Zonnecollector en zonneboiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur

Zonnecollector en zonneboiler

Bericht door turesnuur » 15 mar 2009, 21:25

Voor de verwarming maak ik gebruik van een houtcv kachel, sindsdien staat de cv-ketel uit. Echter voor het warme water maken we hier nog wel gebruik van, bij elkaar is dit 15-20 kuub gas per week. Graag zou ik dit ook op een c02 neutrale manier opwekken, een zonnecollector dus.

De subsidie op een vlakkeplaat collector systeem is tot 900 euro - bij elkaar komt het dan op een investering van ca 1000 euro. Maar dan ben je er nog niet, de installatiekosten bedragen ook nog eens 500 - 1000 euro. Toch een behoorlijke investering dus, die ik moet terugverdienen met een maximale potentiele besparing van 10-15 kuub gas per week.

In mijn zoektocht naar een geschikt systeem kom ik ook zogenaamde compacte heatpipe systemen tegen. Zelfs zonder subsidie goedkoper, geen leidingen, geen installatie en vaak nog een grotere tank ook. Voor 590 euro heb ik al een 'autonoom' systeem voor op een plat dak (heb ik).

http://www.sunshore-solar.eu/index.php? ... &Itemid=69
Afbeelding
Wie heeft er ervaringen of wat zijn de nadelen?

Mvg
Arthur

JantjeV8

Re: Zonnecollector en zonneboiler

Bericht door JantjeV8 » 16 mar 2009, 09:19

Zie dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=781

Ik heb een 24-pijps collector op een 300 liter tapwaterboiler staan. Dat is aan de krappe kant dus mogelijk leg ik er nog een collector bij. Anderzijds is 300 liter voor een 4-persoons gezin ook weer aan de ruime kant.

Ik heb hem aangeschaft via www. sunsystems.nl
Op zich goede materialen, de service was wat aand e lakse kant toen ik op garantie een nieuwe besturing geleverd moest krijgen. Dat duurde zo'n 2 maanden maar is uiteindelijk wel geregeld.

Subsidie:
www.senternovum.nl/duurzame warmte

Installatie kun je duur maken als je wilt. Ik heb de leidingen allemaal in koper uitgevoerd, dan moet je pijpfitten en dat kost veel tijd. Er zijn ook kunststof slangen te verkrijgen en die rol je er zo uit, spijkerclipje er over en klaar. Is maar net wat je zelf wilt.

turesnuur

Bericht door turesnuur » 16 mar 2009, 18:56

Ok, dat is een ander soort systeem (conventioneel met losse componenten maar met een heatpipe ipv vlakke plaat collector) maar die site is zeker interessant. Het systeem uit mijn link bestaat uit een boiler waar de heatpipes rechstreeks inhangen, kan vanwege de tank dus alleen op een plat dak met een standaard.

Ging het een beetje vlot met subsidie e.d.? Het valt me op dat ze namelijk alleen maar >6m2 aanbieden, dus ze staan kennelijk niet op de standaard lijst met goedgekeurde producten?

MVg
Arthur

Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ » 16 mar 2009, 20:21

Arthur,

Heb je in je zoektocht ook de Solior ontdekt?

http://www.solior.com/

Alles in één.
Zelf heb ik ook een plat dak, en daar past zo'n systeem goed op. Ik heb destijds ook offerte aangevraagd om zelfstandig te installeren. Je hebt dan alleen geen garantie, maar dat is te overzien. Ik ben helaas de mail kwijt met offerte. Dus ik kan je geen prijs geven, maar het was zeker concurrerend met de andere systemen.
En dit is een systeem zonder pomp.
De totale systeemhoogte is waarschijnlijk minder dan het door jou genoemde systeem.
solior490x269.jpg

Ik heb nog niets aangeschaft, want eerst moest ik mijn hout-cv installeren.
Maar die draait nu, dus ik begin er weer over te denken.

Groet,

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 17 mar 2009, 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 16 mar 2009, 22:28

De lijst van goedgekeurde apparaten moet je niet te serieus nemen. Als je kijkt staan daar alleen de grote jongens op zoals Nefit e.d. Die blokkeren de weg voor anderen. zorg dat je leverancier een tuv-certificaat kan bijsluiten waaruit de energieopbrengst blijkt, dan lukt het ook.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de factuur van mijn systeem van juli 2008 was en de subsidie enkel geldt voor systemen van na 1 september 2008. Die van mij werd dus afgewezen.....doei 800 knoeten..
Wel kon ik nog van een regionale subsidie genieten via het Vlagheide Fonds, maar die lag beduidend lager.

Plaats reactie