kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door pelletpower »

Als ze smaken is t ok, toch?
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door dr plop »

burner schreef: Ik moet er nu alleen uitkomen wat het verschil is tussen de 5h en 20h wat op het plakkertje van de accu staat.. mss de ontladingstijd ofzo?
Idd beetje vreemd. Kan je een foto delen?
Ik dacht meer aan de oplaadduur. De 5h in snelladen, de 20h in traag?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door kockie »

commerciele site schreef:Wat betekent de capaciteit Ah op een accu?

U moet dan eerst iets weten over de gebruikte meettechnieken. Ah staat voor ampère uur en is een eenheid voor elektrische lading.

Bijvoorbeeld een 45Ah(20h) accu kan dus totaal 45Ah afgeven, gemeten over 20 uur.
Dit is dus een gemiddelde van 2,25 Ampère, 20 uur lang. Moet de accu meer lading afgeven over een kortere tijd dan zal het aantal Ampère uur afnemen.

Daarbuiten mag een accu, afhankelijk van het type accu, niet te diep worden ontladen.
Houd dus altijd een ruime marge tussen het benodigde aantal Ah en het maximale aantal Ah van de accu. Stelregel hiervoor is:
* Startaccu’s = maximale ontlading 50%.
* Recreatie / semi-tractie accu’s = maximale ontlading 70%.
* Tractie accu’s = maximale ontlading 80%.

De capaciteit van een startaccu in Europa wordt aangegeven in Ah. Dit is echter niet logisch. Voor een startaccu is het aantal Ah van weinig belang mits er geen extra verbruikers gemonteerd zijn. In principe belast U een startaccu namelijk niet uren achter elkaar maar juist korstondig met hoge stromen. Het is dus belangrijk dat de accu veel stroom kan leveren voor een korte tijd, dit noemen we de startkracht.

De loodplaten van een startaccu zijn dan ook veel dunner dan de loodplaten van een semi-tractie / Reacteatie of Deep-cycle accu. Door een dunne plaat kan namelijk veel gemakkelijker een hoge stroom worden onttrokken terwijl dit bij een dikkere plaat veel moeilijker zal gaan. Het voordeel van dikkere platen is dat we ze langduriger en dieper kunnen ontladen zonder dat de platen zullen breken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ghelsendoorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 aug 2017, 20:26

Re: kan deze accu en regelaar bij aangeschaft zonnepaneeltje

Bericht door ghelsendoorn »

Hij kan 5 amp leveren in 20 uur totaat zit je op die 100 amp
Plaats reactie