reflectoren voor vacuumcollectoren.

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Sandman79 »

Iemand een idee waar ze te koop zijn, of hoe je ze zelf best kan maken?
Een paar reflectoren zouden de opbrengst van vaccuumcollectoren goed kunnen verhogen.

Hier zijn wat cijfers. :

Collector met cpc: http://www.solardirekt24.de/downloads/d ... chweis.pdf

Collector zonder cpc:

http://www.solardirekt24.de/downloads/d ... chweis.pdf

Voor een 20 buizen collector stijgt het aperture percentage van een 60% naar een 85% Toch een 40% verhoging. Zelfs 30% zou al erg mooi zijn :).

Ik heb een linkje gevonden naar een chinese fabrikant die dit verkoopt, echter vind ik nergens informatie of dit ergens hier te koop is of hoe je zoiets best zelf zou kunnen maken :).
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door A.Geldeblom »

Graag zou ik ook weten waar dit te koop is. Gr A G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Sandman79 »

http://mscir.tripod.com/parabola/ een freeware programma om een parabool te kunnen tekenen :).
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Ruuben »

Probeer http://www.ravensbergersolar.de eens.

Of ebay.de solarthermie

Als je t merk if fabrikant van reflector weet is het wel veiliger. Fabrikanten hebben de buisafstand allemaal verschillend. Dat is voor juiste parabool essentieel.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Sandman79 »

Merci Ruuben, deze verkopen ze inderdaad aan een doenbare prijs.
Nu inderdaad eens kijken of deze op mijn collectoren passen :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Ruuben »

Sandman79 schreef:Merci Ruuben, deze verkopen ze inderdaad aan een doenbare prijs.
Nu inderdaad eens kijken of deze op mijn collectoren passen :)

Als je weet hoe breed de maat van het frame is kun je wellicht beter zoeken naar de juist passende. Selfio.de heeft bijvoorbeeld 30 buizen van 58mm op 2.15 meter frame. Ravensberger doet 30 van 58 op 2,55 meter. |Andere merken die wat meer verkocht zijn in europa zijn blueclean, sunstar-solar en Westec. Suc6
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Ruuben »

Nog gelukt?

Ik hoop dat je iets kan zeggen tzt over meer rendement.

Gekgenoeg lijkt de trend van reflectoren van fabrikanten wat op zijn retour. Ze verschillen nogal in kwaliteit. Plastic toplaag, of een folie. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.
Maar er zit ook een verkoop economisch argument bij; er passen minder te verkopen frames in een zeecontainer als er een reflector bij moet....
De heuse goed gemaakte cpc buizen lijken me wel betrouwbaar. En hun rendement bewezen beter.
Maar de prijs van de die dingen vind ik absurd afgezet tegen een gewoon heatpipe frame.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Joepie »

Ik heb recentelijk bij mijn leverancier naar reflectoren voor vacuumbuizen geinformeerd. Deze raadt het af en adviseert - als de ruimte er is - om voor hetzelfde geld wat meer buizen te installeren.

De winst van de reflector zit eigenlijk alleen op het moment als de instraling loodrecht op de breedteligging van de buizen is. Dan straalt er wat licht tussen de buizen door. Bij een schuine instraling wordt het licht al snel al door de buis links of rechts ingevangen.

Verdere nadelen zijn het schoon moeten maken van de reflectoren en het blokkeren van instraling vanaf de achterzijde op de buizen (op plat dak als deze niet helemaal op het zuiden zijn geplaatst).
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: reflectoren voor vacuumcollectoren.

Bericht door Ruuben »

Logisch naturlijk.
Maar een spiegel is ook lang niet zo duur als een set pipes natuurlijk. Over het algemeen zijn het ook inferieure spiegels; ze zijn niet zo exact als cpc spiegels. En geven maximaal 10% rendement. Ook vind ik de windgevoeligheid wel een ding. Goed advies dus.
Plaats reactie