energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Timo1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2015, 16:14

energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Timo1974 »

Hallo iedereen,

ik ben als energiedeskundige actief bezig met energiezuinig bouwen.
Nu zou ik graag een batterijbank plaatsen (24V) en 16 zonnepanelen van 300WP of 335WP erop aan te sluiten.

Vermits ik weinig van elektriciteit afweet had ik graag iemand gesproken of gezien die me kan helpen bij het aansluiten van dergelijk systeem.

Ik weet dat ik de strings per 2 of per 3 moet maken. Dan moet ik de strings samenbrengen en doorverbinden naar een solar charger. Van daaruit gaat dit naar de omvormer (Studer cinewave) die dan de lading van de batterijen doet.

De studer kan geprogrammeerd worden. De batterijen zijn 20 batterijen van 400Ah 1,2V en gaan ongeveer 30 à 50 jaar mee.

Deze opstelling zou ik nadien willen uitwerken en dan ook plaatsen voor geïnteresseerden .

Ik ben woonachtig in België (Zwevegem)
Ik hoop dat er enkele mensen zijn die me kunnen bijstaan.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door benthuis »

Timo1974 schreef:De batterijen zijn 20 batterijen van 400Ah 1,2V en gaan ongeveer 30 à 50 jaar mee.
Vertel verder!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Timo1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2015, 16:14

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Timo1974 »

De batterijen zijn Nikkel Ijzer batterijen.

Reeds uitgevonden in 1907 maar niet commercieel gemaakt omwille van de lange levensduur en dus in de huidige economische context niet interessant.
Nadeel aan de batterij, laag vermogen dus je heb nogal wat batterijen nodig.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Ingir »

Wordt de netvergoeding weer verhoogd?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Timo1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 okt 2015, 16:14

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Timo1974 »

De netvergoeding en alle andere vergoedingen zal men blijven verhogen zolang de put niet gevuld geraakt.

De overheid dient gewoon de GSC voor bedrijven af te schaffen.

Verder staat de netvergoeding of prosumertarief terug ter discussie bij de Raad van State. De regering en de monopolist EANDIS zullen hoogstwaarschijnlijk terug in het ongelijk gesteld worden, wegens niet gelijk voor iedereen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door swake »

Ni-Fe ? Maar dat gaat ook maar maximum 20 jaar mee, en dan nog als die dingen maar voor maximum de helft worden ontladen anders gaan ze ook niet zo lang mee.

Wil graag weten wat die kosten?

Als je zelf maar weinig van elektriciteit kent, en ik veronderstel dan direct dat je geen diploma hebt die met elektriciteit te maken heeft, dan heb je in België geen toegang tot het beroep om zo'n dingen te plaatsen. De beroepsbekwaamheid kan je nog op andere manieren halen, door praktijkervaring te bewijzen of door een examen te gaan afleggen. Of je moet iemand aanwerven die wel de beroepsbekwaamheid heeft, dat mag ook. Die moet natuurlijk zelf ook de werken uitvoeren en controleren, niet alleen op de payrol staan.
Ik weet zelfs niet zeker of het wel toegestaan is om het voor jezelf te doen. Dat houdt er dan wel maar weinig tegen :mrgreen: maar dat moet ieder voor zich uitmaken.
Alleen panelen op een dak leggen mag je ook niet zomaar doen, daar is dan weer een andere beroepsbekwaamheid voor nodig.

Wat betreft de hulp die je vraagt: De manier van aansluiten komt summier maar volledig aan de orde in de handleiding van die Cinewave spullen. En hun uitleg is kort maar toch ook vrij duidelijk. Als je daar niet zelf aan uit kunt dan moet ik je afraden om het zelf te doen hoor. Dan vooral voor je eigen veiligheid. Best helemaal laten doen door iemand anders.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door kockie »

Ik heb begrepen dat de batterijen uit de tijd van Edison nu gerefurbished worden aangeboden. Een plastic jasje er omheen, nieuw elektrolyt en ze gaan weer als de brandweer.

Waar koop je die dingen goed en voor een goede prijs?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door pelletpower »

Op de site van bovengenoemde fabrikant staan ze naar mijn onprofessionele mening heel redelijk geprijsd. De vraag is dan, analoog aan gtv, hoe groot zijn je pieken in het verbruik. Reken ik een gemiddeld jaarverbruik om naar dagverbruik, dan zou 100 Ah bij 10 V genoeg zijn. Da's te mooi om waar te zijn voor een 800 dollars euro of zoiets.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Sandman79 »

Ik vind toch even geen info over die batterijen /prijzen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door Dutch John »

Meer info is nodig over de panelen. De paneelspanning moet boven die van de maximale laadspanning van de accu's uitkomen. Verder ga je een speciale of programmeerbare laadregelaar nodig hebben, die geschikt is voor NiFe batterijen.

Lees het boekje "Altijd stroom" (internet downloaden) van Victron eens door voor de basisinformatie.

Verder heeft een accusysteem een EROEI van minder dan 1. Dat vecht met "energiezuinig bouwen"...... Als energiedeskundige zou je zulke zaken moeten weten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: energie zonnepanelen naar batterijen 24V

Bericht door pelletpower »

Google studer sinewave en vandaar verder?
Aasolar.co.nz
Plaats reactie