een stuk handiger, zelfs als je wel met een automatische aanvoer werkt. Ik ben wel redelijk handig met motortjes aansturen aan het worden, dus dat aanvoeren lijkt me een leuk project!
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

Het gaat trouwens wel goed met het project http://www.huisvanovervloed.nl , ik ga vanavond weer naar een bijeenkomst. Doel is om het gebouw vanaf 26 februari te gaan neerzetten en dan de kachel erin en dan is de eerste fase klaar. Daarna kunnen andere eco projecten worden gedaan als het goed is.

Erg spannend!
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door Gijs »

Las dat jullie onder meer op zoek zijn naar afschotisolatie, is het niet veel simpeler om het dak zelf op afschot te leggen ? Moet het veel makkelijker maken om overschot isolatiemateriaal te gebruiken.

Mocht je nog een dakdekker zoeken trouwens :fff
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

Gijs schreef:Las dat jullie onder meer op zoek zijn naar afschotisolatie, is het niet veel simpeler om het dak zelf op afschot te leggen ? Moet het veel makkelijker maken om overschot isolatiemateriaal te gebruiken.

Mocht je nog een dakdekker zoeken trouwens :fff

Dakdekkers altijd welkom! (ik hoop wel dat je gezien had dat het allemaal zonder geld gaat)

Bedankt voor je tip. Dat klinkt mij inderdaad als een goed idee, maar ik weet daar eigenlijk niks van :-). Misschien kun je je opmerking even ook in de andere discussie zetten over folies, daar gaat het al een beetje over wanden en dak. Heel graag!
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door Gijs »

Had me al bedacht dat het bij dit project niet om geld zou gaan. Maar zo lang er koffie en brood is, is dat niet zo'n probleem.
TMG Europe
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2011, 10:02
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door TMG Europe »

Op dit moment kunnen wij jullie geen nieuwe materialen aanbieden. Echter, mocht u geinteresseerd zijn in PVC, aluminium of houten ramen en deuren. Dan zou ik eventueel na kunnen gaan of er een project is waar de oude vensters van een goede/redelijke kwaliteit zijn. Wij breken namelijk geregeld kozijnen uit met dubbel glas.

Met vriendelijke groet,
Thijs Becker
TMG-Europe
zininzelfdoen
Berichten: 44
Lid geworden op: 09 jul 2010, 17:35
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: Bouwers en materialen gezocht voor huis van overvloed!

Bericht door zininzelfdoen »

@gijs Super, koffie en brood zal er zijn!

@tmg europe: Graag! We hebben nog helemaal geen raamwerk/kozijnen en we willen inderdaad graag met dubbel glas werken! Ik ga het even bij de architect leggen ook.

groeten
daan
Plaats reactie