Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Bericht door zeelandverbouwer »

Ik ben wat aan het rondkijken om zelf zonnecollector te maken. Koper en metaal is duur en ben op zoek naar een alternatief. Ik ben dan gebotst op MTD (Modified Trickle Down) collector. Dit is een open loop systeem, geen dure pompen, kan tegen vriezen, ....
Iemand daar al ervaring mee ?

Zie http://www.builditsolar.com/Experimental/MTD/MTD.htm
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Bericht door Pieke »

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik heb wel nog 2 van deze viewtopic.php?f=13&t=4378 dingen staan.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Bericht door swake »

Geen idee of dit goed werkt of duurzaam is of niet. Wel een opmerking ivm duur of niet duur: Kijk niet alleen naar de rechtstreekse aankoopprijs, het is ook zaak na te gaan hoe lang iets moet mee gaan. Een oplossing met koper is misschien duurder in aanschaf, maar als het veel langer mee gaat hoef je het ook maar één keer te kopen/installeren en zo wordt het op den duur weer goedkoper. Een koperen oplossing is ook eenvoudig te recycleren.
Voor alle duidelijkheid ik zeg hiermee niet dat oplossingen zonder koper minder duurzaam zijn dan eentje met koper, ik weet het niet.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Bericht door pelletpower »

ik heb een paar keer gekeken op die site, maar kan er geen wijs uit. Iemand een idee?
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Iemand ervaring met Trickle Down Collector

Bericht door zeelandverbouwer »

Een beetje meer uitleg :

Een normale collector warmt het water op dat door buizen stroomt. Er is dus een zwart oppervlak dat warm wordt. Die warmte moet door de koperen buizen gaan om dan zo het water in die buizen op te warmen. Er zit waterdruk op die leidingen en het is een gesloten systeem.

Met deze collector stroomt het water (langzaam) rechtstreeks op het warme oppervlak en wordt zo opgewarmd. Onderaan wordt dat warm water in een soort trechter opgevangen. Het is een open systeem, dus er kunnen eenvoudiger pompen gebruikt worden. In de winter zet je het af en er is geen gevaar op bevriezen van de leidingen en zo.
Is eenvoudig en betaalbaar zelf te bouwen vermoed ik.

Iemand adresjes waar ik die eenvoudige pompjes kan vinden ?
Plaats reactie