Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Pieke »

IMG_0181.JPG
Ik heb er nog enkele liggen.Als ik nog een verloren uurtje tegenkom zal ik het 'ns in praktijk brengen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door aardbewoner »

ik mis dat men de mogelijkheid heeft om de warmte op te gebruiken voor bv boiler of opslaan voor winter gebruik. De combinatie zonne collector en cel lijkt mij toch zeer rendabel.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Sandman79 »

Mij niet.

Ik wil dat mijn zonneboiler toch liefst water van 60 graden of meer binnenkrijgt, en ik zou willen dat mijn panelen maximaal 30 graden worden. Afin, er zit volgens mij een te groot temperatuursverschil in, om enigszinsbruikbaar te zijn voor een zonneboiler. Ik weet dat er hybride panelen op de markte zijn, ik vraag me af hoe goed ze zijn, volgens mij is sowieso 1 van de 2 opbrengsten verre van optimaal. Maar heb ze nog niet nader bestudeerd.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Joepie »

Als je genoeg condensoren hebt voor achter alle panelen, dan kan je een gesloten systeem maken met

1) pomp 220V, 10W
2) buizen/leidingen
3) condensatoren
4) radiator

En op deze manier dan de warmte wegkoelen middels de radiator. De pomp kan je aansturen met een temperatuurgestuurde pompregelaar zoals ook voor vloerverwarming wordt gebruikt (vast wel eens op forum behandeld). Beter geen oude koelkastradiator gebruiken. Want als je die los vindt bij de ijzerboer is de kans uiterst groot dat ie niet onder optimale omstandigheden is verwijderd. Je moet heel wat kiloWatjes bijwinnen wil je de GWP van weggelekte Freon 22 goedmaken. Flexible slang plakken kan misschien ook, mits de tape bestand is tegen hogere temperaturen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Optimaliseren opbrengst van pv-installatie.

Bericht door Dutch John »

Alles is maakbaar. Maar....

Zucht,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie