zonnepanelen huize Harold

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Tot je zover bent is een hefboomwerking een goede optie. Paneeltjes is er daar 1 van.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Financiële vrijheid kan je ook krijgen door het terugbrengen van je lasten voor elektriciteit (en eventueel gas met een zonneboiler). Het is de vraag waar je nu het beste rendement op krijgt (met de huidige lage hypotheekrente).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door OBL-Rien »

Ik ben misschien wat pessimistischer ingesteld dan de gemiddelde nederlander, maar ik acht problemen met de energie verzorging in de nabije toekomst niet onmogelijk. Integendeel.
Als je panelen hebt is dat leuk, maar die leveren geen stroom wanneer het lichtnet plat gaat.
Wel is het relatief simpel om (met wat extra uitrusting) ten minste deels onafhankelijk te worden van het lichtnet. O.a. Victron heeft wel leuke oplossingen hiervoor.
Misschien toch iets om "mee te nemen" in je besluit?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door CvP »

Afhankelijk van de situatie en grootte van je kavel mag je achter de voorgevel vergunningsvrij bijbouwen. Is het dan niet handiger om een schuurtje/afdak.carport oid te plaatsen (met zonnepanelen erop!) dan een vergunning aan te moeten vragen (en betalen!!) voor alleen zonnepanelen??

Daarnaast wil ik nogmaals het eerdere advies van Paide benadrukken om op zoek te gaan naar de werkelijke stroomge(ver)bruiker.
Wat je niet bespaart hoef je ook niet op te wekken!!!

Mocht het echt de wasmachine blijken te zijn dan kun je beter een zonneboiler overwegen met een hotfill voor de wasmachine. Kun je ook nog eens voordelig douchen :-)

Succes en hou ons op de hoogte!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Het is de vraag waar je nu het beste rendement op krijgt (met de huidige lage hypotheekrente).
We dwalen een beetje af, maar voor mij is het duidelijk NIET de vraag waar je het best rendement op krijgt. Het is de vraag waar ik op korte en lange termijn het meest gelukkig van wordt. En een hobby mag geld kosten, of geld minder laten renderen ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Joepie schreef:Het is de vraag waar je nu het beste rendement op krijgt (met de huidige lage hypotheekrente).
We dwalen een beetje af, maar voor mij is het duidelijk NIET de vraag waar je het best rendement op krijgt. Het is de vraag waar ik op korte en lange termijn het meest gelukkig van wordt. En een hobby mag geld kosten, of geld minder laten renderen ;-)
Nee begrijp me niet verkeerd. Als eigenaar van zonnepanelen en zonneboiler heb ik op dit forum al eens de term Joy on investment geïntroduceerd.

Als je bv 10.000 op de spaarrekening hebt dat je in wil zetten om je lasten omlaag te brengen dan kan dit door ofwel te investeren in zonnepanelen/zonneboiler of je lost het bedrag af op de hypotheek. In het eerste geval investeer je in een voorziening die zich in grofweg 6 jaar heeft terugverdiend. Daarna wordt het een besparing die je structureel in kan zetten voor het aflossen van de hypotheek. Als saldering na vier jaar eindigt dan alsnog ben je al een heel eind opweg. Als je het bedrag nu gebruikt voor aflossing dan is de besparing 42 of 52 procent van de betaalde rente over die 10.000. Als de rente laag is (wat die nu is) dan kan het zijn dat de lasten maar weinig dalen. Ik denk dat investeren in de panelen beter rendeert.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Om het misschien nog iets duidelijker te maken, mijn eigen situatie.

Ik heb €11000 geïnvesteerd door:
- zelf zonneboiler en zonnepanelen te installeren,
- een CV ketel te vervangen, een slimmere thermostaat te nemen,
- LEDverlichting aan te brengen,
- een pompschakelaar te plaatsen,
- en nog wat kleine dingetjes.

Waar nu precies welke besparing zit is niet bekend, maar feitelijk is wel dat de energierekening €112,00 per maand is gedaald (€1344 per jaar). Overall is de terugverdientijd van het pakket aan maatregelen dus (een eventuele vervanging van iets meegedacht) grofweg 10 jaar en het rendement dus 10%.
Panelen verwacht ik 25 jaar mee te gaan, de converter 10 jaar. De vervanging van de laatste is al meegerekend.
Feitelijk kan ik nu structureel € 112 extra per maand op de hypotheek aflossen.
Wegval van saldering zal de energielast met €35 per maand verhogen, dan resteert nog €77 per maand.
Bij verkoop van de woning is mijn argument dat de lasten voor mijn woning €77 lager zijn dan het vergelijkbare huis van mijn buurman.

Zou ik de €11.000 in een keer aflossen op de hypotheek van 3%, dan is de besparing op de lasten 42% over €330, dus €140 per jaar.

Zou ik de €11.000 op de bank laten staan tegen 1%, dan is het rendement 1% of, met vermogensheffingbelasting erbij, -0,20% per jaar. Dat is €22 per jaar verlies.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef: Zou ik de €11.000 in een keer aflossen op de hypotheek van 3%, dan is de besparing op de lasten 42% over €330, dus €140 per jaar.
Dat is niet helemaal eerlijk gerekend. Je moet namelijk de jaren die je door extra aflossing hypotheekvrij bent, meerekenen. De rente die je dan niet meer hoeft te betalen -of misschien juist weer ontvangt-, dien je mee te nemen.
Dit is één van de hardnekkige misvattingen dat versneld aflossen niet zou lonen. Elke verandering moet je doorrekenen tot het einde van de looptijd en niet de krenten eruit nemen, zoals financieel adviseurs plegen te doen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:
Joepie schreef: Zou ik de €11.000 in een keer aflossen op de hypotheek van 3%, dan is de besparing op de lasten 42% over €330, dus €140 per jaar.
Dat is niet helemaal eerlijk gerekend. Je moet namelijk de jaren die je door extra aflossing hypotheekvrij bent, meerekenen. De rente die je dan niet meer hoeft te betalen -of misschien juist weer ontvangt-, dien je mee te nemen.
Dit is één van de hardnekkige misvattingen dat versneld aflossen niet zou lonen. Elke verandering moet je doorrekenen tot het einde van de looptijd en niet de krenten eruit nemen, zoals financieel adviseurs plegen te doen.

Groet,
DJ
Het lastige is dat dit soort berekeningen, en terugverdienberekeningen, vaak uitkomen op details achter de komma en dat het overzicht verloren gaat. Ik probeerde het juist eenvoudig te houden.
Je hebt een punt, maar lees dan ook even terug dat ik €1344 (€924 zonder saldering) per jaar aflos op de hypotheek door mijn initiële investering. Structureel, zolang de investering blijft opwekken. Daar is jouw opmerking ook van toepassing op.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door mro »

Een aandachtspuntje is ook wel dat je eerst veel moet verbruiken voordat je veel kan besparen met dergelijke installaties :)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

mro schreef:Een aandachtspuntje is ook wel dat je eerst veel moet verbruiken voordat je veel kan besparen met dergelijke installaties :)
Elke situatie is uniek. Maar ook hier kan ik inzichten in bieden. Jullie mogen zelf oordelen wat 'veel' is.

Verbruik jaarbasis:
Laag tarief 2098 kWh ---> 682 kWh
Hoog tarief 2026 kWh ---> -711 kWh
Gas 1479 m3 ---> 700 m3

Energienota van €157 naar €45 per maand.
Koken is op elektrisch. Vierpersoonshuishouden.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Dutch John »

Salderen blijft een economisch verhaal. Het zegt niets over iemands ecologische voetafdruk. Ik ken mensen die zoveel panelen hebben, dat zelfs de daken van alle bijgebouwen nog te weinig oppervlak bieden. Rijden een elektrische auto en hebben nul uitgaven aan energie. Toch heeft al dat materiaal nogal wat grondstoffen gevraagd en de auto laadt zich 's nachts echt niet op met zonnestroom. Maar het taboe om daar over te spreken.
Joepie schreef:Het lastige is dat dit soort berekeningen, en terugverdienberekeningen, vaak uitkomen op details achter de komma en dat het overzicht verloren gaat.
Nou, stel dat 11.000 euro extra aflossen je een jaar eerder klaar laat zijn met de hypotheekaflossing. Een jaar geen rente te hoeven betalen lijkt me geen detail achter de komma.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:
Joepie schreef:Het lastige is dat dit soort berekeningen, en terugverdienberekeningen, vaak uitkomen op details achter de komma en dat het overzicht verloren gaat.
Nou, stel dat 11.000 euro extra aflossen je een jaar eerder klaar laat zijn met de hypotheekaflossing. Een jaar geen rente te hoeven betalen lijkt me geen detail achter de komma.

Groet,
DJ
Beste John, je leest niet. Ik los in 10-12 jaar (afhankelijk van wel/niet salderen) ook die €11.000 extra af, door de besparing op mijn energiekosten als aflossing te gebruiken.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door jobplas »

dormos schreef:Paide,

Hoezo kost Oost meer opbrengst dan West??
Volgens mij is Zuid optimaal, en Oost en West minder maar wel gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 3500Wp op het Oosten liggen, en dat levert ongeveer 2650 kWh op. Op het Zuiden zou dat 3150 kWh gewwest zijn.
Terug naar het onderwerp, mocht je besluiten panelen te kopen, dan verwacht ik persoonlijk van 3500Wp op het zuiden ook 3500kWh.
Zelf heb ik 5100Wp en dat heeft me het eerste jaar 5300KWh opgeleverd, ook in Nederland ook op het zuiden, op een stalen dak (hoek is ~30 graden als ik het goed heb).

Ben het wel eens met de investering trouwens: 1Wp = 1 euro = 1 KWh per jaar (bij DHZ installatie, spelregel van eind 2014).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Interessante discussie gaande over rendement, terugverdientijd, economisch en ecologisch.

Vwb de panelen, zal maandagavond verslag van het bezoek van de adviseur (redelijke kennis maar ook in dienst van enie.nl).
Wordt vervolgd.

Prettig weekend.
gr Harold
Plaats reactie