Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
emiell
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2010, 09:18

Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Bericht door emiell »

Goeiemorgen groene klusgenoten,
Ik ben me aan het orienteren op bouwmateriaal om een bijkeuken te gaan bouwen. Het idee is om het zo 'groen' mogelijk te doen, dus waar mogelijk rekening houdend met het milieu. Een probleem is dat de bijkeuken een open verbinding zal krijgen met de rest van het huis, dus geen deur oid. Isolatie is dus wel iets om rekening mee te houden.
Ik kwam terecht bij bouwplaten van ekopanely.

In eerste instantie klinkt het als een interessante mogelijkheid, maar heeft iemand ervaring met daadwerkelijk bouwen met dit materiaal? Of hebben jullie nog andere ideeen die ik zou kunnen gebruiken? Ik wil het zelf bouwen, dus stenen metselen valt daardoor af. Met hout kan ik wel goed overweg, maar door de benodigde isolatie wordt het wel een redelijk 'dikke' muur, terwijl ik juist zoveel mogelijk ruimte wil winnen. Die ekopanely klinkt wel OK, maar ik zou toch graag wat ervaringen horen voordat ik er vol mee aan de slag ga.
Tips en adviezen zijn zeer welkom!

Alvast vriendelijk bedankt,
Emiel
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Bericht door walter vaes »

Zoek eens op "pavatex" dat kan je ook stucen en heeft een betere isolatie waarde.

Je zou ook een houtskelet kunnen maken met isolatie erin en aan de binnenkant een dampscherm en een celitplaat aan de buitenkant en dan bekleden met thermisch behandeld hout.
EllenV
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2011, 22:42

Re: Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Bericht door EllenV »

walter vaes schreef:Zoek eens op "pavatex" dat kan je ook stucen en heeft een betere isolatie waarde.

Je zou ook een houtskelet kunnen maken met isolatie erin en aan de binnenkant een dampscherm en een celitplaat aan de buitenkant en dan bekleden met thermisch behandeld hout.
Klopt, ik heb zelf ook pavatex gebruikt. het heeft zeker een betere isolatie waarde.

Gr,
Ellen

http://www.sesamstraat.nl
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Bericht door bas-hilversum »

Behoorlijk groen (en goedkoop): hergebruik ramen en deuren. Er wordt verbazingwekkend veel verbouwd en mensen zijn blij als je hun overtollige ramen en deuren, soms ook met HR++ glas, voor een prikje overneemt. Hetzelfde geldt voor hout en plaatmateriaal.
Afwerking aan de buitenkant: bijvoorbeeld lariks schaaldelen. Ik heb vorig jaar het huis van de strobouwer René Dalmeijer bezichtigd en dat is daarmee afgetimmerd. Dat is geen lariks uit Siberië, natuurlijk.
Als je de dakspanten zo maakt dat je er strobalen tussen kunt klemmen is je dakisolatie ook in orde.
Bas
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Mogelijk bouwmateriaal voor open bijkeuken?

Bericht door tiho »

Als je het mij vraagt, kun je met hout juist dunner bouwen. Als je metselt heb je een binnen en buitenmuur met een spouw. Zodoende is zo een muur algauw meer dan 30 cm dik.
Plaats reactie