Binnenisolatie met renovatiewerken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Nathalie_Pauline
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2010, 09:49

Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Nathalie_Pauline »

Wij zijn Pauline & Nathalie, twee masterstudenten industrieel ingenieur bouwkunde aan het De Nayer Instituut in Sint-Katelijne-Waver. Wij zijn momenteel bezig met onze masterproef die handelt over problemen met thermische binnenisolatie bij renovatiewerken.
Het is de bedoeling om te onderzoeken bij welk type gebouw, welk type binnenisolatie het beste past, om zo de vaak voorkomende problemen van vocht te vermijden.
Hiervoor zoeken we nog mensen die problemen hebben met hun geplaatse binnenisolatie of die van plan zijn te gaan renoveren met binnenisolatie.
Mocht u interesse hebben om mee te werken aan ons onderzoek, of als u nog andere vragen hierover hebt, mag u ons altijd contacteren.

Alvast bedankt!
MVG,
Pauline & Nathalie
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door benthuis »

Je mag mij op de lijst zetten dames.

Ik wil ook graag mn kap isoleren, maar een aantal mensen hebben mij dit afgeraden vanwege te verwachten vochtproblemen door het verleggen van de koudegrens. Het gaat om een woning uit 1979 met sneldek betonpannen en daar onder 3 cm pur op spaanplaat.

Ik zou dit van binnen willen naisoleren. Pannen eraf, pur afsteken en dan isoleren lijkt me te veel werk.

Ok ik hoor het wel, gr Ben
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Nathalie_Pauline
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2010, 09:49

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Nathalie_Pauline »

Alvast bedankt voor de reactie! Jammer genoeg beperkt onze thesis zich tot het naisoleren van massieve bakstenen wanden, dus binnen het kader van onze thesis past dit niet zo.
We willen u wel een antwoord geven op uw vraag, maar het probleem is dat er een heleboel factoren meespelen. Het zou inderdaad kunnen dat u door het verleggen van de koudegrens meer problemen krijgt, dan dat u het gewoon zo laat. Verder speelt het ook nog een rol wat voor isolatiemateriaal u misschien wil gaan gebruiken of u een dampscherm gaat plaatsen of niet, is er genoeg ventilatie?... We denken dat u hier misschien beter iemand kunt laten langskomen met een beetje meer ervaring, zodat u niet geld en tijd verspilt voor iets wat misschien de situatie alleen maar verergert.
We hopen dat u eruit komt:)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Ik ga een massieve muur langs binnen isoleren.
Aan de buitenkant bestaat de muur evenwel uit natuursteen. Binnenkant natuursteen gemengd met baksteen (vooral rond de ramen) en afgepleisterd met kalkstuc.
Isolatie wordt: "laagje leem -houtlichtleem-afwerkingsleem" ofwel "laagje leem - pavatex-afwerkingsleem"

G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Jimmeuh »

Wij zijn van plan onze woning uit +-'30 te isoleren langs binnen.
De woning heeft massieve bakstenen muren, variërend van 2 tot 4 stenen dik.

Onze voorkeur gaat uit naar isofloc isolatie.

Wat zijn hier de problemen met vocht in een dergelijke situatie ? Hoe kunnen we dit voorkomen ? Of hoe pakken we het beter aan ?
Huisje breek mij niet...
Dave
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2010, 22:35

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Dave »

Wij renoveren momenteel een herenhuis in de rij waarbij de achterbouw langs de binnenkant zal geïsoleerd worden met xps platen (Dow Wallmate WB-A) die in de oude massieve muren (veldovensteen; 20cm) worden geplugd (of verlijmd). Isoleren langs de buitenkant is niet mogelijk.
Indien interesse laat maar iets weten
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Dave schreef:Wij renoveren momenteel een herenhuis in de rij waarbij de achterbouw langs de binnenkant zal geïsoleerd worden met xps platen (Dow Wallmate WB-A) die in de oude massieve muren (veldovensteen; 20cm) worden geplugd (of verlijmd). Isoleren langs de buitenkant is niet mogelijk.
Indien interesse laat maar iets weten
Dave,

Hoe ben je op dit idee gekomen ? Heb je geen angst voor condesatie in de muur ?
Op de site van de producent lees ik immers: "Voorwaarde voor het goed functioneren van de isolatie is een correcte constructie van de muur. Bij binnenisolatiesystemen moet de buitenmuur zijn vochtwerende functie optimaal vervullen." .... en zie ik vervolgens enkel schema's van spouwmuurconstructies, niet van volle muren.


G
Dave
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2010, 22:35

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Dave »

Gandalf,
Heb met de technische dienst van de invoerder van Dow platen gebeld. De isolatieplaten moeten volledig luchtdicht worden afgewerkt langs binnen. Dit is de functie van het pleisterwerk.
De platen worden geplugd en verlijmd.
Onze architect heeft dit zo voorgeschreven.
Wat denk je ervan?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

tekst aangepast
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Dave schreef:Gandalf,
Heb met de technische dienst van de invoerder van Dow platen gebeld. De isolatieplaten moeten volledig luchtdicht worden afgewerkt langs binnen. Dit is de functie van het pleisterwerk.
De platen worden geplugd en verlijmd.
Onze architect heeft dit zo voorgeschreven.
Wat denk je ervan?
Beste Dave,

Vooreerst wil ik graag duidelijk stellen dat ik een verbouwer ben die zelf op zoek is naar de mogelijkheden om een volle buitenmuur langs binnen te isoleren.
Persoonlijk heb ik een sterke overtuiging/voorkeur om ecologische en bouwbiologische materialen te gebruiken.
Karakterieel ben ik echter een grote twijfelaar. Hetgeen betekent dat ik op uw vraag vooral mijn bedenkingen en vragen zal formuleren. Pasklare antwoorden heb ik helaas ook zomaar niet.

Wellicht kent u de problemen in zijn algemeenheid al betreffende isolatie aan de binnenkant van volle buitenmuren. Anders hier nog eens op een rijtje:

1. Men verliest plaats aan de binnenzijde.
2. Risico op koudebruggen: oppervlakte condensatie en dus schimmelvorming.
3. Het kan ook leiden tot condensatievorming tussen de isolatielaag en de muur met
vochtproblemen als gevolg.
4. De woning verliest ook aan thermische massa. Een muur slaat normaalgezien
gedurende de dag warmte en vocht die het weer afgeeft wanneer de temperatuur en de
vochtigheidsgraad in de woning dalen. Dit bevordert een aangenaam binnenklimaat.
Binnenisolatie doet dit effect teniet. Dit kan ook tot oververhitting leiden in de zomer.
5. De muur kan door een hoger vochtgehalte en een gewijzigde vochthuishouding veel
zoutafzetting krijgen aan de buitenkant
6. De muur warmt niet mee op waardoor de vorst en uitzettingen een grotere impact heeft
op de muur en de ingewerkte leidingen (stukvriezen zelfs van bakstenen, scheuren in de muur, ...)

Er is weinig professionele info te vinden over de juiste oplossingen voor deze problemen.
Enkele jaren geleden is de Universiteit van Louvain La Neuve hier wel een studie over gestart(onder de naam ‘ISOLIN’).
Hier vind je een interessant cijfermateriaal voor volle baksteenmuren. Een must voor iedereen trouwens die met deze materie bezig is. Wel in het Frans …
http://www.curbain.be/fr/energie/docume ... 10_web.pdf

Een goede basis, helaas is er in de studie/tekst van de pdf geen rekening gehouden met natuurlijke binnenisolatie/ Zoals houtwol-leem of hennep-kalk, wegens te weinig kennis en studiegegevens. Spijtig, want mijn buikgevoel zegt me dat dit de weg is die we op moeten gaan. En zelfs meer dan een buikgevoel: uit de studie blijkt in ieder geval duidelijk dat de problemen die opduiken bij het isoleren van een volle buitenmuur een complex samenspel zijn van vochthuishouding-thermische opslag-isolerend vermogen. Volgens mij mag je niet teveel focussen op 1 van de drie, want dan kom je met de andere 2 in de problemen. De natuurlijke oplossingen zijn bijvoorbeeld dan misschien niet de allerbeste pure isolatiematerialen, volgens mij scoren ze echter wel het beste als je de 3 eigenschappen als één geheel gaat beschouwen...

In uw concreet geval gaat het om slechts 1 muur, naar ik begrijp.
Daarmee vervalt punt 4 gedeeltelijk, omdat u nog steeds 3 muren overhoudt die deze functie nog vervullen.
Maar de andere 5 punten blijven dus belangrijke aandachtspunten.

Belangrijkste punten/vragen ,volgens mij, voor u zijn dus:
1.Om mee te beginnen: zijn er koudebruggen: Binnenmuren, balken,verdiepingsvloeren, enz ?
Hoe gebeurt de aansluiting met de muren van de buren?(overlap van een meter naar binnen voorzien?) Doobreken leidingen van verwarming, elektriciteit enz het isolatiemateriaal?
Daarom MOET er vooraf berekend worden waar de buitenmuur de vloeren of plafonds raken of er hier geen mogelijkheid bestaat dat koudebruggen kunnen ontstaan. En moet er uiterst nauwkeurig gewerkt worden bij het aanbrengen van de damprem aan doorvoeren, stopcontacten ed zodat de luchtdichtheid behouden blijft.
2. Oriëntatie van deze muur: N, Z, O of W ? Dit geeft een hoge voorspelbaarheid aan de te verwachten problemen.
3. Eigenschappen van steen en voegwerk, want een steensmuur is vrij beperkt ivm capaciteit voor warmte- en vochtopslag: Hoe poreus is de steen en voegwerk? Zitten er veel zouten in de steen en voegwerk? Wordt/is de buitenkant geverfd of gehydrofobeert ? Zijn/ waren er al vochtproblemen?

Hopelijk heb je er al wat aan.
Als je op deze vragen al een meer concreet antwoord kan geven, kan ik ook meer concrete pijnpunten formuleren … (antwoorden durf ik het niet noemen, daarvoor zit ik nog zelf met teveel vragen ….)
Veel cijfermateriaal vind je dus in de pdf. Ook tekeningen van typische koudebruggen.

PS Van je architect kan ik nog aannemen dat hij je muur bekeken heeft en met deze oplossing komt. Maar dat een importeur louter op basis van de eigenschappen van het isolatiemateriaal over de telefoon kan stellen dat het kan is te kort door de bocht. Het zal veel van de concrete situatie afhangen...


Gandalf
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Nog een praktisch probleem voor de binnenisolatie:

Ik heb houten tussenvloeren. Waarvan de dragende balken dus 'kops' in de muur liggen.
Deze balken doorbreken de binnen-muurisolatie. Door de (binnen)isolatie wordt de muur bovendien kouder.

Het risico op condensatie in deze kopse eindstukken vergroot dus. Ook het risico op rotting.

Meest drastische oplossing: alle balken 10 cm van de muur doorzagen. Koppen uit de muur halen. Gaten dichtmetsen en isolatie laten doorlopen.
Aan de binnenkant van de isolatie zullen de balken op een of ander manier terug gesteund moeten worden.

Iemand ideëen ?
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Jimmeuh »

Om het ideaal aan te pakken:
- ofwel bruggen laten zitten en nieuwe buitengevel optrekken
- ofwel bruggen plaatsen op nieuwe binnenmuur

Daar ik beide niet echt mogelijk zag (buitengevel wil ik behouden, binnen te veel plaatsverlies).
Wil ik nu de muren langs binnen isoleren en tussen de bruggen isolatie aanbrengen.
Om het probleem van de koudebrug aan te pakken, wil ik onder de bruggen nog een laagje isolatie aanbrengen.
Lossen we hiermee al niet veel problemen op ?
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Jimmeuh,

Al pak je de hele muur in en alle kopse balken rondom, dan nog zullen de oude balken het zwakst geïsoleerde punt zijn. Dus het meest gevoelig voor condens. Juist daar waar je het zeker niet wil hebben...

Ik ga voor doorzagen en een nieuw ondersteunend frame/stut aan de binnenkant van de isolatie.

Op pagina 58 van volgende pdf vind je de uitleg. De tekeningen zijn ook duidelijk als geen frans verstaat.
http://www.curbain.be/fr/energie/docume ... 10_web.pdf
G
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door Jimmeuh »

Zéér interessant artikel ! Bedankt voor de link.

Met welke drukvaste isolatie ga je dan werken tussen de muur en de balk, waartegen de bruggen komen ?
(beetje duidelijk ? vb. 2 in het document)

Natuurlijk zijn bij mij, reeds pas de bruggen vervangen :(
Maar toch eens goed bekijken hoe eventueel nog aan te passen.
Bedankt allesinds.
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met renovatiewerken

Bericht door deleted »

Jimmeuh,

Zeker voor jouw situatie is het artikel zeer interessant: volle baksteenmuur. Ook de cellulose wordt uitgebreid besproken. Maar zoals in het artikel te lezen valt moet er met héél véél plaatselijke factoren rekening gehouden worden ...

Voor mezelf gaat het om nog dikkere (natuur)stenen muren. Dus de cijfers kan ik niet zomaar overnemen.
Voor de koudebruggen zal er echter hetzelfde effect optreden.
Zelf denk ik nu toch houtwolplaten+leem te nemen. Die heb ik hier in de buurt voor gelijkaardige muren kunnen bekijken. En dat werkt. Toch ook niet onbelangrijk bij zeer ingrijpende verbouwingen.
De houtwolplaten zijn redelijk drukvast. Eventueel doe ik het zoals voorbeeld2, maar dan de verankerde balk onder de doorgezaagde balken. Maar ik denk ook nog aan een steunend frame. Eventueel met balken (vakwerk) dat zichtbaar blijft en dat ik het uitzicht van een boekenrek geef of zo.Dan vermijd ik doorbreking van de isolatie helemaal. Drukvastheid is dan ook geen issue.

Maar jij denkt aan cellulose ? Wordt daar niet sowieso een frame voor geplaatst ? Als je dat frame aan de kant van de doorgezaagde koppen wat zwaarder(dragend) uitvoert is het toch al opgelost ?

@Pauline & Nathalie: Hoe zit het nu met de masterproef ?

G
Plaats reactie