u-waarde

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted

u-waarde

Bericht door deleted » 20 nov 2010, 15:54

Vraagje,

Ik ga één grote open ruimte in mijn oude huis isoleren( dus niet gehele woning, eerder doos-in-doos) om zo een aangename zuinige woonomgeving te creëren.
Hier wordt de keuken en woonkamer in ondergebracht en verwarmd met een gemetselde rocket/bell van Peter Berg.
De muurisolatie komt aan de binnenzijde van de bestaande muren: Houtlichtleem of houtwolplaten.
De verwachte u-waarde van de volle buitenmuren zal 0,55 W/m2K worden. In het beste geval 0,45 W/m2K.(maar er zitten in deze 3 muren ook nog een aardig % ramen /glas van 1.1)
3 zijden van de ruimte(rechthoek) zijn volle buitenmuren, de vierde een binnenmuur.

Nu de vraag: met een max(wegens gevaar op condensvorming bij betere waarden) U van 0,45W/m2K voor de buitenmuren heeft het dan zin om de vierde (binnen)muur, de vloer en het plafond een lagere U-waarde te voorzien? Vermits het technisch mogelijk is, want geen gevaar op condens.
Maar is de investering ook zinvol als het grootste oppervlak max 0.45 heeft ?

deleted

Re: u-waarde

Bericht door deleted » 23 nov 2010, 23:57

Weinig reactie.
Rare vraag waarschijnlijk.
Maar om het anders te stellen: Wat is het effect van ongelijkmatig isoleren van een ruimte.
Wordt het een gemiddelde van de delen of neigt de totale isolatiewaarde naar het zwakste element?

bram de houthakker

Bericht door bram de houthakker » 24 nov 2010, 22:38

Hallo Gandalf,

Het transmissie verlies dien je per element uitrekenen en dan alles optellen
door ieder element raak je een bepaalde hoeveelheid warmte kwijt, afhankelijk van de u-waarde

Succes
Bram

geluids-man

Bericht door geluids-man » 23 jan 2011, 00:53

de transmissie naar de grond toe geniet van een reductiefactor, dus die zou ik niet speciaal doen. Jouw 4e muur sowieso wel en het plafond valt te zien van de ruimte die er boven steekt en hoe luchtdicht uw constructie is.

Plaats reactie