Tongewelf met kalkmortel

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

vwke
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2017, 11:37

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door vwke »

Oke , nogmaals bedankt voor de verduidelingen!

Het kalk gebeuren is toch een beetje omslachtiger dan ik dacht. Volgens mij kan ik het best het volgende doen:

Ofwel kalk achterwege laten, en gewoon met cement metsen.
- Vermits hier de druklaag van beton op komt zullen deze niet met elkaar reageren.
- Eens de druklaag uitgehard is zal het weinig werken, dus de kans op scheuren zal hopelijk meevallen.

Owel toch met kalk en hierover een klein laagje stabilisé leggen, voor de verbinding met het beton te vermijden.

In de druklaag zal ik verzinkte netjes gebruiken. De kelder is meer gelijk een parkeergarage, hier is weinig vocht aanwezig.
Het vorige plafond van 80 jaar oud bestond ook uit I profieltjes met beton tussen gegoten, en deze zijn ook nog niet doorgeroest..
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door verwijderd »

vwke schreef: Het vorige plafond van 80 jaar oud bestond ook uit I profieltjes met beton tussen gegoten, en deze zijn ook nog niet doorgeroest..
Onmogelijk te beoordelen zonder de situatie te zien.

Maar ik ga er in het algemeen van uit dat er in een ondergrondse verdieping het grootste gedeelte van het jaar een verhoogde luchtvochtigheid heerst.
Dit vocht slaat neer op de koudste plaatsen.
Het is zeer goed mogelijk dat het oude gewelf ongeïsoleerd was en dus het warmste oppervlak in de kelder was. Inclusief I-profielen Dan blijft dat inderdaad droog. Die situatie verandert als het nieuwe gewelf langs boven geïsoleerd wordt. Mogelijk wordt het plafond aan de kelder-zijde dan wel koud genoeg om vocht op te nemen uit de kelderlucht. Vochtige lucht is lichter dan droge lucht dus de vochtigste lucht zit tegen het kelderplafond.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door dr plop »

Ik ben een totale nob in dit alles, maar...
Zou het niet kunnen dat je architect cementmortel met een beetje kalk bedoelde (a.k.a. bastardmortel). Deze mortel is meer elastisch en eenvoudiger om te corrigeren tijdens gebruik.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door JantjeV8 »

Juist, en dat is dan precies weer die zak van de Pontmeyer die de TS in z'n 1e verhaaltje weergaf.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door Ernest Dubois »

Juist, en dat is cement, wel cement met kalk doorheen maar die kalk in dat geval doet niks behalve meer geld levert aan de verkopers en de promoters, lees architecten en ingenieurs enzovoorts.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door verwijderd »

Ernest Dubois schreef:Juist, en dat is cement, wel cement met kalk doorheen maar die kalk in dat geval doet niks behalve meer geld levert aan de verkopers en de promoters, lees architecten en ingenieurs enzovoorts.
Reken er maar een paar hier op het forum ook bij.

'Juist en precies' zijn niet de termen waar ik de Pontmeyers van deze wereld mee zou willen goedpraten. Ze verkopen de zak onder Koeien van letters: KALKMORTEL.

Of is het juist en precies op het "Is-Niet-Wat-Het-Is-Maar-We-Noemen-Het-Wel-Zo-Forum?
"Tongewelf met kalkmortel" blijkt dan juist en precies niet om een tongewelf te gaan, maar om booggewelven en kalkmortel is dan juist en precies cementmortel met een beetje kalk ?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door Ernest Dubois »

Als ik een beetje van dat ooit zo hard cement mengt met een beetje van de zachter zelf-herstellende ademende kalk in precies de juist verhouding dan heb ik een lekker flexible maar dan goed hard en stijf mortel. Ik zou het dan Cementkalkmortel noemen.

Een beetje simple toch?
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door verwijderd »

Ernest Dubois schreef:Een beetje simple toch?
Idd, of zoals de Fleddy Melculy-aanhangers op dit forum het diepzinnig formuleren: "Het is wat het is", .... jong...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door benthuis »

T-Shirtje van het forum voor Slowhouse!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door ritsaert snijder »

Als je kalk toevoegt aan een cementmortel (zoals bijvoorbeeld de genoemde zak), dan wordt het misschien makkelijker verwerkbaar maar het cement is dominant en zal snel en hard uitharden. De kalk is praktisch alleen een vulstof. De specifieke eigenschappen van een kalkmortel verdwijnen en het wordt eigenlijk gewoon een cementmortel, met de eigenschappen van een cementmortel. Snel drogend, hard en dus niet flexibel en geschikt voor de moderne metselsteen.
Nou vind ik het woord flexibel ook niet echt passen bij een kalkmortel....
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door Ernest Dubois »

ritsaert snijder schreef:Als je kalk toevoegt aan een cementmortel (zoals bijvoorbeeld de genoemde zak), dan wordt het misschien makkelijker verwerkbaar maar het cement is dominant en zal snel en hard uitharden. De kalk is praktisch alleen een vulstof. De specifieke eigenschappen van een kalkmortel verdwijnen en het wordt eigenlijk gewoon een cementmortel, met de eigenschappen van een cementmortel. Snel drogend, hard en dus niet flexibel en geschikt voor de moderne metselsteen.
Nou vind ik het woord flexibel ook niet echt passen bij een kalkmortel....
Dit is meestal wat ik bedoel Ritsaert en als je een vloer stort van kalk is de verwerkbaarheid niet relevant maar de einde kenmerken wel.

De oude schelp specie wat ik van oude bakstenen afbikken dat is bijna wat ik wel flexibel zou noemen. Wat is een beter omschrijving volgens jouw?
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door ritsaert snijder »

Flexibel noem ik...hard rubber ...tuinslang :D . De schelpkalk die ik van mijn stenen heb lopen bikken noem ik hard, stenig (en niet flexibel) en als je dan cement tegen komt is dat keihard, bikkelhard. Kalk kan je er af bikken....cement eigenlijk niet.

Wat mij betreft wordt een kalkmortel gewoon hard en zal het in de muur deels niet helemaal uitharden. Daardoor kan de muur zich ook een beetje herstellen.En je kunt de schenen schoon bikken en hergebruiken.

Het woord maakt me niet: uit het gaat me er om goed aan te duiden wat het verschil is.

De schelpkalkmortel die ik heb gebruikt was Duits. Bremer schelpkalk; http://www.marbos.de/www/de/produkte/ma ... lkalk.html. Wat ik heb gebruikt was zonder cement.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door Ernest Dubois »

De oude schelp metsel specie was ook gebruikt alleen na een periode van weken en hier met plaatselijk scherp zand gemengd. Van binnen is het niet hard wel droog maar een beetje plastische en dat valt niet af moet worden afgeschraapt\geschuurd. Natuurlijk gaat het om een goed aanduiden maar daarvoor heb je worden nodig. Het maken van zulke specie als die oud is een vak die ik niet beheersen - denkt dat het ook niet meer mogelijk is.
Werken, das leuk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door ritsaert snijder »

Ik denk dat als je zelf de schelpen kan branden en blussen, ik geloof 900 graden, dat je dan een heel eind komt. Riskant klusje.
groet!

Ritsaert
Romee
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2018, 17:30

Re: Tongewelf met kalkmortel

Bericht door Romee »

ritsaert snijder schreef: 07 apr 2017, 11:14
Schelpkalk is een hedendaagse mythe, is niet meer te krijgen, is niet meer geproduceerde in Europa op commercial vlakte ongeacht marketing beweringen van bepaalde bedrijven die wil inspelen op de historische bekende superior eigenschappen van schelpkalk.
Ik heb het in 2011 gebruikt voor mijn achtergevel. Was heel moeilijk te vinden en het was niet van Sakrete. Ik vond het een hele fijne mortel om mee te werken en ben nog steeds blij met het resultaat.

Het lijkt me ook leuk om een keer zelf kalk te branden en te laten rotten. Die 900 graden lijkt me prima haalbaar. Maar er zijn veiligere dingen te bedenken.

Tsja over de constructie kan je discussieren, ik weet ook mooie tongewelven met een stuk staal er tussen.Met houten balken lijkt me ook prachtig.
Beste Ritsaert,
Waar heb je de originele schelpkalk gevonden?
Groeten, Romee
Plaats reactie