Zonnevolger eigenbouw

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door sathopper »

Mooi experiment :D Heb hier ook al vaak over nagedacht wat de meerwaarde zou kunnen zijn.
Is bij mij zowieso niet uitvoerbaar om mijn 10 panelen draaibaar op te stellen tenzij ik land van de paarden ga opofferen + risico van schade, vernieling en diefstal :?
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door DIY »

In Nieuwe Oogst een artikel over meneer Bos uit Scheemda die 21 panelen op een kar heeft gemonteerd.
Met de tractor ervoor kan hij de zon volgen.
De juiste invalshoek is instelbaar met een spindel.
Bijlagen
mobiel paneel.jpg
mobiel paneel.jpg (22.41 KiB) 7885 keer bekeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Joepie »

Erg leuk voorbeeld van groene huisvlijt. Omdat een tractor nodig is voor het verplaatsen twijfel ik toch sterk aan het nut.

Wat zal het rendement op diesel zijn van de tractor? Stel 33 20%
Wat is aan brandstof nodig voor het verplaatsen? Stel 0,1 liter diesel per dag.
Wat is de energieinhoud van diesel? Stel 36 kWh 10 kWh per liter.

Dan moet de opstelling (0,1*10)/0,33 0,2= 11 5 kWh extra opbrengen op die dag om energetisch neutraal te zijn t.o.v. het verbruik. Winning, transport en raffinage van de diesel is dan nog buiten beschouwing gebleven.

Misschien hier een koe inzetten! Het is uit met dat gegraas, werken voor je voer :twisted:

Edit: terechte correctie door DutchJohn. Energieinhoud is 36 kW, niet per uur. Bij het verplaatsen ga ik niet uit van een continu draaiende motor. Idee voor de koe blijft wel bestaan!
Laatst gewijzigd door Joepie op 30 nov 2015, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Dutch John »

De energiedichtheid van diesel is bijna 10 kWh/l ipv 36. Verbruik trekker onbelast 2-3 l/h. Stel een kwartier per dag ingezet: 0,5 liter á 10 kWh is 5 kWh nodig voor de volger. De winst wordt dan wel erg klein.

Groet,
DJ

Edit: foutieve berekening aangepast.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door DIY »

Oplossing: zelf een elektrisch aangedreven neuswieltje maken onder de dissel van de kar?
Bijlagen
aangedreven wiel.jpg
aangedreven wiel.jpg (2.47 KiB) 7813 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door kockie »

Ik hou het maar bij een paar trommeltjes minder draaien met de wasdroger...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Joepie »

DIY schreef: Oplossing: zelf een elektrisch aangedreven neuswieltje maken onder de dissel van de kar?
Caravan mover! Die wordt 49 uit 52 weken per jaar niet gebruikt.
ritsaert snijder schreef: het blijft onbevredigend, dat gedraai van de zon!
Vind ik ook. Als de caravan mover niet gaat werken dan wordt het tijd voor groots denken. Laten we de aarde tot stilstand brengen om 13:00 GWT+1.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door WernerDeJong »

Ik ben altijd al een fan geweest van dingen met katrollen. Moet eenvoudig zijn om daar het ding handmatig mee te laten draaiien. ;)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Joepie »

WernerDeJong schreef:Ik ben altijd al een fan geweest van dingen met katrollen. Moet eenvoudig zijn om daar het ding handmatig mee te laten draaiien. ;)
Dus als ik het goed begrijp wil je de zon iets liften zodat we dan ook een optimale hoek op de panelen hebben. Klinkt niet gek. Moeten op voorhand wel wat antwoorden op papier zetten want het kan zijn dat er vragen komen over een sterk veranderend Nederlands klimaat. :lol:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ernstgeeftinfo
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2016, 08:08
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Ernstgeeftinfo »

Leuk project inderdaad Pieke! Het is alweer een tijdje geleden dat je het berichtje geplaatst hebt. Hoe is het afgelopen? Ik ben namelijk wel benieuwd!
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Zonnevolger eigenbouw

Bericht door Pieke »

Sorry Ernst, berichtje gemist. Hij draait nog steeds prima. Wel heb 'm vergrendelt op het zuiden, want het automatisch met de zon meedraaien is niet echt uit de verf gekomen. Als ik 'ns een hele dag thuis ben dan zet ik 'm op een zonnige dag in de ochtend handmatig op het oosten, 's middags op het zuiden en in de namiddag op het westen.

Ik ben bezig met een het bijplaatsen van nog 3 panelen en bijbehorende schans en dan doe ik meteen het draaisetje demonteren en vast op het dak zetten, want het geheel is me toch een beetje te 'wiebelig'
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie