Powerpeer Paul... ;)

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Sinds 2012 ben ik aan het werk om mijn oude huis energieneutraal te krijgen en daarover aan de weg te timmeren zodat anderen ook aan het denken en zo mogelijk handelen worden gezet. Dat valt wel op en de laatste tijd krijg ik steeds vaker verzoeken vanuit de media en organisaties voor een interview of meer.

Onlangs ben ik weer eens overgestapt van energieleverancier en vrijwel direct vroegen ze mij of ze een blog aan mijn huis mochten wijden. Natuurlijk!

Het resultaat lees je hier.

Of je nou zelf opwekt of niet, met deze leverancier heb je gegarandeerd 100% groene stroom uit Nederland. Je kunt zelf aangeven wiens stroom je bij voorkeur wilt afnemen en dat tegen een buitengewoon concurrerend tarief. Kijk hier maar eens, vul de rekentool in en vergelijk het resultaat eens met je huidige leverancier.
Schermafdruk 2017-07-17 09.25.06.png
Ben wel benieuwd of er meer Powerpeers zijn op ons forum?
Laatst gewijzigd door Paul Joosten op 17 jul 2017, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door dormos »

Voorwaarde is wel dat je een slimme meter hebt, en die komt er bij mij niet in zolang het niet hoeft.

Ik zit zelf sinds dit jaar bij Pure Energie, scoort een 10 in een vergelijking door de Consumentenbond, Greenpeace en WISE.
Terugleververgoeding is 12 cent per kWh, schijnt het hoogst van Nederland te zijn.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Die slimme meter is inderdaad wel nodig als je wilt terugleveren ja. Mijn terugleververgoeding kan oplopen tot 15 cent/kWh dus is die van Pure iig niet de allerhoogste. Powerpeers is pas in de loop van 2016 actief geworden maar zal zonder twijfel ook een dikke 10 gaan scoren zodra ze in het overzicht komen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door dormos »

Paul,

Je schrijft "kan oplopen to 15 cent". Klinkt een beetje als "tot 20% zuiniger"...
Ik kan op de site niet echt vinden waarop de terugleververgoeding gebaseerd is, en hoe de hoogte van het bedrag per kWh bepaald wordt.
Ik neem aan dat jij dat inmiddels wel weet?

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben toch altijd wat sceptisch in dat soort dingen. Wie is de belanghebbende achter dat Powerpeers. Hoe lang zit je er aan vast? Meer van dat soort vragen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Powerpeers is een energiemaatschappij zoals er zoveel zijn maar dan anders, zie de uitleg op hun site. De naam geeft het al aan: het Engelse "Peer" betekent zoiets als je gelijke, een peer-to-peer netwerk dus maar dan voor elektriciteit. De vergoeding is helder: elke kWh die ik na salderen op jaarbasis 'teveel' netto terug lever levert 11 cent ex BTW op. Mochten mensen mij als hun favoriete bron hebben aangegeven dan krijg ik een toeslag van 4 cent per kWh bovenop mijn saldering indien ik op enig moment netto lever en zij netto gebruiken. Daarvoor is de slimme meter uitlezing nodig. Dit is steeds te zien in mijn "energiedashboard". Je kunt na aanmelding zelf tot 10 voorkeursleveranciers aangeven. De verbruikers betalen daar overigens zelf geen extra toeslag voor.

Je kunt geheel vrijblijvend eens de rekentool invullen om te zien wat je bij Powerpeers kwijt zou zijn en dat vergelijken met je huidige leverancier. Het zou me niets verbazen als je ook nog eens goedkoper uit zou zijn met deze 100% groene Nederlandse energie!

"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Op Dutchfleet.nl, een nautisch forum waarop ik ook tamelijk actief ben kreeg ik deze vraag:
Paul, met veel interesse volg ik je bij je inspanningen om je huis energie neutraal te maken.
Ik weet dat dit misschien niet het juiste forum voor vragen daarover is, maar er zijn vast meer oud collega's met dezelfde belangstelling, daarom toch maar mijn vraag:
Waarom bied je je teveel opgewekte stroom te koop aan inplaats van die te gebruiken voor het verwarmen van ( een deel) je huis? Via de salderings regeling moet dat toch mogelijk zijn.
waarop ik onderstaand epistel dichtte. Te mooi om niet ook hier even te plaatsen.
Goede vraag Loek die ik graag uitgebreid wil beantwoorden. Salderen wil zeggen het op jaarbasis verrekenen van stroom die je zelf afneemt van het net (bijvoorbeeld 's nachts, dan leveren de zonnepanelen niets) met stroom die je aan het net teruglevert wanneer de panelen meer opleveren dan je op enig moment zelf gebruikt, tegen exact hetzelfde tarief van ongeveer twee dubbeltjes ex BTW per kWh. Mijn panelen leverden de afgelopen 5 jaar gemiddeld ruim 5500 kWh, mijn eigen verbruik is ca. 2500 kWh. Dat betekent dat ik netto, na salderen dus, op jaarbasis ongeveer 3000 kWh overschot aan het net terug lever. Wanneer je gaat kijken hoeveel warmte je daarmee kunt opwekken geldt de vuistregel dat een kuub gas in huis ongeveer evenveel warmte opwekt als je met bijvoorbeeld een straalkachel opwekt met 9 à 10 kWh. Reken je dat door dan is mijn overschot dus te vergelijken met 300 m3 gas. Dat is zeker te weinig om het hele jaar mijn huis mee te kunnen verwarmen. Ook financieel kan het niet uit. Een kuub gas kost ongeveer 55 cent, voor mijn overschot aan stroom krijg ik nog 11 cent ex BTW per kWh. Gebruik ik dus stroom ben ik ongeveer het dubbele kwijt aan variabele lasten. Vandaar dat ik dat dus niet klakkeloos doe.

https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=97228&d=1505030226

Gelukkig heb ik al bijna drie jaar een goed alternatief: hout stoken. Mijn fornuis heb ik aangesloten op de CV middels een groot buffervat. Een groot deel van de opgewekte warmte wordt opgeslagen in dat buffervat, een wat kleiner deel gaat als stralingswarmte rechtstreeks de huiskamer en open keuken in. Een sensor bovenin het vat bepaalt of er voldoende warmte is om aan te spreken als de thermostaat vragend staat. Is dat zo dan wordt de pomp van het buffervat aangezet en merkt de CV-ketel niets. Om te voorkomen dat ik ook 's zomers de houtkachel moet stoken heb ik de warmwatervoorziening daarmee niet geïntegreerd, ook haal ik me daar geen legionella perikelen mee op de hals. De praktijk wijst uit dat ik daardoor al sinds eind januari 2016 geen gram gas meer nodig had voor de verwarming van het huis, alleen nog een kleine 100 m3 per jaar om warm water te maken voor keuken en badkamer. Uitzondering is wanneer we meer dan een paar dagen achtereen niet stoken, bijvoorbeeld omdat we niet thuis zijn. Daarom deed het wel 'pijn' dat we 75 m3 extra gebruikten toen we anderhalf jaar geleden rond de jaarwisseling twee weken weg waren. Daardoor verdubbelde mijn jaarverbruik dus bijna... :? Wanneer je daarbij het vastrecht voor de gasmeter en het onderhoudsabonnement van de ketel gaat omslaan over dat restje gas dan worden de kosten per kuub toch wel erg hoog, ver boven de kosten van stroom om datzelfde water warm te maken. Vandaar dat ik onlangs voor sanitair warm water overgegaan ben op stroom. In de keuken een close-in boilertje, voor de badkamer een doorstroomboiler die alleen maar (veel) stroom gebruikt op het moment dat je warm water gebruikt.

https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=97229&d=1505034661

Na dit een paar dagen beproefd te hebben heb ik mijn gaskraan definitief dichtgedraaid en de netbeheerder gevraagd de meter te verzegelen zodat ik van mijn vastrecht af ben. Resteert de uitdaging om het huis tegen vorst te beschermen wanneer we om wat voor reden dan ook eens wat langer van huis zouden zijn en het fornuis dus niet gestookt wordt. We hebben diverse alternatieven overwogen zoals verschillende soorten warmtepompen, een pellet-CV of infraroodpanelen en kwamen steeds tot de conclusie dat het technisch weliswaar prima oplossingen zouden zijn maar financieel zeker niet. In onze praktijk gebeurt het vrijwel nooit (we houden niet van wintersport) en indien wel is het hooguit enkele dagen per jaar. Daarom heb ik gekozen voor een paar simpele elektrische kacheltjes van een paar tientjes per stuk. Investering zeer gering in vergelijking met genoemde oplossingen. De sensor op het buffervat blijft zitten maar gaat nu via een klik-aan, klik-uit relais een aparte gebruikersgroep draadloos schakelen waaraan die kacheltjes op strategische plekken aangesloten worden. Ik zet de thermostaat dan op 10° waardoor ook de plantjes het nog wel overleven en de kans op vorstschade uitgesloten is. Voor die zeldzame dagen reken ik wel op een aanzienlijk stroomverbruik maar ik verwacht zelfs dan nog op jaarbasis binnen de 3000 kWh 'reserve' te blijven. Lukt dat onverhoopt niet gebruik ik groene stroom van mijn 'peers' (zie onder).

https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=97230&d=1505035629

Hierdoor ben ik nu 100% duurzaam. Ik gebruik geen fossiele energie meer, noch uit gas, noch uit 'grijze' stroom. Mijn hout stook ik zeer verantwoord; zaagresten van een houtfabriek die FSC-keur tropisch hardhout verwerkt tot beschoeiingen, tuinhout en meubels. Op de foto een 30 m3 container waarmee ik minstens 2 en mogelijk wel 3 jaar mee toe kan! Dat afval zou bij elke andere verwerking toch wel zijn CO2 loslaten in de atmosfeer dus voeg ik niets extra meer toe. Bovendien is dit een gesloten kringloop omdat de bij FSC verplichte herplant die CO2 op termijn weer omzet in nieuw hout. Bovendien stook ik zo schoon mogelijk. Door enkele technische ingrepen wordt het vuur eerst naar een hoge temperatuur gebracht voordat er warmte aan onttrokken wordt. Heet vuur verbrandt hout vrijwel volledig. Ik daag eenieder uit om rook uit mijn schoorsteen te zien komen, behalve de eerste paar minuten na aanvang opstoken. "Waar rook is, is vuur" is onzin. Waar rook is, is een prutser aan het werk! Schoon stoken is niet zo moeilijk als je weet hoe het moet en het levert dan ook vrijwel geen overlast op voor de omgeving. Ik veeg mijn schoorsteen zelf. Toevallig staat deze 6M PO-taak voor vanmiddag weer in mijn WPP. Daarbij komt alleen een kleine hoeveelheid droog grijs poeder vrij, piepkleine asdeeltjes die met de hete lucht mee omhoog gezogen werden. Geen creosoot, teer of andere zwarte bende, geen risico op schoorsteenbrand en een teken dat ik goed stook. De mineraal- en kalkrijke houtas uit de asla wordt ook deels hergebruikt: prima meststof voor de tuin.

https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=97226&d=1505029976

Ter compensatie van de extra fijnstof uitstoot heb ik het schuurdak voorzien van 65 m2 sedumbedekking, een soort vetplantjes. Die leven letterlijk van de lucht; regenwater en opgevangen stof. Dat heb ik in april aangelegd en bevalt zo goed dat ik (na wat bouwkundige ingrepen om het extra gewicht aan te kunnen) ook de 82 m2 van het dak van het huis daarmee wil gaan bedekken. Het heeft veel meer voordelen: het helpt vooral 's zomers de ondergelegen ruimtes te isoleren, bevordert de biodiversiteit (allerlei vlinders en insecten zijn er dol op), helpt als een grote spons regenwater bufferen waardoor piekbelasting van het riool vermindert en het ziet er nog eens leuk uit ook:

https://www.dutchfleet.nl/attachment.php?attachmentid=97227&d=1505030129

Bovenstaande is nog lang niet alles, meer projecten vind je op mijn pagina op de Duurzame Huizenroute en in diverse fotoalbums op mijn Facebookpagina. Mijn motto, geleend van scouting oprichter Lord Baden-Powell, is "Try and leave the world a little better than you found it". Dan zeggen ze wel "verbeter de wereld, begin bij jezelf". Dat is redelijk aan het lukken denk ik, vandaar dat ik daar graag aan toevoeg "maar help daarna ook een ander op weg". Zie hier mijn motivatie om hierover aan de weg te timmeren en ook lokaal kartrekker te zijn van een Buurkracht initiatief. Ook dat heeft al aardig resultaat. Dankzij een door ons georganiseerde collectieve inkoopactie zijn er al enkele honderden extra zonnepanelen in de buurt geplaatst en binnenkort gaan we ook met isolatiemaatregelen aan de slag.

Een andere manier om ook anderen te helpen met verduurzamen is het aanbieden van overschotten aan groene energie via een nieuw type energiemaatschappij, Powerpeers. Het woord zegt het al, je wisselt (groene) power uit met je peers. Geen grote energiecentrales, alle stroom komt uit aangesloten groene bronnen in Nederland. Heel veel kleintjes zoals ikzelf maar ook een waterkrachtcentrale(!) in de Nederrijn bij Amerongen, diverse windmolens en zonneparken. Dit korte filmpje legt het uit:



Het aardige is dat je zelf kunt kiezen wiens overschot je bij voorkeur wilt gebruiken. Die krijgt dan bovenop de normale terugleververgoeding een paar centen extra voor elke kWh. Hiermee stimuleer je dus (zonder dat het jezelf extra kosten oplevert!) het opwekken van groene energie in Nederland. Groen gas is er nog niet genoeg maar Powerpeers compenseert automatisch alle CO2-uitstoot van door hen verkocht aardgas door allerlei duurzaamheidsprojecten te financieren. Ben je nog niet los van gas zoals ik dan help je toch mee je energie te verduurzamen. Belangrijk is ook (we blijven Nederlanders hè) het kostenplaatje. Zeker als je nu nog bij een van de traditionele energiemaatschappijen zit betaal je waarschijnlijk veel te veel voor je energie. Vandaar mijn gratis en geheel vrijblijvende aanbod om je kosten te vergelijken met wat je bij Powerpeers kwijt zou zijn. Zoek even na op je laatste jaarafrekening wat je gemiddelde verbruik is en vul dat in. Wanneer je daarbij de kortingscode "VRIENDENDEAL1" toepast krijg je automatisch €200 korting op je eerste jaarafrekening. Probeer het maar eens en kijk wat het je kan opleveren:

Klik HIER voor groene stroom van een oud-marineofficier

Met energieke groeten,
Paul
Daar kan ik hier wel aan toevoegen dat overstappen voor iedereen interessant is maar met name wanneer je zelf ook panelen hebt en al of niet toevallig een slimme meter. Dan kan je nog 4 cent per kWh extra krijgen voor de aan je peers geleverde overschot. Zonder slimme meter heb je evengoed nog een heel concurrerend aanbod, probeer het gerust eens en dan ben ik benieuwd naar het resultaat.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door tvw »

ik heb even zitten rekenen: bij mijn huidige leverancier ben ik 1 euro goedkoper uit. powerpeers zou voor mij 12 euro duurder zijn per jaar.
loont dus niet echt de moeite, zolang ik nog energie moet inkopen
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Joepie »

tvw schreef:ik heb even zitten rekenen: bij mijn huidige leverancier ben ik 1 euro goedkoper uit. powerpeers zou voor mij 12 euro duurder zijn per jaar.
loont dus niet echt de moeite, zolang ik nog energie moet inkopen
Als geld je enige afweging is.....
Je kunt het ook omdraaien. Waarom zou je voor die ene euro per maand deze start up niet steunen?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Ben je al overgestapt Joepie? :mrgreen:

TVW dan zit je niet slecht, mits je huidige leverancier ook 100% groen (of liever oranje, dat is groen uit Nederland) levert en CO2-uitstoot van je gas ook compenseert. Is dat het geval? Heb je rekening gehouden met de korting van €200 op je eerste jaarafrekening? Het loont door die welkomstpremies om regelmatig over te stappen. Een paar minuten aan de toetsen voor zo'n bedrag :fff
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Joepie »

Paul Joosten schreef:Ben je al overgestapt Joepie? :mrgreen:
Ik wist dat ie ging komen :D
Net een paar maanden voor jouw post heb ik een contract voor 3 jaar afgesloten (verlengd eigenlijk) bij Eneco. 100% windenergie en groen gas. Ik lever ongeveer 700 kWh per jaar netto terug. Ik weet niet wat Eneco daar precies mee doet. Ik neem aan dat ze dat op hun conto als Groen mogen afzetten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Maakt het veel verschil met Powerpeers? Misschien volgende keer toch maar 1 jaar doen en jaarlijks overstappen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Joepie »

Paul Joosten schreef:Maakt het veel verschil met Powerpeers? Misschien volgende keer toch maar 1 jaar doen en jaarlijks overstappen?
Tja ik kende het initiatief nog niet. Vond het voorstel van Eneco al aardig groen en 3 jaar gemak kwam mij wel goed uit op dat moment. Ik denk overigens dat het wel verschil kan maken. De terugleververgoeding bij Eneco is geloof ik 9 cent per kWh.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door tvw »

Paul Joosten schreef: TVW dan zit je niet slecht, mits je huidige leverancier ook 100% groen (of liever oranje, dat is groen uit Nederland) levert en CO2-uitstoot van je gas ook compenseert. Is dat het geval? Heb je rekening gehouden met de korting van €200 op je eerste jaarafrekening? Het loont door die welkomstpremies om regelmatig over te stappen. Een paar minuten aan de toetsen voor zo'n bedrag :fff
als er iets lastig vergelijken is, is het energie wel. met me huidige woning heb ik nog geen afrekening van 12 maanden. laatste was van febr tot dec 2016. hier zit me gas ook nog in, terwijl ik in okt 2016 de houtvergasser in werking heb gezet en geen afname meer gehad heb. ik heb inderdaad iets gezien over een actie. zal van de week er nog een keer voor gaan zitten
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Powerpeer Paul... ;)

Bericht door Paul Joosten »

Vandaag zijn mijn panelen jarig en wat een leuk cadeau: afgelopen jaar een recordopbrengst van maar liefst 6025 kWh gehad! Dat is 1000 meer dan vorig jaar ;)Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie