warmte overschot heatpipes ?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

In aanbouw zijnde heb ik een heatpipe systeem met 15 heatpipes en een 200 liter buffer.
Daarnaast nog 500 liter buffer op een hout-cv kachel, die ook de 200 liter buffer kan verwarmen (2e spiraal in de buffer).
Ik probeer het systeem te doorgronden, maar kan nog niet helemaal bevatten wat er gebeurd als de buffer op temperatuur is terwijl de heatpipes nog warmte genereren.

De pompunit laat de pomp draaien als de temperatuur in het heatpipe circuit hoger is als de temperatuur in de buffer met als restrictie de max temperatuur in de buffer. Dat snap ik nog, maar wat gebeurd er daarna???

Ik lees hier op het forum dat er iemand is die de rest warmte via een radiator buiten afvoert. Ik las ook dat er stoom in het manifold komt bij overcapaciteit en dat daardoor de warmte afgifte stopt.
Maar stoom zal toch een overdruk veroorzaken?
Zo'n radiator spreekt me wel aan, maar hoe moet ik dat voor me zien?
Komt die in het koelvloeistof circuit?
Hoe open en sluit ik het circuit van de radiator? (liefst mechanisch, zonder electronische regelingen)
Op basis waarvan? (waar moet ik wat meten?)
Is het een idee om die radiator in de kruipruimte te monteren? (uit het zicht, en niet aan weer en wind bloot gesteld).

Of zou bij normaal dagelijks gebruik er geen overcapaciteit optreden, en moet ik als ik op vakantie ga de heatpipes afdekken met een rolluik ofzo? (liever niet, want als ik dan een weekend weg ga, moet ik ook het dak op)

Ik ben erg leergierig, alle info is welkom! Als er nog andere tips en trucs zijn hoor ik het ook graag.

groet,

Aernout
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Janstaad »

Goedenavond,

Dus het verhaal is dat je twee buffervaten hebt.
De cv kachel kan beide buffers opwarmen.
De zonneboiler maar 1 van 200 liter, waarom laat je de zonneboiler ook niet de Buffervat van 500l opwarmen ? Dan hoef je ook je cv kachel aan te maken in de zomer.

Lijkt mij beter dan de warmte buiten te gooien door gebruik te maken van een radiator.

Mvg Ben
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

Mee eens. En met 15 heatpipes heb je bepaald geen overschot probleem.

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=5185

Welke controler gebruik je? Daar kun je aangeven wat de pomp doet bij bepaalde temperaturen.

Uit bij buffer max. Aan bij collector max. 's nachts terugkoelen. Driewegklepje bijschakelen over iets en doorgaan met pompen.
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

Ik heb maar 1 wisselaar in de 500 liter.
En als ik die dan eenmaal heb opgewarmd, zit ik weer met hetzelfde probleem, of ik moet de CV laten draaien om de warmte kwijt te raken.

Stel het is augustus, 30 graden, en ik ben 3 week op vakantie. Dan moet ik toch ergens die warmte kwijt....
Dan kan ik wel eerst die 500l opwarmen, maar wat dan?

Type controller moet ik even schuldig blijven, ik ben nu niet thuis.
Het is een of ander Tsjechisch ding, dat weet ik nog vanwege de onleesbare handleiding.

Ik begrijp dat ik niet erg veel risico loop op overcapaciteit met mijn setup, maar ik ben graag zeker van m'n zaak.
Radiator lijkt me nog steeds niet schadelijk.

Die controller moet bij aanbod, maar geen bestemming, wel de pomp aan én een 3 weg klep sturen om de stroom om te lijden naar de radiator?
Janstaad
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2017, 18:20

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Janstaad »

Goedenavond,

Als je maar 15 heatpipes hebt dan kan die zijn warmte makkelijk kwijt als je de tweede vat van 500 liter gebuikt.

Als ik het zou doen dan zou ik ene driewegklep ertussen zetten met een wisselaar naar het vat van 500 liter. ( persoonlijk zou ik daarvoor )
Je hebt ook controllers met een vakantiestand, Savond koelt die de buffervaten af!

Maar liever de warmte gebruiken dan verspillen !

Ik heb al een aantal zonneboilers aangesloten en gemaakt, dus als je vragen het hoe je het het beste kunt aansluiten of hulp nodig hebt hoor ik het graag !

Mvg
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

Maar hoe krijg ik die warmte dan in die 500 buffer? Hij heeft maar 1 wisselaar, en die is voor het drukloze systeem van de hout CV.

(Daarvan vraag ik me overigens ineens af of die wisselaar niet van RVS moet zijn ivm het open drukloze systeem, en of ik dat drukloze deel dan met koelvloeistof zou kunnen vullen IPV water, maar dat is de volgende .....)

Maargoed, stel ik vul de 500 liter met het overschot. Wat ga ik daar dan mee doen midden in de zomer?

Vakantiestand klinkt in eerste instantie goed. Maar moet je niet vergeten aan te zetten.
Het liefst creëer ik iets wat ten alle tijde werkt. Alleen bij stroomuitval zal het niet gaan vrees ik.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

hey, je hebt maar 15 buizen. geen paniek. Daar ga je geen 700 liter mee koken. Maar tussen beide buffers bovenin onderin een parallelverbinding met 2 kranen. En je buffers gaan vanzelf met elkaar communiceren. Wat isloatie losmaken en je bent er hoor. En voor je gemoedsrust kun je een aanlegthermostaat een magneetventiel op je heetwaterleiding zetten dat bij 90 graden hij een beetje koelt. Maar dat gaat nooit gebeuren denk ik.

http://www.solar2all.com/resultaat.php? ... nrtubes=15
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Joepie »

Gebruik je de hout-cv ook in het niet-stookseizoen?
Zo niet dan zou ik persoonlijk kiezen voor 15-20 buisjes meer. Anders komt in voor en naseizoen die 200 liter niet goed op temperatuur.

Ik heb een eenvoudige controller gekocht waarin een radiatorregeling zit ingebakken.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

@ruuben
Ik begin de fout in mijn verhaal te ontdekken. Die 500 liter is voor de CV. Dat is geen drink water.
Het is niet makkelijk om die te koppelen.
En dan snap ik nog steeds niet wat er dan met die warmte zou gebeuren.
Als eenmaal alles is opgewarmd, dan kan ik toch weer geen overschot kwijt?
Of verlies snachts vanzelf zoveel dat ik de volgende dag weer ruimte heb?

#@joepie
Was niet de bedoeling om die te gaan stoken om alleen het tapwater op te warmen.
Heb je een naam van die controller? Kan ik misschien een handleiding downloaden.....
Ik heb niet veel ruimte meer op het dak, zal eerst eens kijken wat deze opstelling doet...
Het is een plat dak van 32m2 waar 12 PV panelen op liggen en de heatpipes op staan en een smalle loop ruimte.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Joepie »

Met buizen werkt een vakantieregeling niet. Je kunt nl niet affakkelen met buizen. Daarvoor moet je vlakke plaat hebben. Met buizen is een radiator nodig.

Je vat van 500 liter warm je op met je hout-cv. Je kunt wat warmte overhevelen in je 200 liter vat maar dat is niet oneindig. Je moet dus ook nadenken hoe je voorkomt dat je teveel warmte in je 500 liter vat stopt.

Je kunt met je buizen/ vlakke plaat je 200 liter vat opwarmen. De radiator met radiatorregeling kan overtollige warmte vanuit je buizen/ vlakke plaat affakkelen die je op dat moment oogst. Die regeling start als het 200l vat 90 graden heeft bereikt. Je kunt met dit systeem geen overtollige warmte van je hout-cv affakkelen.

Als je niet meer buizen kwijt kan zou ik een iets kleiner vat kiezen. 20 buizen op 150 l bijvoorbeeld.

De situaties waarbij je vanuit je zonneboilersysteem warmte kwijt wil in je 500 liter vat zijn op jaarbasis op 1 hand te tellen.

Google ff op split controller sm-ss-f.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

Ik heb de handleiding gelezen..,.. staat een hele functie in van wanneer beveiliging in werking treedt, bij tank, collector en systeem temperatuur. Maar ik kan de daarop volgende te nemen actie door het apparaat nergens terug vinden.

Ik ga vanavond eerst eens kijken wat ik heb liggen, en wat dat kan.

Zal dan ook even een schema maken van de setup die ik in gedachten heb.

De 500 liter komt in een later stadium op de hout CV kachel. Uitgaande kant wisselaar loopt door naar tweede wisselaar in de 200 liter. Ik wilde een display met gemeten temperaturen van de buffers naast de kachel in de kamer plaatsen en er simpel weg geen hout meer in gooien boven een bepaalde temperatuur.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Joepie »

De beveiliging werkt als volgt:
Bij het in werking treden van de beveiliging wordt een 3 weg klep aangestuurd. Het hete water van je buizen wordt niet meer in je vat gebracht maar naar de radiator gestuurd. De situatie wordt weer hersteld als de regeling de 3 wegklep in de uitgangspositie wordt gebracht.

Ik zou het mezelf vooral makkelijk maken door eenvoud na te streven en niet voor een klein beetje extra opbrengst gaan investeren in allerlei complexe regelingen en verbindingen. De hele dag bezig zijn de vraag of je wel/niet een blokje bij kan gooien en stress tijdens vakanties of je systeem het wel/niet uithoudt draagt niet bij aan je welzijn.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Ruuben »

Geinig spul, kende ik nog niet. Wel lastiger te programmeren.
Aernout
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2015, 21:01
Locatie: Midhoezen

Re: warmte overschot heatpipes ?

Bericht door Aernout »

Ik heb de oplossing!

De intiel kent een instelling tot welke temp de buffer verwarmd moet worden, en een absolute max ter beveiliging van 95 graden.
Zolang de max van 95 niet bereikt is koelt de intiel de collector door te pompen.
Als ik nou een overstort op temperatuur opneem in het circuit kan ik er voor zorgen dat de buffer temperatuur onder de 95 blijft.en dus kan er altijd gekoeld worden.

Ik laat de controller de buffer vullen tot 85 graden. Een overstort zorgt er voor dat de buffer niet warmer word dan 90 graden door warm water weg te laten lopen wat weer aangevuld word met koud water, en de koel functie werkt tot 95 graden ........
Oké, ik dump warm water in het riool,maar hoe vaak zal dat gebeuren? En ik ben wel beveiligd!
Plaats reactie