Voorzetramen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Voorzetramen

Bericht door Dutch John »

Ik wil onze enkelglas ramen voorzien van dubbel glas. Probleem. De in prima staat verkerende kozijnen zijn niet voorzien van kleine glaslatten, maar "glasbalken". Deze uitnemen zonder het hele kozijn te slopen is niet mogelijk. Een sleuf frezen en het glas inkitten zou kunnen, maar het gemiddelde glasbedrijf wil waarschijnlijk niet aan zoiets "lastigs" beginnen.

Iemand ervaring met de methode zoals op DTA beschreven? Dus voorzetglas aan de binnenkant en de spouw droog houden met een eenvoudig wisselbaar silicagelkorrelreservoir? Mij bevalt een luchtspouw van 5 cm wel. Kon wel eens beter isoleren dan gewoon dubbel glas.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Voorzetramen

Bericht door peterberg »

Hi DJ,

Ik heb weliswaar geen ervaring met de silicagel-methode, maar wel uitgebreide ervaring met voorzetramen en een geventileerd systeem.
Ons huis heeft het overgrote deel van de ramen voorzien van twee raamvleugels. Een naar binnen draaiend en een naar buiten. De afstand tussen de glasvlakken is tussen de 8 en 10 cm. Niet alle ramen kunnen naar buiten open, maar wel altijd het binnenblad vanwege de mogelijkheid om schoon te kunnen maken. In de buitenste raamvleugel zijn een paar gaten van 10 mm geboord, schuin naar beneden van binnen naar buiten. Dat is genoeg om een zwakke ventilatie in stand te houden. De binnenste raamvleugel heeft twee sluitingen en tocht profielen rondom.

Op een van mijn werkplekken heb ik zelf voorzetramen gezet voor 12 ramen die bij elkaar 10,5 m2 glas beslaan. Met een luchtspouw vergelijkbaar met die in ons huis. Naar binnen toe potdicht afgesloten, naar buiten licht ventilerend door bestaande kieren en nieuw geboorde gaten. Thuis heb ik uiterst zelden last van condens, op de werkplek een enkele keer per jaar. Overigens verdwijnt die condens na een paar dagen uit zichzelf.

Zowel thuis als op het werk is het verschil enorm: vroeger was het niet mogelijk in de buurt van de ramen te zitten zonder een koude nek te krijgen. Na het plaatsen van de voorzetramen/dubbele ramen was de nuttige verblijfsruimte zeer veel groter geworden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Voorzetramen

Bericht door Albert van WdJ »

Probleem met voorzetramen was altijd de vervuiling die tussen de 2 ruitvlakken gaat optreden.
Samen met condens geeft dat vanzelf een hoop ellende en ergernis.
Vaak waren het de insecten die, of binnenkwamen via een kier, of als eitje ergens onder een scheurtje etc. aanwezig waren.
Spinnetjes kunnen ook heel mooie kunstwerkjes maken tussen de 2 ramen.

Ik vraag me af hoe dat is met die geboorde gaten die naar buiten zijn gericht.
Geen last met allerlei insecten die in zo'n holletje overwinteren, eieren leggen enz.?

Het idee met het wisselbaar silicagelkorrelreservoir klinkt mij wel toepasbaar.
Voorkomt ook het binnendringen van insecten.

Om geen insecten tussen de twee ruiten te krijgen worden de beide ruitvlakken en het kozijn, vlak voor plaatsing, grondig gereinigd met spiritus.
Zie je ook geen vegen en strepen meer op de binnenkant wanneer de zon schijnt.

Zelf heb ik stalen kozijnen met dubbel glas. Maar het staal laat nog veel kou door, en er slaat condens op neer. En daar ontstaat tenslotte schimmel op. Dus ik ga ook een aantal voorzetramen plaatsen aan de binnenkant. Het idee met het wisselbaar silicagelkorrelreservoir ga ik zeker toepassen. Wanneer de korrels verzadigd zijn, kun je ze weer drogen (in de oven bijv.).
Dutch John schreef:De in prima staat verkerende kozijnen zijn niet voorzien van kleine glaslatten, maar "glasbalken".
Hoe ziet dat er uit, DJ?
Bedoel je dat het vrij grote balken zijn, ipv glaslatten van 15x17 mm.

En dat ze moeilijk te verwijderen zijn is mogelijk, maar als je ruitbreuk hebt, zal het er toch ook uit moeten?

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorzetramen

Bericht door Dutch John »

Albert,

Het betreft kozijnen met een vast onderraam en een bovenlicht dat naar buiten openklapt. De vertikale "glaslatten" lijken ongeveer 5x5 cm te zijn en zijn in 80 jaar tijd stevig ingeverfd. De horizontale lat lijkt één geheel te zijn met het achterdeel. Een zwager, die kozijnen maakt, gaf aan dat er weinig van de kozijnen overblijft als je dat losmaakt. En dan zijn er nog de rolluiken die stevig ingekit zijn. Nee, wat goed is moet je laten zitten. En inderdaad, bij ruitbreuk heb ik een probleem.

Ik heb nu één kozijn voorzien van voorzetglas als proef. Over condens en wit uitslaan kan ik nog niets vertellen. De nieuwe L-vormige opdek glaslatten zijn geschroefd, zodat in 5 minuten de voorzetramen te verwijderen zijn. Buiten het silica reservoir (stukje 5/8" pvc pijp met knie en dop, in de kleur van het kozijn) aan het bovenlicht is niets opvallends te zien.

Het is trouwens bedroevend wat mensen weggooien. Ik heb een vracht gebruikt vlakglas laten aanrukken tegen een alcoholische versnapering als betaling. Bij dat glas zaten complete hardhouten kozijnen in perfecte staat van onderhoud. Alleen vervangen omdat nieuwe kunststof kozijnen niet geschilderd hoeven worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Voorzetramen

Bericht door peterberg »

Albert van WdJ schreef:Ik vraag me af hoe dat is met die geboorde gaten die naar buiten zijn gericht. Geen last met allerlei insecten die in zo'n holletje overwinteren, eieren leggen enz.
Geen last met vliegen, spinnen etc. Wel een paar dooie wespen per jaar die de uitgang niet meer konden vinden. Maar de binnen raamvleugel kan open, de stofzuiger erdoorheen en klaar.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Voorzetramen

Bericht door wouter a »

wat je ook zou kunnen doen, in plaats van verwisselbaar silicagel, is het volgende:

boor 2 gaatjes bovenin je kozijn van 6mm, schuin naar beneden zodat je van buiten tussen de 2 ramen zou kunnen komen.
maak alles goed schoon en plaats het voorzetkozijn.
laat een vriend of kennis komen die tig-lasser is, met zijn gasfles (ARGON).
leid nu een slang van de gasfles naar 1 gat en draai de kraan open op maximaal 2 Liter per minuut, zodat je een hele licht stroming voelt via het andere gat.
plaatst na 8 a 10 minuten (al naar gelang de ruimte tussen de ramen) een kaars voor het open gat, als deze uitgaat (niet uitgeblazen wordt!!!) door zuurstofgebrek, dan is je raam gevuld.
je kunt nu de slang wegnemen en de gaten dichtmaken met kneedbaar hout o.i.d.

Argon wordt gebruikt om te TIG-lassen omdat het een inert (edel) gas is (het mengt zich niet met andere gassen).
tevens is het zwaarder als normale lucht en zal dus van beneden naar boven vullen, net zoals water eigenlijk.

Op die manier is het onmogelijk dat er zich nog vocht tussen de ruiten bevind.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorzetramen

Bericht door Dutch John »

Wouter,

Ben bang dat in de praktijk het gas op den duur ontwijkt, want voorzetramen zijn niet 100% dicht en ademen door de wisselende luchtdrukken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie