Zonnevolger eigenbouw

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Om de opbrengst wat op te vijzelen en een paneel bijplaatsen niet tot de mogelijkheden behoord ben ik een zonnevolger aan het maken.
IMG_0197.JPG
Een M10 draadeind van 150 cm.Het blokje in het midden schuift middels een inslagbout heel langzaam van links naar rechts.Anderhalve meter in 3 uur en een kwartier.Dus nog ff uitvogelen hoe ik de panelen tussen een uurtje of 9.00 en 18.00 hiermee ga bedienen.Wellicht met een schakelklok.Dat Raspberry gebeuren is nog niet helemaal mijn ding.Het hele idee om een actuator na te bootsen.Is ie aan het eind dan draai ik 'm los bij het motortje en draai ik de draadeind om.
IMG_0198.JPG
De aandrijving: 3 Watt,220 volt. 5a6 RPM uit een oude torenventilator ( om 'm te laten zwenken ).Volgende stap is om uit te zoeken hoeveel trekkracht hij kan genereren dus ff bellen met Newton.

Totale kosten tot nu toe: 10 Eurocent voor de inslagbout.Mocht het vermogen van het ding niet toereikend zijn dan wil ik iets gaan doen met 2 vaten en katrolletjes en touwen( het ene volle vat druppelt in het lege vat en bedient zo de volger )........ enfin als ik mijn viltstiften vind, dat zet ik dat idee 'ns op papier. Ik ben soortgelijke ideeën al 'ns tegengekomen, dus het is eigenlijk niets nieuws.

Later meer,

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Nehhh...gaat niets worden.Bij te veel weerstand gaat ie de andere kant opdraaien.Ik heb mijn eigen radertjes ff laten draaien en ik ga een contra gewicht toepassen als in een personen lift.De 'actuator' hoeft nu niet te duwen of te trekken,maar enkel af te remmen. Ik hoop dat het paintje duidelijk is.
actuator 2.0.jpg
actuator 2.0.jpg (11.37 KiB) 9597 keer bekeken
P.s. Al die pijltjes zijn kabels en in welke richting ze bewegen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Tim »

Hey knutselsmurf,

Leuk projectje, staat hier ook ergens in de kast.

Ik snap niet precies waar het paneel zit in de tekening?

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Thx Surfdude.....

Paintje is niet klikbaar ( KOCKIE,DOE ER IETS AAN!!!!! ) dus wat klein.
edit 23.00 u. Excuses gemaakt aan mod voor het misbruiken van de CAPSLOCK)

Ik wil 3 paneeltjes bovenop dat ovaaltje plaatsen,draaiend om een as.
Laatst gewijzigd door Pieke op 05 mei 2015, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door kockie »

Pieke schreef: KOCKIE,DOE ER IETS AAN!!!!! )
Wat moet ik er aan doen dan? Je plaatje is gewoon te klein.... Terug naar de tekentafel en groter maken! Knip meteen alle witruimte weg, die zit alleen maar in de weg....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Ik hoop dat deze beter te bekijken is.
actuator 2.0.jpg
Yup en opeens ook klikbaar
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door ritsaert snijder »

Pieke,
Leuk experiment,...het blijft onbevredigend, dat gedraai van de zon!

Je kan het plaatje in paint kleiner maken (onnodig wit weghalen) door het kleine blokje helemaal rechtsonder in je tekenvel naar linksboven te slepen, totdat het past bij de tekening.
groet!

Ritsaert
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door m.bouwer »

Pieke,

Wat zou het leuk zijn om hier met een aantal mensen van het forum
samen de mogelijkheden voor een zonnevolgsysteem voor jou te bekijken en dat ook uit te voeren.

Groet Rinus
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door midwoud1 »

Zonnevolger ideeën voor zelfbouw.
Mechanische en electronische bouwvoorbeelden.




https://www.google.nl/search?q=solar+tr ... B240%3B240
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Rinus, de mogelijkheid bestaat,maar de uitvoering heb ik een beetje op mijn eigen manier aangepakt.Midwout1, de Google search is eigenlijk een letterlijke vertaling van de topictitel en ik herken heel veel afbeeldingen die mij geïnspireerd hebben.

Update: Ik heb het roer een beetje omgegooid.Probleem was een beetje dat als het motortje te veel weerstand ondervond, hij stopte en de andere kant begon op te draaien.Niet wenselijk.
Ik ben enkele dagen geleden een perfect draaiplateau tegen gekomen.Draait soepel,stabiel, zelfs met 20 stoeptegels erop gestapeld.En kant en klaar.
AC4.jpg
Rood>Draaiplateau
Zwart>Kabels
Bruin/wit>Jip
Onder>Het bouwsel ( zie beneden )
AC%.jpg
B schuift in 10 uur tijd naar A toen en laat in die tijd het contragewicht vieren, de kabel zit om de as van het plateau en zorgt ervoor dat het plateau draait.Het tandwiel hangt op deze foto niet 'in de lagers' maar het lijkt me duidelijk.Zo niet, dan mag u vragen.....

Iets anders dan wat ik tegen ben gekomen,maar werkt voortreffelijk.Binnen een week gaat ie het dak op.
Draadeind 16 cm is afkomstig van een autokrik en RPH=rotaties per uur

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Sinds 2 dagen staat de constructie op het dak.Een paar keer per dag dan klim ik ff op het dakje en dan draai ik het plateau handmatig, want de 'actuator' is nog niet helemaal af en op deze manier kan ik bepalen op welk tijdstip de beste positie is.
9.45 uur.JPG
9.45 uur
20.00 uur.JPG
20.00 uur.
Helaas in de ochtend wat schaduw van de witte carport rechts en in de avond van hoge bomen op een heuveltje ( achteraan op foto )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Matthijsb »

Haal je er op die manier veel meer opbrengst uit een paneel dan in een vaste stand op het zuiden gericht, of kun je daar nog weinig over zeggen?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Ongetwijfeld Matthijs,maar om te vergelijken met mijn setje ( 705 Wp) pal op het zuiden, daar heb ik na 3 dagen een zware dobber aan.Morgen beloofd een zonnige dag te worden en ben ik de hele dag thuis.Op dit moment valt de extra opbrengst tegen,maar onder voorbehoud dat ik mijn 'draaisetje' ( 585 Wp ) niet de gehele dag met de zon heb kunnen laten meedraaien.
Morgen om deze tijd heb ik meer info en is mijn 'actuator' ook operationeel.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Zojuist begonnen met meten en ik hoop vanavond wat betrouwbare resultaten te presenteren.En ik heb er vannacht haast wakker van gelegen maar naar alles afwegende durf ik nu al te concluderen dat alle tijd,geld en moeite, bloed,zweet en tranen..... nee.... verdriet heb ik niet gehad, wel veel plezier en voldoening.Maar het weegt allemaal niet op tegen een winst van enkele duppies op een zonnige dag.

Begin er maar niet aan!!Het is al vaker gezegd, maar als het mogelijk is, dan kan je beter een paneeltje erbij leggen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Kleine aanpassing gemaakt.De actuator/autokrik maakte een te kleine slag waardoor ik 'm te dicht bij de draai-as moest plaatsen.Dat trok ie niet. Vervolgens letterlijk een houtje-touwtje oplossing toegepast.
IMG_0271.JPG
Het werkte prima..... idd werkte.Het motortje heeft het begeven en draait willekeurig links en rechtsom.Toch wat gegevens kunnen binnenharken op een zonnige/warme dag.
585vs705.jpg
De bobbeltjes op rood zijn Pieken omdat het dan nog minder warm was.Maar blijft lastig vergelijken met 585 Wp en 705 Wp op een 500 Wp omvormer.Ik heb het 585 Wp-draaisetje ook op een zonnige dag, ieder uur op zuid en pal op de zon gezet.Het levert een winst op van max. 11% op een dag, zie onder.
maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-dakorientatie-en-dakhelling.jpg
Resumé: De grootste 'vijand' van je panelen is schaduw en warmte.En HERHALING: Niet aan beginnen!!

Gr. Pieke en klaar!
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie