Thermosyphon zonne/kachelboiler

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rec
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2014, 11:32
Locatie: Hasselt, België

Thermosyphon zonne/kachelboiler

Bericht door Rec »

Ik wil mijn sanitair warm water gecombineerd gaan opwarmen.
In de zomer of tijdens zonnige dagen met een zonneboilerpaneel.
In de winter of koude dagen met een spiraal tegen de houtkachel gemonteerd.
Daar ik geen elektrische pompen wil, zal alles thermosyphon moeten gebeuren. De voorraadboiler komt op de zolder te hangen (enkel gelijkvloers huis) thv de kachel. Deze is dan ook dicht bij badkamer en keuken ( max afstand 3-5m )
De zonnecollector wil ik tegen een muur in de veranda hangen die zuidelijk gericht is en met leidingen naar de zolder. ( + 6m)
Bij de houtkachel ga ik achteraan een spiraal voorzien. In de kachel zie ik niet direkt zitten om stoomvorming te voorkomen.
De boiler zal best van 2 spiralen moeten voorzien zijn denk ik. Eén zonnecollector, één kachel.

Ik ben nu nog op zoek naar een voorraadboiler van een 200 l die voorzien is van 2 spiralen en die dik genoeg zijn om voor thermosyphonwerking in aanmerking komen.
In zuid-europa zie je genoeg boilers die op dit principe werken, maar deze zijn meestal één geheel met de zonnecollector.

Iemand ervaring of suggesties?

Grtz, Filip
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Thermosyphon zonne/kachelboiler

Bericht door Ruuben »

Leuk project.
200 liter doet mager aan. Hoe groot is je zonnecollector en wat is het vermogen van je haard?

De dikte van het spiraal zal wel synchroon lopen met het te leveren vermogen....

Ik zou met dik werken tot aan je buffer en de feiten van een kleiner spiraal die bij de 200 liter hoort accepteert.
Heb je een link naar genoemde thermosyfon systemen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thermosyphon zonne/kachelboiler

Bericht door Dutch John »

Filip,

Ik gebruik ongeveer het systeem zoals jij beschrijft. Zij het nu nog met een hoog gelegen collector en een buizenwisselaar na het fornuis in plaats van een spiraal tegen een kachel. Thermosyphon via een spiraal zal geen vlotte doorstroming bespoedigen. Vandaar een buizenwisselaar, waarbij de rookgassen stromen door verticale buizen die in een waterbak gelast zijn. Het water gaat vervolgens niet door een spiraal in de boiler, maar is het boilerwater zelf. Het leidingwater loopt door een tapwaterspiraal in de boiler. Door deze kleine tapwaterhoeveelheid die op temperatuur is, geen kans op legionella, dus het water mag gerust beneden de 60 graden afkoelen.

De huidige collector ligt op het dak en is daarom wel aangesloten op de tweede spiraal in de boiler. Op termijn zal dit een collector tegen de zuidmuur worden, parallel aangesloten aan de thermosyphon wisselaar. Leidingen 28 mm.

Kort gezegd: je zoekt een hygiëneboiler met alleen een tapwaterspiraal. Wij -zuinige gebruikers- komen weg met een 200 liter boiler die in het voor- en najaar meestal maar éénmaal per 2 dagen gestookt wordt. Mede omdat je de boilertemperatuur terug kunt laten vallen tot 40-50 graden. Het mooie van het geheel is de eenvoud: geen pomp, geen regeling, geen kleppen. Misschien niet zo stoer, maar het kost weinig en werkt altijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Thermosyphon zonne/kachelboiler

Bericht door wbe »

ik heb nog twee RVS zonneboilervaten staan welke wel te koop zijn gebruik er zelf ook twee maar had er toen vier gekocht twee voor een zonneboiler en twee voor mijn schoonvader die er een ander idee mee had maar inmiddels een betere oplossing vond.

het zijn vaten die bij de jong in gorredijk gemaakt zijn voor de firma luigjes als boilervat voor een leegloop systeem.

de inhoud is 200 liter.
de onderste helft is dubbelwandig en werd als leegloopvat gebruikt.
de bovenste helft zit een spiraal in 22mm geloof ik.
de vaten zijn voorzien van een isolatie mantel welke er gemakkelijk afgehaald kan worden(zit niet gelijmd of zo)

prijs 225 euro per stuk


mocht je interesse hebben dan graag reactie via PB

Groet Watze
Plaats reactie