Groendak

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Groendak

Bericht door Bauke »

We zijn een werkplaats/schuur aan het bouwen van (vrijwel alleen) gebruikte materialen. Het dak wordt bekleed met leuke oudhollandse pannetjes, net als onze boerderij. So far, so good.

We bouwen ook een schattig gebruikt tuinhuisje in, met leuke dakjes en bovenraampjes. Dit gedeelte steekt uit het pannedak. Beetje moeilijk uit te leggen, maar gaat er heel leuk uitzien. Zie foto. De 'dakjes' van dat gedeelte hebben een te kleine oppervlakte en te kleine steilte om met oudhollandse pannen te bedekken. Dus ik dacht: groendak!

Ja, leuk idee, maar uit de documentatie blijkt: te zwaar. Nu denk ik het volgende. Als ik nu gewoon (gerecyclede) bitumen erop plak om het waterdicht te maken en daarna insmeer of bedek met iets, zodat er vanzelf mos o.i.d. op gaat groeien ...?
De bedoeling is, dat het er allemaal een beetje oud/organisch uit komt te zien ...

Iemand een beter idee?
image.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 15 jan 2019, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaatje ont-onderstebovent
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Groendak

Bericht door Paul Joosten »

Zo te zien ben je er ondersteboven van...

Wat is het maximale extra gewicht dat je constructie kan hebben en is er eventueel nog wat aan te verbeteren? Ik heb op mijn schuur een lichtgewicht groendak liggen dat droog nog geen 20 kg/m2 weegt en geheel verzadigd met water komt daar maximaal 17 kg/m2 bij. Op de pagina in mijn onderschrift zie je er al wat van en ik heb nog heel wat foto's van de aanleg in een Facebook album staan, hieronder het resultaat.
Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18673249_10212853580845052_2342155623457210237_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_eui2=AeGs7TNiZcfcGa99S1pPENxQmVi-pvcGHoajDSUJ84r7bwWmfdtza_7DNK7aV2cVOZL2i4UNs7bCPtN8jqhOYa-ZwxQojUuTlf6WS2FX11N5Kw&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=abf8890a93a3638ddc6747eb6b1546dd&oe=5CB98FC1
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Groendak

Bericht door JantjeV8 »

Houdt met het berekenen van een platdak rekening met het eigen gewicht, (voor een groen dak dus in natte toestand), de sneeuwlast die er op kan komen en de veranderlijke last van de onderhoudsman die er af en toe op staat. Denk er om, een dak wat door gaat hangen gaat steeds meer water accumuleren, net zo veel tot het niet meer gaat.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Groendak

Bericht door Bauke »

Dank je, Paul. Ik zal jouw info zeker meenemen in mijn beslissing.
(En ik ikreeg die foto maar niet rechtop :oops: )
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Groendak

Bericht door kockie »

Ik heb de vrijheid genomen om het plaatje aan te passen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Groendak

Bericht door maarten martens »

een klant van me heeft zijn houtstapel afgedekt met een 'groendak'
opbouw :
- recup houten balken en palen die niet verzaagd werden tot brandhout
- overschot osb platen
- gratis pvc dekzeil van grote reclamepanelen
- substraat en sedum erop
- extra 'voedsel' in de vorm van houten stronken

goed en goedkoop
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
rastaman
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2012, 21:56
Locatie: Utrecht

Re: Groendak

Bericht door rastaman »

Ik ben zelf heel gecharmeerd van dakturf:
https://www.stad-en-groen.nl/article/10 ... jners-ligt.

Ik weet niet wie nu de importeur is, maar ik vond het geniaal in z’n eenvoud, ik heb het jaren geleden op de bouwbeurs gezien. Geen ingewikkelde en dure laagopbouw, gewoon een simpel en goedkoop systeem wat elders al eeuwenlang word gebruikt.
En bij volledige verzadiging minder zwaar dan een plat dak vol met water ( en daar hoor je bij de constructie berekening op te ontwerpen ivm een mogelijk verstopte afvoer)

In de basis zakken turf met gras en bloemenzaad erin die zijn opgesloten in een soort jutte zak die je op een waterdicht dak legt,mag ook een schuin dak zijn!

De hobbit in mij werd wakker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Groendak

Bericht door Paul Joosten »

Ziet er leuk en verantwoord uit maar 65 kg/m2 is niet bepaald lichtgewicht en tweemaal zo zwaar als mijn sedumdak. Tel daar nog het gewicht van een dikke laag sneeuw bij....
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Groendak

Bericht door Bauke »

Mijn laatste ingeving: ik leg op de bitumen een heidemat en die plak ik op een paar punten vast met Shellkit (niet erg ecologisch, maar ja). Daar strooi ik een beetje zand en paardenpoep op. Daar gaat vast wel iets op groeien. De helling van de dakjes is trouwens ongeveer 5-10 graden.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
miegiel
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2019, 11:11

Re: Groendak

Bericht door miegiel »

Wat een leuk onderwerp. Ik vond dit hier allemaal, omdat ik ook graag een groen dak zou willen leggen op mijn (nu lekkend schuurdak).
Ik zou er graag een groen dak van maken. Het is maar een klein oppervlakte en zo is mijn beurs nu ook.
Mijn vraag zou dit kunnen:
Bouwfolie, waterdicht (mijn theorie is dat het niet superheet gaat worden en tegen zonafgedekt wordt.)
Zand, drainage
worteldoek,
substraat gemaakt van 1/3 zand, 1/3 baksteen puin en 1/3 tuingrond

De randen leg ik grind voor afwatering.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Groendak

Bericht door JantjeV8 »

Bouwfolie verouderd, dat wordt hard en brokkelt nadien af. Zonder UV zal het wat langer duren, maar kapot gaat het.
Plaats reactie