Beweegbare zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door m.bouwer »

@David 86,

De vraag van DJ en ook jouw betoog is heel goed te begrijpen.
Maar het gaat erom dat we een met de zon meedraaiend houthok met zonnepanelen op het dak een erg sterk idee vinden.
Als je het hok maakt uit gebruikt materiaal zijn er maar heel weinig kosten.
We zouden zo'n opstelling graag eens voor en in samenwerking met iemand uitvoeren.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door David86 »

@ m.bouwer

"omdat ik het leuk vind" is een prima antwoord op de vraag "waarom". Het zou al reden genoeg kunnen zijn om je rekenwerk over te slaan en gelijk aan de gang te gaan. Wat ik aan wil geven is dat als je een ander antwoord op die "waarom?" vraag hebt dat het wijs is om het even door te rekenen. Want als je er geen plezier in hebt en het kost meer dan dat het oplevert dan kun je je tijd en geld wellicht aan iets leukers/beters besteden.

Een draaiend houthok bied wellicht ook nog voordelen qua windinslag, of zon instraling in een houtdroger die gebruik maakt van thermiek d.m.v. een broeikaseffect. Dat resulteert al snel in droger (of sneller droog) brandhout, De hogere verbrandingswaarde die je daarmee verkrijgt zou je mee kunnen rekenen in de rendementsverhoging van de "installatie".

Allemaal leuke dingen... waar je van te voren over na moet denken, vandaar de "waarom" vraag.


Groeten,
..
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Chevman »

Hoi allemaal.
ga naar een autosloperij haal van een oud model Fiat Panda 3 wiellagers (zie afbeelding) plus 2 banden.
Las een driehoek van wat kokerbalken en las de lagers eraan zodat je de banden er weer op kunt zetten en gebruik de 3e als draaipunt.
Als het sterk genoeg gemaakt word dan kan je je houthok of zonnepanelen op de driehoek vastmaken.
Aangezien je maar kleine stukjes hoeft te draaien zou ik het met een startmotor doen je koppelt die aan een van de wielen.
Aansturen met een Arduino bordje.
Lijkt me een leuk project alleen zou ik er zelf niks aan hebben.


tekening niet echt veel soeps maar het gaat om het idee..
Bijlagen
voorbeeld.jpg
fiat panda wiellager.jpg
fiat panda wiellager.jpg (12.68 KiB) 5290 keer bekeken
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Het zal een reden hebben waarom trackers helemaal uit de gratie geraakt zijn. Misschien eerst eens over het waarom nadenken?

Groet,
DJ
Wel, ik kan er een paar bedenken:
1) Bewegende delen is altijd lastiger => voor commerciële projecten dus altijd duurder
2) Ruimte gebrek
3) De meeste opstellingen vinden plaats op daken, die staan nu eenmaal stil :wink:

Geen van deze hoeft een zelfbouwer te stoppen die voldoende ruimte om zijn huis heeft en klusmaterialen uit de dump gebruikt.

Bedenk: Dat wat voor een eenling mogelijk, en zelfs zinvol is, is vaak niet haalbaar als een wereldwijde oplossing.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door Joepie »

In Belgie heeft in 2011 een masterstudent een uitvoerig vergelijkend onderzoek uitgevoerd naar verschillende vormen van PV installatie. Daarin zit ook een zonnevolger. De opbrengst is (aanzienlijk) groter dan voor vaste installaties. Het is een technische studie; er wordt niet verhaald wat de extra kosten zijn.

De zonnevolger zal duur zijn en het vergt ook een stevige montage. Door windvang worden aanzienlijke krachten uitgeoefend op de cilindrische voet en diens borging. Bij windsnelheden boven 6 m/s gaat de zonnevolger horizontaal liggen.

http://dspace.howest.be/bitstream/10046 ... 1-2012.pdf
Laatst gewijzigd door Joepie op 30 nov 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Leuk onderzoek! Als ik het juist heb (hij gaat er niet uitgebreid op in) dan levert het bij hem 30 % meer. Het wordt lastig om daar de extra benodigde techniek voor 25 jaar mee te betalen en onderhouden. Maar het kan wel een heel leuk hobbyproject zijn.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Beweegbare zonnepanelen

Bericht door WernerDeJong »

Leuk idee,

Let er wel op dat als je de panelen individueel wil laten meedraaiien met de zon, je een probleem krijgt met schaduwval. Dit is de voornaamste reden dat je trackers ziet waarop een groep van panelen staat die dan als geheel draaiien. Als je de panelen als dak gebruikt voor je houthok, dan zul je het hele dak gaan draaiien?

Of zoals iemand eerder aangaf, het hele houthok...

Hiernaast is het leuk om iets te proberen, ik ken het, maar centen uitgegeven aan een project, zorgt ervoor dat je dat niet kan uitgeven aan iets anders leuks.

Suggestie, kan je niet spiegels maken die meedraaien met de zon die dan de zon focust op de panelen? Ik heb gelezen dat panelen die een spiegelrand hebben meer opbrengst leveren dan zonder. :)
Plaats reactie