zonnepanelen huize Harold

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Sorry dan ik me der ook mee ga bemoeien. Door panelen te kopen heeft Joepie zijn maandlasten sneller teruggebracht. Het initiele bedrag van 11.000 is in een 8,5 jaar terug. Dan staat de teller hypotheek versus panelen gelijk. Weer 8,5 verder is er ineens nog eens eenzelfde bedrag afgelost, zonder iets te doen. Gewoon aflossen op de hypotheek kun je maar 1 keer. Via panelen 2 en misschien wel 3 keer hetzelfde bedrag. Wel discipline nodig.
Eerst verbruik terugdringen naruurlijk. Maar er blijft toch een basisverbruik over dat netjes met pv afgedekt kan worden. Als de salderingsregeling voorbij is, altijd nog een goede 50% die afgedekt kan worden. Misschien wel meer als je verbruikmomenten afstemt op opwekmomenten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Dutch John »

Weer 8,5 verder is er ineens nog eens eenzelfde bedrag afgelost, zonder iets te doen.
Dat weet je niet. Hangt af wat er over 4 jaar met de salderingsregeling gebeurt. Als die van 23 cent terug naar 8 cent gaat, schrijf je het laatste stuk factor 3 langer af naar nul. Volgend jaar krijgen we duidelijkheid, zo is beloofd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Tsja, als je zeker wilt zijn los je af. Als je geen electra verbruikt, heb je geen panelen nodig. As is vaak verbrand hout.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:
Weer 8,5 verder is er ineens nog eens eenzelfde bedrag afgelost, zonder iets te doen.
Dat weet je niet. Hangt af wat er over 4 jaar met de salderingsregeling gebeurt. Als die van 23 cent terug naar 8 cent gaat, schrijf je het laatste stuk factor 3 langer af naar nul. Volgend jaar krijgen we duidelijkheid, zo is beloofd.

Groet,
DJ
Het einde van de saldering raakt alleen de kiloWattuurtjes die je van het net afneemt. Dat wat je zelf voor de meter al verbruikt, is sowieso met 23 cent bespaard. Dat had ik ook al doorgerekend. Zie mijn eerdere posts.

Panelen zijn in 2012 aangelegd, in 2020 zeker al terugverdiend. Dan hou ik nog alleen het deel van de zonneboiler. En dat gaat ook steeds beter, zie de verhoging van de energiebelasting met 32% op gas die 1 januari 2016 is ingegaan. Wachten is niet altijd de betere optie.

@ Mod voor de gevolgen van de verschuiving van het huis van box 1 naar box 3 mss aparte topic maken?
Laatst gewijzigd door Joepie op 09 jul 2016, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door kockie »

Box 3 gedeelte afgesplitst naar viewtopic.php?f=2&t=5800
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Sorry dan ik me der ook mee ga bemoeien. Door panelen te kopen heeft Joepie zijn maandlasten sneller teruggebracht. Het initiele bedrag van 11.000 is in een 8,5 jaar terug. Dan staat de teller hypotheek versus panelen gelijk. Weer 8,5 verder is er ineens nog eens eenzelfde bedrag afgelost, zonder iets te doen. Gewoon aflossen op de hypotheek kun je maar 1 keer.
Je maakt een fout in de vergelijking. Als je meteen aflost, dan heb je 8,5 jaar lang minder rente betaald. Waarmee in die 8,5 jaar nog eens 7x extra is afgelost (nl. het bedrag dat je minder rente betaald hebt) , en deze jaarlijkse aflossing wordt elk jaar groter.

Inderdaad is het de vraag of je in 8,5 jaar je panelen terugverdiend hebt vanwege de salderingsregeling.

En verder mag je elk jaar max. 10% van de oorspronkelijke lening boetevrij aflossen. Wettelijk geregeld, dus dat geldt voor elke hypotheek. Sommige hypotheken mag zelfs meer, maar dat staat in de voorwaarden.

De risico's versus opbrengsten zou ik nog steeds zeggen: aflossen én energie besparen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Niet echt Pietje. Ik ben bang dat je zelf een rekenfout maakt. 11.000 aflossen in geval Joepie levert een slordige 140 per jaar op. Na 8 jaar het je net de 1000 bereikt. Evenveel als de energie rekening in 9 maanden omlaag gaat. Na 9 jaar paneeltjes heb je dus hetzelfde afgelost en al die jaren en volgend je energierekenening gedecimeerd.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Niet echt Pietje. Ik ben bang dat je zelf een rekenfout maakt. 11.000 aflossen in geval Joepie levert een slordige 140 per jaar op. Na 8 jaar het je net de 1000 bereikt. Evenveel als de energie rekening in 9 maanden omlaag gaat. Na 9 jaar paneeltjes heb je dus hetzelfde afgelost en al die jaren en volgend je energierekenening gedecimeerd.
Je hebt gelijk dat 140 per jaar aflossen niet echt aantikt, maar rente op rente gaat na verloop van tijd wel aantikken. Affijn, ik heb niet gekeken naar de hoogte van de hypotheek en de afgesloten rente. In onze hypotheeksituatie van toen ging het om ruim 2000.- in 8 jaar, en 4500.- in 16 jaar.

Het blijven appels en peren vergelijken. Je kan die 11.000 ook in staatsloten steken, of aandelen, of investeren in een bedrijfje. Pas achteraf weet je wat het meest oplevert.

Direct aflossen levert direct minder schuld op ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

Toch nog een klein aanvullinkje hierop...

Geld is belachelijk goedkoop op dit moment. Daardoor is aflossen van schulden niet interessant als het gaat om er financieel beter van te worden. Tegelijkertijd is de wereld-economie niet aan het groeien, terwijl de energieprijs enorm laag is. Dat zou iedereen argwanend moeten maken, want deze twee ingredienten hebben in het verleden altijd tot enorme groei geleid.

De hoeveelheid schuld neemt in recordtempo toe. Een klein rimpeltje als een Brexit brengt opeens banken in Italie in gevaar. De hoeveelheid geld op de balans van de ECB is door QE nu op het niveau van 2008/20012.

Het zou me niet verbazen als we aan de vooravond staan van een enorme financiele crisis. De grap van een grote crisis zal zijn dat tegoeden verdampen, maar schulden blijven.

Dus, Broekhoest, wat je ook doet: maak je spaarrekening leeg ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Dat laatste weet ik niet Pietje. Afhankelijk van de hoogte van de schuld, zie maar meneer de bank. En weglopen in cash met je spaargeld. Allemaal erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Als je geen schuld hebt Pietje, zie je ook niet dat schuld momenteel niets kost.
Een paar jaar terug hebben we de hypo overgesloten naar een hogere rente. Geen boete dus en weer rust voor 10 jaar. Rente was toen 3,8 met nog 2 jaar te gaan en hebben we overgesloten naar 4. Inmiddels rentemiddeling en nu 3,65. Als we niets hadden gedaan was het nu 2,65 geweest. Dan was er geen enkele motivatie geweest om af te lossen. De hogere rente is dus niet erg, het stimuleert aflossen nog een beetje. Het plan is 20 jaar aflossen. Paneeltjes kunnen dus een aantal keren hun steentje bijdrragen.
Oversluiten hebben we niet alleen gedaan voor rust in de tent. Vooral omdat het historisch gezien onmogelijk is, deze rentestanden. Normaal zou 10 a 15 proc zijn. Bij de volgende rente periode wil ik zulke percentages ook kunnen dragen. En met mij zijn er vele anderen met hetzelfde probleem. Misschien dat daarom de rente zo laag staat. Vrije markt is het niet. Eerder strenge controle met pappen en nathouden als resultaat.
Affijn, weer een knap staaltje topicvervuiling. Waar ik alleen maar mee aan wil geven dat elke persoonlijke situatie een bijbehorende oplossing verdient.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Het zou me niet verbazen als we aan de vooravond staan van een enorme financiele crisis. De grap van een grote crisis zal zijn dat tegoeden verdampen, maar schulden blijven.
Zelf volg ik de financiële wereld een beetje, en op dit moment zijn de spanningen binnen de europeese banken weer te snijden.
Als je dan bedenkt dat er nu een "bail-in" regeling in de EU heerst, dan lopen grotere spaartegoeden een flink risico. De belachelijk lage rente geeft daarvoor (IMO) geen compensatie.

Was zijn "grotere spaartegoeden"?

Tsja, de regels zullen wel weer eens flexibel blijken, maar voorlopig kun je je met < 100.000 euro nog redelijk veilig wanen. Al denk ik zelf dat die grens wel eens rap zou kunnen zakken tot 10.000 euro of minder... t'is tenslotte maar een regeltje, en die zijn snel verandert...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Toch nog een klein aanvullinkje hierop...

Geld is belachelijk goedkoop op dit moment. Daardoor is aflossen van schulden niet interessant als het gaat om er financieel beter van te worden.
Toch wel, nu goedkoop een schuld inlossen voordat die dadelijk weer duurder wordt is toch een goede insteek?? Dat is denk ik ook de reden dat banken zeer behouden blijven met geld 'uitdelen', ze kunnen het zelf voor niks krijgen maar doen het niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef:je met < 100.000 euro nog redelijk veilig wanen.
Insiders geven aan dat die grens alleen opgaat als een paar relatief kleine bankjes omvallen. Als er in Europa een paar grote omtuimelen bestaat die grens acuut niet meer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Eigenlijk niet over nadenken wat er dan gaat gebeuren. Is niet te voorspellen. Zelfvoorzienend zou dan ineens heel belangrijk kunnen worden.

Verder: iemand die 100.000 op een rekening heeft staan, daar heb ik ook niet echt medelijden mee. Er zijn dan 2 mogelijkheden. De persoon is niet al te slim om het daar te laten verpieteren of het is wisselgeld. In beide gevallen eigen schuld dikke bult. Iets anders kan ik niet verzinnen.

Nogmaals excuses voor de topicvervuiling.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door GTV6 »

Is dat nou wel zo PP als je als zelfstandige je beschikbaar geld niet consumeert, maar spaart voor onverhoopte gevallen zoals arbeidsongeschiktheid, een tijdje geen opdrachten een beetje pensioen enz.
Immers voor een ondernemer is geen enkel vangnet. Overigens hebben die ook niet die bescherming tot 100.000,- maar tot 0.
Plaats reactie