uitval door leiding weerstand

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

ik heb op me houthok een aantal zonnepanelen liggen met een omvormer er direct naast.
vanuit me meterkast loopt er een 6mm2 grondkabel naar achteren en vanuit een verdeelpunt gaat deze met 2,5mm2 naar de omvormer.
lengte kabels: ca. 40 meter 6mm2 en ca. 23 meter 2,5mm2.

als het systeem oploopt naar vollast (>60%) wordt het voltage te hoog en stopt de omvormer. dit gebeurd rond de 245 volt.

op een mooie zomerse dag ben ik dus flink aantal KWH kwijt aan wachttijden van de omvormer. betreft een soladin xs3200.

volgens de gebruiksaanwijzing:

Gebruik een zodanige AC-draaddiameter dat de weerstand in een enkele geleider ten hoogste 0.25 Ohm bedraagt. Richtlijn tot 25 meter: 3 x 4mm² (L, N, PE). Bij grotere lengten dient u een grotere draaddiameter toe te passen.

iemand ervaring hiermee? zou het nut hebben om de weerstand te meten?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door Pietje »

Hoeveel vermogen aan panelen heb je liggen, en wat is het vermogen van je omvormer?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

tvw schreef: ca. 23 meter 2,5mm2.
Dit is de boosdoener.

Vervangen door minimaal 4 mm2 liefst ook 6 mm2.
Eventuele stekkerverbindingen vervangen door vaste aansluitingen om de overgangsweerstand te beperken.

Ik heb een 10 kW installatie rechtstreeks aangesloten naar de meterkast met 65 meter 4 x 6 mm2.
Draait probleemloos, ook rond de 245 volt op max vermogen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door Ruuben »

Pittig dure maar noodzakelijk om inderdaad veel dikkere leidingen te gebruiken. Bezuinig niet op bijpassende aansluitingen en overgangen.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door Lieve »

https://www.google.be/search?q=kabeldikte+ampere&client

Je kan een 2° kabel naast de eerste leggen en de fases samen aansluiten en zo meer vermogen krijgen.
Mooier is natuurlijk een dikkere kabel maar dan moet je helemaal van 0 vertrekken.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

hoop werk om een hele nieuwe kabel te trekken. ook de kosten zullen dan tegenvallen :lol:

ik zie dat die 23 meter al reeds dubbel is uitgevoerd. dat is dus 5mm2. ik heb op zich nog wel een simpele oplossing door een solarkabel te trekken van 6mm2 vanaf de zonnepanelen naar een nieuwe plek voor de omvormer. die omvormer komt dan binnnen in de werkplaats te hangen, ca 10 meter van de meterkast en strak naast een verdeelkast in me werkplaats. deze verdeelkast wordt gevoed met 6mm2. voordeel hiervan is dat ik er meer zicht op heb, ipv dat ie ergens achterin staat.

op een solar (grond) kabel komt meer spanning te staan, ca 450v, daardoor zullen de verliezen minder zijn. mede doordat het dan nog gelijkstroom is zal dat mogelijk helpen. nadeel is natuurlijk een nieuwe sleuf trekken, maar de tuin moet toch nog een keer op ze kop, kunnen we dat gelijk meenemen.

ik heb 13 panelen van 190wp en 2 panelen van 250wp, samen dus 2970 wp. omvormer kan maximaal 2800 wp aan, echter de handleiding adviseerd om tussen de 2200 en 3300wp te gaan zitten, dus dat zit wel snor

wat is bij jullie de lengte van de solarkabels? of zou ik dan de enige zijn met 45 meter ertussen :shock:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

Mijn solarkabel, 6 mm2, heb ik zo kort mogelijk gehouden oftewel mijn omvormer hangt onder de panelen.
Juist vanwege de vrij hoge spanning die op de solarkabel staat. Rond de 725 volt.

2 aders combineren tot 1 om zo van een 4 x 2.5 mm2 te komen tot 2 x 5 mm is lapwerk.
Het combineren van 2 aders tot 1 geeft al weerstand. Hebben de 2 gecombineerde aders dezelfde weerstand?
De slechtste bepaald het resultaat.
En hoe zijn ze gecombineerd? met een kroonsteen?

Doe jezelf een plezier en trek een goede kabel van de juiste dikte.
Solide en corrosie vrije aansluitpunten, kwalitatief goede lasdozen, eventueel de verbindingen met wat zuurvrije vaselinespray inspuiten wanneer je vocht verwacht.
Typisch geval van goedkoop - duurkoop. Je bent echt niet de eerste en zult ook de laatste niet zijn die hierover struikelt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb altijd begrepen dat 2 kabels tot 1 gebruiken totaal geen effect heeft. Stroom zoekt de minste weerstand en wil dus toch zoveel mogelijk over die ene kabel met al het gesodemieter van dien.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door Lieve »

Jantje, ik vrees dat je het dan slecht begrepen hebt.
Voor elektrische kabels worden zeer dikwijls van vele kleintjes 1 grote gemaakt.
En of al die diverse kleine draadjes samen in een isolatielaag of afzonderlijk heeft totaal geen invloed.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door kockie »

In principe schakel je gewoon 2 weerstanden parallel. Voorbeeld: Als je 2 weerstanden van 10 Ohm parallel schakelt wordt de resulterende weerstand 5 Ohm. In dit voorbeeld wordt er van uitgegaan dat de koppeling van de weerstanden geen weerstand heeft; het is dus geen 100% kloppend praktijkvoorbeeld.

Bij kabels van verschillende weerstand zal een grotere stroom door 1 kabel gaan lopen en een kleinere door de andere. Een gedeelte van mijn betoog is theoretisch, een ander gedeelte proefondervindelijk vastgesteld tijdens experimenten met (heel veel) ledjes.... Bij 5 Volt en 20A heb je best dikke kabels nodig

Ik heb een 4mm2 kabel van omvormer naar meterkast liggen, maar dat is alleen omdat ik 'm toch in voorraad had. (ca 25 m lang).

Hier staat een kabelcalculator: http://www.draka.nl/Kabulator-nl of hier: https://grondkabels.nl/kabelberekening
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

kockie schreef:In principe schakel je gewoon 2 weerstanden parallel. Voorbeeld: Als je 2 weerstanden van 10 Ohm parallel schakelt wordt de resulterende weerstand 5 Ohm.
Wat je in deze over het hoofd ziet is dat de parallel geschakelde weerstanden niet gelijk zijn.
wanneer je de uiteinden van kabels met elkaar verbind is het maar zeer de vraag of de verbinding qua weerstand gelijk is.(denkt aan contactoppervlak, corrosie, klemming e.d.)
Lieve schreef:Voor elektrische kabels worden zeer dikwijls van vele kleintjes 1 grote gemaakt.
En of al die diverse kleine draadjes samen in een isolatielaag of afzonderlijk heeft totaal geen invloed.
Dan hebben we het bijvoorbeeld over flexibele kabel welke in een schone toestand fabrieksmatig gecombineerd worden tot een grote geleider.
Dan hebben alle afzonderlijke geleidertjes hoegenaamd dezelfde weerstand en maken over de gehele lengte contact met elkaar.
Heel iets anders dan twee uiteinden met elkaar verbinden.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door kockie »

Zo gaat het toch ook in een lasdop? De vertakking werkt dan wel de andere kant op, maar dat hoort toch niet uit te maken?

Er moet natuurlijk wel fatsoenlijk koppelmateriaal gebruikt worden. Insteeklasdoppen zou ik niet aanraden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

wat zou een goede manier zijn om dit te meten? als ik dit in de meterkast kortsluit op 3 fases, en dan bij de omvormer de weerstand meet tussen de gebruikte fase en de nul, dan zal ik een waarde meten. alleen weet ik dit niet te interpreteren. ik kom op het grote web tegen dat de maximale weerstand die ergens voorgeschreven staat over 2 aders gemeten moet worden, dus in mijn geval zou een enkele ader zou dus de helft van 0.25 ohm mogen bedragen.

die dubbele aders zitten in goede lasdoppen, kan me niet voorstellen dat er 1 ader is die niets doe, en de andere ader alles heeft. toen we dit gemaakt hadden gaf dit gelijk al een verbetering qua uitval. dit was vorig jaar al geprobeerd. vanuit gaande dat we dus 6 en 5mm2 hebben liggen en nog steeds uitval hebben, zal het nog steeds op het randje zijn als ik dit laatste stuk vervang voor 6mm2. en om nou een flink stuk te vervangen zonder resultaat heb ik ook geen zin in :lol:

volgende stap is dan gelijk de hele lengte uitgraven en vervangen voor nog dikkere? er ligt een flinke vrachtwagen gebroken puin over.

ik heb nu solarkabel 6mm2 besteld om te proberen. hangen we omvormer binnen, hebben we er ook meer zicht op. ik denk dat een langere solarkabel minder uitval geeft dan een langere 230v kabel. hoe hoger het voltage des te minder stroom, des te minder weerstand. is ook goedkoper om te proberen
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door nck »

Goed, gaan we een stukje verder in het verhaal.
De reden van uitval is in het gros van de gevallen een overspanning in de leiding van de meterkast naar de inverter.
Het werkt als volgt: om de stroom richting het openbare net te krijgen zal het voltage wat de inverter levert hoger moeten zijn dan de fasespanning van het net.
Hoeveel hoger is recht evenredig met het vermogen dat je op 1 of meerdere fase(s) zet.
Er is echter een maar bij, wettelijk mag je niet hoger gaan dan 253 volt.

Wat interessant is om eerst te meten is de fasespanning in je net zo rond de middag. Want dit is het moment waarop het hoogste vermogen geleverd wordt.
Kijk niet vreemd op wanneer dit voltage ruim boven de 230 volt zit, dat gebeurt en dat mag gewoon. Maar hoe hoger je fasespanning in het net is hoe hoger ook het voltage moet zijn wat de inverter produceren moet om zijn vermogen kwijt te raken.

Let wel 253 is echt de max, dan slaat hij uit. Daarom is de leidingweerstand bij PV installaties zo belangrijk, je hebt maar een vrij kleine speelruimte in voltage om op terug te leveren, en wanneer er dan ook nog een aantal volts vanaf gaan door onnodige weerstand in de leidingen krijg je dus jou probleem.

In het uiterste geval, wanneer je vaak een hogere fasespanning meet, kun je de netbeheerder vragen de wijktrafo een aantal stappen terug te zetten. (heb ik al een aantal keren geadviseerd, en dan is het probleem ook weg.) Je kunt ook eens proberen een andere fase te gebruiken, het kan zo maar zijn dat er in jou buurt op die bewuste fase al wordt ingevoed. (ik weet niet of er meerdere installaties in je buurt actief zijn, maar deze kunnen elkaar wel degelijk "in de weg zitten" wanneer ze kort bij elkaar zitten op de zelfde wijktrafo en er is weinig vraag.

Jan

Het is misschien ook wel goed idee om te controleren bij welk voltage de inverter afslaat, dit is over het algemeen een zogenaamde "landinstelling"
Voor Nederland mag de instelling 253 volt zijn, misschien is de instelling wel lager en kun je die hoger zetten, ben je ook klaar.
Aan de andere kant weet ik niet of je wel een dergelijk hoog voltage in huis wilt hebben.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: uitval door leiding weerstand

Bericht door tvw »

dat is inderdaad een goeie, om een andere fase te gebruiken. testen is vaak wat lastiger omdat het volle zon moet zijn, en ik thuis moet zijn. hoorde afgelopen maandag wel op de radio dat het record groene energie was opgewekt afgelopen weekend.

ik zou de fases kunnen meten en de laagste dan pakken om terug te leveren.

ik zie bij mij de omvormer rond de 245v vreemd gaan doen. vermogen gaat steeds harder schommelen totdat ie afslaat. boven de 253 heb ik nooit gezien. dit is de voltmeter van de omvormer zelf
Laatst gewijzigd door tvw op 02 mei 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie