Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door kockie »

Wat doet de slimme meter dan om dat mogelijk te maken?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Naast het uitlezen op afstand zou de meter de zwaardere app starten zoals (vaat)wasmachine, droger ed. En dat dan bij het laagste tarief of als, in het geval van zonnepanelen, er teruggeleverd wordt (al naar gelang keuze consument). De slimme meter wordt gepresenteerd als onontbeerlijk bij een duurzame energietransitie. Dus bij de huidige 2% duurzaam in NL en te verwaarlozen decentrale opwekking niet nodig. Maar op termijn wel om de zon en windpieken op te vangen.

Maarja, we zijn allemaal huiverig voor onze privacy en dus tegen een slimme meter. In de huidige maatschappij is dat niet tegen te houden en moet je je daar maar bij neerleggen.

@A: al geprobeerd de max boilertemp omhoog te stellen of wordt de aanvoer uberhaupt niet warm genoeg?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Naast het uitlezen op afstand zou de meter de zwaardere app starten zoals (vaat)wasmachine, droger ed. En dat dan bij het laagste tarief of als, in het geval van zonnepanelen, er teruggeleverd wordt (al naar gelang keuze consument).
Zo heeft iedereen zijn eigen idee over wat een slimme meter allemaal kan... geen wonder dat het apparaat niet geweigerd wordt, het is een wondermachine!
kockie schreef: Als je wilt voorkomen dat je saldeert, dan zul je moeten kunnen meten hoeveel stroom je op een bepaald moment in de tijd teruglevert. Dit vermogen zul je dan in je boiler moeten stoppen.
Lijkt mij allemaal niet nodig, zodra de zon schijnt draait de meter terug en kan de boiler ingeschakeld worden. Desnoods handmatig.
Laatst gewijzigd door Ingir op 30 mei 2014, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Pieke »

Ik wil Ingir op 30 Mei 2014, 13:35 graag ff bijvallen. Ik heb 'ns in het verleden 10 voordelen opgesomd t.a.v. van het verwarmen van SWW met een electrische doorstromer in relatie tot een gasgeiser/gas-combiketel.Een zonneboiler is een complex stukje techniek, niet eenvoudig zelf te installeren, laat staan eventuele reparaties uitvoeren.Meer aan slijtage onderhevig,denk aan glycol, pomp, beveiligingen,leidingen. Digitale regelingen en pomp verbruiken ook energie.

Het is een vorm van vloeken in de kerk alhier, maar ik wil de plannen van TS niet op voorhand afschieten..

@ TS>>> Heb je óók al een zonneboiler?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door kockie »

Ingir schreef:Lijkt mij allemaal niet nodig, zodra de zon schijnt draait de meter terug en kan de boiler ingeschakeld worden. Desnoods handmatig.
Voorbeeld: Matig zonnetje, 0.7 kW opwek, 500 W verbruik. Ergo: je levert 200W terug.

Daarbij schakelt automatisch de verwarmingspiraal van 3 kW in..... Dan loop je ineens 2,8 kW van het net te trekken. Dat lijkt mij dan niet de gewenste situatie.
pelletpower schreef:Naast het uitlezen op afstand zou de meter de zwaardere app starten
Nu heb je het over een echt slimme meter.... Volgen mij kunnen de huidige meters dat niet. Ze zouden dan aansluitingen moeten hebben om verbruikers op aan te sluiten, of een bus-systeem om apparaten op afstand aan te sturen. Het enige dat de "slimme meters' van nu doen is het vastleggen van je energieverbruik in vermogen en tijd. Mogelijk valt ook het een en ander af te sluiten of te beperken qua stroomafname.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Sandman79 »

Hier bij mij in de straat loopt zo een proefproject waarbij ze vanop afstand kunnen bepalen wanneer bvb de wasmachine ingeschakeld wordt. (ikzelf heb ook een slimme meter, maar neem niet deel aan dat deel van het project.) Het bestaat dus wel.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Sandman79 »

Hier een linkje daaromtrent:

Het stikt hier ook van de electrische Renaults ;)

https://www.vito.be/NL/HomepageAdmin/Ho ... t_140.aspx
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door benthuis »

Nedap heeft een systeem dat omvormer met accu's combineerd met slimme aansturing van apparaten. Kost wel een godsvermogen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door benthuis »

Sandman79 schreef:Hier een linkje daaromtrent:
https://www.vito.be/NL/HomepageAdmin/Ho ... t_140.aspx
Jammer dat de focus op het financiële aspect ligt!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door benthuis »

Nog zo'n project in NL.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... -aan.dhtml
Weet dat er in Groningen ook zoiets liep.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

Pieke schreef:Ik wil Ingir op 30 Mei 2014, 13:35 graag ff bijvallen. Ik heb 'ns in het verleden 10 voordelen opgesomd t.a.v. van het verwarmen van SWW met een electrische doorstromer in relatie tot een gasgeiser/gas-combiketel.Een zonneboiler is een complex stukje techniek, niet eenvoudig zelf te installeren, laat staan eventuele reparaties uitvoeren.Meer aan slijtage onderhevig,denk aan glycol, pomp, beveiligingen,leidingen. Digitale regelingen en pomp verbruiken ook energie.

Het is een vorm van vloeken in de kerk alhier, maar ik wil de plannen van TS niet op voorhand afschieten..

@ TS>>> Heb je óók al een zonneboiler?
Dank je voor de steun, de meningen lijken mij hier nogal vastgeroest in heilige mantra's zoals: gij zult niet elektrisch verwarmen. Vaak is dat ook wel zo maar in geval van passiefhuizen/zonnepanelen is dat helemaal niet zo slecht. Een passiefhuis kan prima toe met een elektrisch kacheltje dat alles bij elkaar 1.200 kWh per stookseizoen verbruikt. Uiteraard kan dat ook met 200 kWh met een peperdure grondwaterwarmtepomp maar die ga je nooit terugverdienen en ook is het maar de vraag of al die techniek wel zo gunstig is voor het milieu met zo weinig energieverbruik...

Als dan het huishoudelijk stroomverbruik en verwarming SWW (dus niet voor ruimteverwarming) gedeeltelijk (zeg 50%) wordt afgedekt met zonnepanelen dan ziet de rekening er ongeveer zo uit:
- 1.200 kWh stroom voor ruimteverwarming met elektrische kachel
- 1.200 kWh SWW stroom (50% van totale SWW-behoefte)
- 1.800 kWh huishoudelijke stroom inclusief inductiekoken (50% van totale HHS-behoefte)
Totaal 4.200 kWh stroomverbruik all-in met een jaarnota van € 840 (70 per maand).

Ook de installatie kost vrijwel niets, is onderhoudsarm/vrij en kan zelf geplaatst worden:
- elektrisch kacheltje €50
- elektrische boiler 120 liter € 300
- douche-WTW € 400
- waterbesparende douchekop € 15
- 3 kWp zonnepanelen € 4.500
- inductie kookplaat € 500
All-electric dus geen gasaansluiting, scheelt € 800 voor de initiële aansluiting en elk jaar € 200 aan vastrecht.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Tim »

Hey,

Ingr: 1200kWh voor verwarming? Dat is alleen voor nieuwe passief huizen, gemiddeld zal er een nul achter moeten. Een gemiddeld gezin zit met warm water ook 50% hoger dan jou inschatting.

1 kWh opwarmen met stroom: 0,24ct
1 kWh opwarmen met gas: 0,07ct
1 kWh opwarmen met de zon: 0,00ct

Dan kun je natuurlijk stellen dit te doen met eigen stroom, maar houd je jezelf dat niet voor de gek? Eerst geef je een bak geld uit om stroom voor 24ct te maken en vervolgens ben je gelukkig dit weg te strepen met die investering. Had je dan niet beter in eerste instantie niets uit moeten geven en voor 7ct je sww te gaan maken?

Kortom, warm water maken met je "eigen" stroom is 3x zo duur als op gas. Nog erger wordt het als je je sww voorverwarmd aanbied aan je ketel, uit je zonneboiler vat. Nog erger wordt het met de douche wtw.

De warmtepomp wereld gaat ook door. CO2 ligt op de rand van doorbraak. Kun je in en klote klimaat toch met een goeie cop sww maken en je vloerverwarming voeden. 1kW elektrisch in is 4,5kW warmte uit, kijk, dan gaan we pas concurreren met gas. Uitstoot van die extra 3,5kW is er ook niet.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

@pieke, als electr verwarmen een optie zou zijn, dan zeker niet met een doorstromer. Krachtstroom gewenst, dus hoezo pieken afvlakken? Pieken creeeren bedoel je.

@Ingir, als je hier lang genoeg meedraait kom je tot bepaalde inzichten. Mantra's klinken daar heilig genoeg voor. Feit is dat jouw plannen niet zonder een slimme meter kunnen, althans op termijn.

Als het een beetje wil vlotten is mijn zonneboiler operationeel aan het einde van het jaar. Met een simpele besturing en zelfbouwbuffer (hoeveel druk zou een oliedrum kunnen verdragen Tim) is dit goed te doen en te onderhouden. Begin daar maar eens aan met pv panelen, omvormer en dan nog een controlesysteem wanner je terug gaat leveren, apparatuur aanschakelen, enz enz (DJ en David staan hier niet voor niets op een voetstuk, waar ik nog worstel met een dubbelleven discussie).

Maar nu terug naar het daadwerkelijke probleem: een zonneboiler die niet (goed genoeg) werkt. Nog iets geleerd vandaag meneer A?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Pieke »

pelletpower schreef:@Pieke, als electr verwarmen een optie zou zijn, dan zeker niet met een doorstromer. Krachtstroom gewenst,
PP...kan op 1 fase,moe je wel geen stortdouche willen nemen.( of een normale douche :wink: ) Een teiltje of de wasbak vullen en je met een washandje wassen is ook een mooie ecologische optie.Je hebt dan ook geen 'verliezen' door de dikwijls lange leidingen vanaf de ketel/boiler.Afwassen ( van de vaat ) idem dito.

Vroegah.... (zelfs ver voor mijn tijd) werd er één maal per week een warme badtobbe gevuld.De benjamin mocht als eerst,halverwege ging er nog een warme emmer water bij.Als oudste had je de pech om in een koud bad te stappen.Ecologie is ook genoegen nemen met minder,een beetje indammen in comfort.

Ik blijf geloven in een doorstromer voor sww. ( en ja.... ik heb me ook wellus gewassen en afgewassen met water dat ik had opgewarmd met het 'kookplaatje' op mijn kacheltje.)

Gr. P
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

Tim schreef:
1 kWh opwarmen met stroom: 0,24ct
1 kWh opwarmen met gas: 0,07ct
1 kWh opwarmen met de zon: 0,00ct

Dan kun je natuurlijk stellen dit te doen met eigen stroom, maar houd je jezelf dat niet voor de gek? Eerst geef je een bak geld uit om stroom voor 24ct te maken en vervolgens ben je gelukkig dit weg te strepen met die investering. Had je dan niet beter in eerste instantie niets uit moeten geven en voor 7ct je sww te gaan maken?

Kortom, warm water maken met je "eigen" stroom is 3x zo duur als op gas.
Dat is net de truc van passiefhuizen die optimaal gebruik maken van passieve zonnewarmte. Door de goede isolatie wordt die warmte langer vastgehouden waardoor ook enkele zonloze dagen overbrugd kunnen worden zonder verwarming. Het stookseizoen wordt zo een stuk korter, ongeveer van half december tot half februari, en de hoeveelheid bijverwarming is dan in de orde van 1.200 kWh (10 kWh/m²a@120m²).

Voor een gemiddeld huishouden (2,2 personen) is het SWW-verbruik 2.700 kWh (300m³ gas). Dat is 66.000 liter water van 45°C, 82 liter per dag per persoon, 8 minuten douchen @12 liter/minuut. Met een waterbesparende douchekop @5 liter/min gaat het verbruik naar zo'n 1.300 kWh/jaar. Er valt dus veel water en energie te besparen met een waterbesparende douchekop.

Daarnaast zou een douche-WTW kunnen worden gekozen die de koudwateraanvoer naar de elektrische boiler voorverwarmt van 10 naar 20°C. De benodigde energie voor SWW is dan (45-20)x40x365x2,2x4186/3,6E6= 930 kWh per jaar of 2,6 kWh per dag.

Door nu de PV-installatie te gebruiken voor verwarming van het SWW als de zon schijnt kan zo'n 50% van het totale stroomverbruik voor SWW worden afgedekt met PV. Nu blijft er dus 470 kWh netstroom over. Op een zonnige dag kost het opwarmen van 40x2,2= 88 liter water dus zo'n 2,6 kWh, met de zonnepanelen verwarmd in 4 uur met 750 Wp (3 zonnepanelen).

De PV-installatie kost zo'n € 800 en kan over 25 jaar 15.000 kWh stroom produceren waarvan 75% direct verbruikt kan worden, zodat de zonnestroom slechts 7 eurocent per kWh kost. Daarmee is PV net zo duur als aardgas. Zonder salderen, zonder slimme meter.

De levensduurkosten: 15WBD+400DWTW+800PV+300boiler+25x470x0,20 = € 155 per jaar.

Nu voor gas, 930 kWh is ongeveer 100m³ gas. Gerekend met 50% van de investeringskosten gasketel (600@15jr) voor SWW, jaarlijkse onderhoudskosten (50) zijn de levensduurkosten 15WBD+400DWTW+600x25/15+(100x0,65+50)x25= € 172 per jaar.

Ik kies voor elektrisch.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie