Zonnepanelen, nog interessant?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Dutch John

Zonnepanelen, nog interessant?

Bericht door Dutch John » 14 sep 2014, 11:47

De mogelijkheid om volledig te salderen zou in 2020 wel eens kunnen vervallen. Tijd om eens door te rekenen of aanschaf van zonnepanelen nog loont. Of misschien zelfs geld kost.

We nemen als rekenvoorbeeld een bescheiden installatie van 2.000 Wp. De eigenaar beslist voor volledige uitbesteding van de werkzaamheden, waardoor de kostprijs op ongeveer 1,40 euro per Wp uitkomt (cijfer heb ik van een lokale installateur). De totaalprijs komt op 2.800 euro.

Installatie eind van dit jaar, zodat de eigenaar nog 5 jaar kan profiteren van de volledige saldering (uitgaande dat zijn verbruik hoger ligt dan de productie van de panelen). Stel 850 vollasturen en 23 cent/kWh, dan wordt de opbrengst over die 5 jaar: 5 x 0,85 x 2.000 x 0,23 = 1.955 euro. Resteert nog 2.800 - 1.955 = 845 euro.

Stel dat met ingang van 2020 alleen nog de kale stroomprijs vergoed wordt en dat die prijs dan 8 cent per kWh is. De jaarlijkse opbrengst is dan: 0,85 x 2.000 x 0,08 = 136 euro. 845 gedeeld door 136 maakt 6,2 jaar om de rest van de installatie terug te verdienen, dus 11,2 jaar in totaal voor de hele installatie.

Maar. De kans is groot dat de omvormer rond die tijd de geest geeft. Uitgaande van een reparatie- of kostprijs van 500 euro, komen er 500/136 = 3,7 jaar bij. Totaal is de terugverdientijd dan bijna 15 jaar.

Gemiste rente. Stel de rente langdurig op 1%. 28 euro per jaar. Na 15 jaar is dat 420 euro. Delen door 136 maakt dat er weer ruim 3 jaar bijkomen (geen rekening gehouden met rente op rente en de gemiste rente in die 3 jaar en ervan uitgaande dat je niet zo rijk bent dat je vermogensrendementheffing betaalt).

Onder de huidige omstandigheden is de terugverdientijd 18 jaar. Daarna kun je een paar jaar 136 euro verdienen, om daarmee de gesneuvelde omvormer in jaar 20 te vervangen..... Het systeem haalt je steeds net niet in, maar financieel word je er niet veel wijzer van. Natuurlijk zijn er andere beweegredenen. Je kunt het geld liever op het dak hebben liggen, dan bij een bank. Of het brengt je "groene" gemoedsrust. Of je houdt van gadgets. Status. Persoonlijke afwegingen die buiten de economische motieven vallen.

Een aantal factoren zijn onzeker:
-De kale stroomprijs. Als deze stijgt is dat gunstig voor de terugverdientijd. Maar misschien krijg je tijdens piekdagen juist niets, net als overschotten van Duitse windstroom die gratis gedumpt worden. En van die piekdagen moet je het juist hebben.
-De betrouwbaarheid van de omvormer. Beter is gunstig. Zelf heb ik mijn twijfels over de toekomstige kwaliteit van consumptie-elektronica. Misschien dat repareren straks op de hoek van de straat kan. Dat kan weer gunstig uitvallen.
-De rente loopt op. Is ongunstig.

Samengevat: veel wijzer wordt je er niet van. Met wat geluk brengt het iets, met wat pech kost het wat. Tenminste, als je nu installeert. Wacht je nog een paar jaar of je moet ervoor lenen, dan is het niet zo moeilijk: je gaat het systeem nooit terug verdienen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, nog interessant?

Bericht door kockie » 14 sep 2014, 12:52

John,

Je ziet een ding over het hoofd. Je gaat er van uit dat alle geproduceerde stroom na 2020 teruggeleverd wordt. Dat lijkt mij een onjuiste aanname. Een gedeelte zal altijd direct gebruikt worden. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de mogelijkheid om energieverbruik te verplaatsen naar tijden van de dag dat de opbrengst hoog is. Ik heb het niet nagerekend, maar het kan zo maar een paar jaar schelen op je berekening.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Tim

Bericht door Tim » 14 sep 2014, 12:53

John,

En als je nu eens andersom rekent. 30jr paneel levensduur, 2 omvormers. Wat heeft een kWh dan gekost?

Dan heb je 2800 + 500 = € 3300,-

2000 Wp*0.88 = 1760*30jr = 52800kWh. 3300/52800 = 6,25ct.

Dat is bijna 12% rente op je investering.

Tim

Dutch John

Bericht door Dutch John » 14 sep 2014, 14:17

Kockie,

Klopt. Misschien voor degenen (enkelingen?) die zeer bewust hun apparaten gaan bedienen. Maar dan nog blijft de winst marginaal. Ik ken maar weinig mensen die zullen denken: "O, de zon gaat morgen schijnen, dus was ik niet vandaag, omdat ik zo 2 dubbeltjes kan verdienen."

Apparaten vervangen door slimme, zelf inschakelende types kan, maar zo'n apparaat is waarschijnlijk duurder. Een goed apparaat vervangen om die reden is dubbel duur. Zal zich best terugbetalen over jaren, maar het blijft geknoei in de marge.

En hoe registreert een slimme kWh meter de stroom die op de ene fase wordt teruggeleverd, terwijl je op de andere fase de wasmachine hebt draaien?

Tim,

Je kunt andersom rekenen, maar dan neem je de 5 jaar salderen niet mee. En die brengen nu juist het kleine voordeel. Bovendien vergeet je een paar zaken in jouw berekening, die ik er wel in heb zitten:
Twee extra omvormers (jaar 10 en jaar 20) zijn samen 1.000 euro, niet 500. Neem ook 30 jaar rente mee, is wel zo eerlijk: 30 x 28 = 840 euro. Dan wordt de kWh kostprijs over 30 jaar: (2.800+1.000+840)/30x0,85x2.000 = 0,09 euro. Dan zul je echt moeten hopen dat stroom duurder gaan worden, anders schiet je erbij in.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

pelletpower

Bericht door pelletpower » 14 sep 2014, 14:26

In aanvulling op kockie: ongeveer de helft van de opgewekte stroom wordt hier gesaldeerd, de rest dus gelijk gebruikt. Pv is momenteel rete interessant en zal op termijn minder, maar nog steeds interessant blijven. Puur vanuit financieel oogpunt dan.

peer

Bericht door peer » 14 sep 2014, 14:56

En de "overcapaciteit" tijdelijk opslaan? En later (als het donker is) gaan gebruiken
Hoeft je niet terug te leveren, maar levert het wel iets op gezien aanschaf accu en omvormer?

Grt

Peer

Chevman
Contacteer:

Bericht door Chevman » 14 sep 2014, 15:25

Na 2017 zou er sprake gaan zijn van een ‘overgangsregeling’.
Ik ben van mening dat een overgangsperiode van vier jaar, nadat we eerst vier jaar de zaak ongewijzigd hebben gelaten, redelijk is.Dus 2021.
volgens minister Kamp van Economische Zaken

We weten dat de politiek van links naar rechts zwalkt dus niks is zeker.

In de huidige situatie krijg ik 152 euro terug in de nieuwe situatie moet ik 164 euro per jaar betalen.
Ik zal dus mijn overcapaciteit te gelde moeten maken door het om te zetten in warmte en/of toch maar een elektrische auto aanschaffen.

2/3 van mijn energie verbruik ik bewust overdag.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500

pelletpower

Bericht door pelletpower » 14 sep 2014, 16:38

Klopt, proberen we ook, maar dan zoals het uitkomt. Hier valt in geval van nog winst te halen. Anders krijg je 8 ct gratis voor een economisch afgeschreven installatie. Welliswaar slechter, maar nog steeds niet gek.
Een andere optie is opslag, momenteel misschien nog niet interessant. Maar dat was pv een 4 jr terug ook niet. Wie weet,

Tim

Bericht door Tim » 14 sep 2014, 17:42

John,

Rente meenemen? Waarom? Heb je dat ook in de kostprijs van je rockets meegerekend, of bv je sap pers? Als je het over renteverlies hebt, dat kan mi alleen als je het geld in een sok stopt. Nu investeer je, dus het gaat dan om het uiteindelijk rendement. Dat is je rente.

En lenen voor pv, zo kun je het benaderen, maar dat is wel zooooo <2009 :mrgreen: :mrgreen:

Ik heb begrepen dat vaak de elco's stuk gaan. Die kosten een paar euro. Er komt tzt vast een slimme elektro zzp'r die voor €50 je omvormer kan repareren.

Ik heb nog een sheetje gemaakt (zonder prijsstijging of andere speculatie).

Tim
Bijlagen
PV.xls
(9.5 KiB) 89 keer gedownload

Dutch John

Bericht door Dutch John » 14 sep 2014, 18:11

Tim,

Als het niet-geïnvesteerde geld bij de bank rust, dan krijg je 1%. Is niet veel, maar je moet het wel meenemen. En nee, dat heb ik niet in de kostprijs van rockets of sappersen meegerekend, omdat die in die dingen bijna geen geld steekt. Anders wordt het als je een nieuwe sappers koopt die het tienvoudige kost. M'n werkuren tel ik niet, omdat het alternatief niksnutten is.

Peer,

Opslaan in accu's kan. Is al veel over gesproken. Mijn ervaring is dat je zelfs een low budget accu systeem met veel gebruikte delen nooit terugverdient tegen 23 cent per kWh.

Chevman,

Ik zou niet weten hoe ik 2/3 van ons verbruik richting overdag kan sturen. Kun je uitleggen hoe jij dat doet? En jij Pellet?

Grofweg gebruiken wij de helft overdag. Neem je de uren dat de instraling echt genoeg is, dan gaat er het nodige van die helft af. Dan zijn er nog bewolkte dagen en winterse dagen waar niets te halen valt, terwijl een zomerse dag 500% van het gemiddelde dagverbruik brengt. Creatief schuiven met verbruikers naar zomerse dagen kan over uren of dagen, maar niet over weken, laat staan seizoenen.

Groet,
DJ

pelletpower

Bericht door pelletpower » 14 sep 2014, 18:28

Mbt salderen, de opgewekte stroom die niet meteen gebruikt wordt, gaat het net op en wordt later gesaldeerd. We hebben nu een aantal jaren (vanaf 2012) pv. Van de opgewekte stroom wordt ongeveer de helft meteen gebruikt, de rest gaat het net op. Hier kunnen we nog wat winst halen door zware belastingen zoals vaatwasser, droger en wasmachine overdag te laten draaien. De vaatwasser is mijn ding, de wasmachine niet. Hier ga ik ook niet over zeuren of ie nu wel of niet aangezet moet worden.
Vorig jaar hebben we nog een set bijgelegd (5000 Wp met in een jaar 4800 kWh!), het aandeel stroom dat het net op gaat blijft ongeveer hetzelfde (50%).
Nu is het wel zo als er nog een set bekomt voor volledige dekking dat er naar schatting 75 a 80% gesaldeerd zal moeten worden. Gezien de ontwikkelingen kijk ik hiervoor naar windenergie of een wkk (heel het weekend gelezen in fema gasifier). Echter dit is het hooghangend fruit en komt wel een keer.
Tot op heden ben ik echter dik tevreden met de pv systemen en maak me niet zo druk over saldering. Tegen die tijd ziet de wereld er weer heel anders uit.

Opm. we gebruiken stroom voor een woonhuis en werkplaats. Ongeveer 8 a 9000 kWh per jaar. Plan is nu een tussenmeter te plaatsen om verbruik prive/werk weer helder te krijgen. Maakt een eventuele discussie over onnodig stroomgebruik wat makkelijker.

Chevman
Contacteer:

Bericht door Chevman » 14 sep 2014, 21:45

sorry Dutch John,
ik had mijn vakantiemaand berekend.
Nu berekend t/m augustus ,zit ook op een 50/50 verbruik dus zal aan het eind van het jaar ook meer verbruik in de avonduren worden.

Grootverbruikers worden alleen overdag gebruikt kan makkelijk met de ingebouwde schakelklok.
Ben ook aan het kijken of ik ze op afstand kan beheren.

Als je blijft afwachten wat de toekomst brengt kom je nergens.

Geld op de bank word ook met 1,3% rente niet meer waard, inflatie is 0,9% blijft dus 0,4% over.
Als je dan het belastingtarief van 1,2 procent boven het vrijgestelde bedrag berekend word je geld dus op de bank minder waard.
Mijn koopkracht gaat in 2015 0% omhoog is dus null procent.

Dus mijn voorkeur gaat uit naar investeren in mijn huis.
Volgende project is het gas eruit dus het komt wel goed met mijn spaarcentjes.

ps 250 euro subsidie voor 2 pvc bochten in mijn regenpijp....
moet echt niet gekker worden in NL
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500

Tim

Bericht door Tim » 14 sep 2014, 22:19

Dutch John schreef:Tim,

Als het niet-geïnvesteerde geld bij de bank rust, dan krijg je 1%. Is niet veel, maar je moet het wel meenemen.
Ik vind het toch een beetje raar, hoe vaak laat je het geld dan domweg staan omdat je het niet investeert? Juist, dan gaat het ergens anders aan op. Bv hypotheek. Dan wordt de rente ineens positief.

Tim

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 14 sep 2014, 23:57

Inderdaad, Tim, aflossen is nog steeds de beste investering :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Dutch John

Bericht door Dutch John » 15 sep 2014, 07:20

Pellet, Chevman en Tim,

Duidelijk. Wij hebben bijna geen grootverbruikers zoals een afwasmachine of droger en de wasmachine draait één keer per week. We zitten qua verbruik in het "lage segment". Dan is het lastig om nog veel te sturen.
In mijn verhaal ging in uit van iemand die geen vermogensrendementheffing betaalt. Heb je de luxe dat af te moeten dragen, dan rekent het anders. Maar dan komt eerst het aflossen van schulden, dan zaken die sneller renderen zoals isolatie of een zonneboiler. Panelen pas veel later.

Pellet, gooi die literatuur over FEMA weg. Slechtste gasgenerator, maar beste teergenerator ter wereld. Koop het boek van Wayne Keith, als je iets goed werkends van oliedrums wilt bouwen. Houtvergassing in het algemeen, maar zeker kleinschalige WKK op hout is het laatste op je "te doen" lijstje. Het vreet tijd, geld, materialen en nog meer tijd. WKK op hout is prima voor een gepensioneerde vrijgezel met maar één passie.....

Groet,
DJ

Plaats reactie