Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door A.Geldeblom »

Hallo mensen. Ik zit met het volgende,nl
Ik ben in het bezit van een aantal zonnepanelen, ik doe mn overtoligestroom terugleveren via de slimmemeter.
Is er een mogelijkheid dat op het moment dat ik terugleveren ga, deze stroom naar mn zonneboilerverwamingselement ga sturen?
En hoe gaat zoiets ?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Dutch John »

Waarom zou je dat willen? Als de zon schijnt, is de zonneboiler laden met een collector een stuk effectiever dan met een paneel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Precies, verwarmen op electr is not done. Beter panelen afdekken met autom rolluik? Panelen slijten dan niet.
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door A.Geldeblom »

bedankt voor jullie antwoord .maar het gaat om het volgende.
Als ik nu al mn opgewekte stroom via mn panelen zelf zou willen gebruiken. Nu of in de toekomst,en dan in de vorm van warm water.
Hoe zou k dan op het moment van terugleveren dit naar bijv mn (elektrische) boiler kunnen sturen?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Als je dat daadwerkelijk met overschot aan electr wil doe, dan lijkt me het kalf groter dan de koe.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Dutch John »

Blijft een omslachtige en kostbare methode om warm water te maken. Iets verwarmen als de zon schijnt, moet je direct doen en niet via een omweg. En zolang salderen mogelijk blijft, is het financieel verstandiger om terug te leveren. Een hoogwaardige vorm van energie verkwisten in een apparaat dat ook met laagwaardige energie toe kan, is zonde en daarmee niet verantwoord.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

Ik vind het wel een goed idee om zonnepanelen te gebruiken voor verwarming van SWW en geen zonnecollector. Een zonnecollector kan de boiler verwarmen tot een maximum temperatuur en doet daarna niets meer, op een zonnige dag is dat al binnen enkele uren. De zonnepanelen leveren daarna nog voldoende stroom om de wasmachine te laten draaien, andere huishoudelijke apparaten (airco) of het opladen van elektrische auto/fiets.

Het is juist heel slim om de beschikbare zonnestroom zoveel mogelijk direct te benutten omdat er zo minder verlies optreedt.

Stel een boiler van 200 liter@20°C om op te warmen naar 60°C vraagt zo'n 9 kWh stroom. Met 3.000Wp PV duurt het 3 uur om het water op temperatuur te krijgen, daarna kan de resterende dagopbrengst gebruikt worden voor overige verbruikers. Op een halfbewolkte dag als vandaag zit je nu (12:00uur) al op zo'n 7,5 kWh met 3kWp.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Probeer je eens een voorstelling te maken wat voor kermis het wordt om je overschot aan electr te gaan gebruiken om je boiler te verwarmen. Het begint dan met een slimme meter anders wordt het lastig je inschakelpunt van de boiler te bepalen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Dutch John »

Zonnecollector:
-weinig techniek
-naar ik meen 85% rendement
Zonnepaneel:
-high tech, vooral wat erna komt. Denk aan extra schakelapparatuur. Meer panelen voor SWW betekent ook een duurdere omvormer.
-15% rendement.

Met een klein dak en een kleine portemonnee is het altijd verstandiger om met een collector te werken ipv panelen. Anders wordt het een duidelijk voorbeeld van Jevon's paradox.

Zonnepanelen nemen en de stap van een zonneboiler overslaan vind ik niet de juiste weg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Zonnecollector:
-weinig techniek
-naar ik meen 85% rendement
Zonnepaneel:
-high tech, vooral wat erna komt. Denk aan extra schakelapparatuur. Meer panelen voor SWW betekent ook een duurdere omvormer.
-15% rendement.

Met een klein dak en een kleine portemonnee is het altijd verstandiger om met een collector te werken ipv panelen. Anders wordt het een duidelijk voorbeeld van Jevon's paradox.

Zonnepanelen nemen en de stap van een zonneboiler overslaan vind ik niet de juiste weg.
Zonnecollector: meer techniek (want PV al aanwezig), opbrengst beperkt tot ca. 50% van de warmtebehoefte voor SWW (ca. 1.200 kWh)
Zonnepaneel: met dezelfde hoeveelheid (want al aanwezig) wordt het directe verbruik verbeterd, zeker aan te bevelen.

Met een kleine portemonnee en een klein dak is een zonneboiler juist niet zo handig. Je kunt je geld dan beter steken in een waterbesparende douchekop en DWTW, totale investering € 400 en een besparing van 50% op SWW (water en energie). En dan van de € 1.000 die je overhoudt (t.o.v. zonnecollector) neem je dan een paar zonnepanelen (max. 700 Wp) met inverter.

Besparing met zonnecollector is maximaal € 100 per jaar. Besparing met douchekop, DWTW en 700Wp zonnepaneel is maximaal 100 + 130 = € 230 per jaar. Lijkt mij vrij duidelijk.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
A.Geldeblom
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2014, 14:01

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door A.Geldeblom »

Dit zal allemaal best wel. Maar het gaat er mij om hoe het punt van omschakelen bij naar het elektrisch element in de boiler.Op het moment dat de meter de teruggeleverde khw gaat tellen.Nu word er nog gesaldeerd....
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Precies, wie dan leeft die dan zorgt. Als het een probleem wordt, los het op. Tot die tijd, probeer je instellingen te verbeteren/monitoren. Je collector presteert beneden de maat. Hoe gaat het vandaag? Moet toch een redelijke temp te halen zijn.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

A.Geldeblom schreef:Dit zal allemaal best wel. Maar het gaat er mij om hoe het punt van omschakelen bij naar het elektrisch element in de boiler.Op het moment dat de meter de teruggeleverde khw gaat tellen. Nu word er nog gesaldeerd....
Gewoon de elektrische weerstand inschakelen als de zon schijnt... Die dingen schakelen automatisch uit als de gewenste temperatuur is gehaald.

Het wachten is op een handige jongen die een kastje met lichtcel bouwt die vervolgens diverse apparaten in/uit schakelt tijdens zonlicht, misschien is er al zoiets.
Laatst gewijzigd door Ingir op 30 mei 2014, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door kockie »

Over de wenselijkheid van je situatie zal ik me niet uitlaten, dat hebben de heren hierboven al gedaan...

Als je wilt voorkomen dat je saldeert, dan zul je moeten kunnen meten hoeveel stroom je op een bepaald moment in de tijd teruglevert. Dit vermogen zul je dan in je boiler moeten stoppen.

Dat impliceert 3 dingen: je moet opgewekt en verbruikt vermogen in je huis kunnen meten en het vermogen dat je naar de boiler stuurt hier op af moeten kunnen stemmen (met een soort dimmer het verwarmingselement moeten gaan aansturen).

Dat lijkt mij niet bepaald gemakkelijk.


Ik zit dan te denken aan een dikke shunt (of 3 bij een 3-fasen aansluiting) waarover je het stroomverbruik van je woning meet. Deze probeer je dan op 0 te houden. Ik denk niet dat daar kant en klare apparatuur voor beschikbaar is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Of gewoon een slimme meter laten plaatsen. Dat is nemelijk waar hij voor bedoeld is en niet voor de bigbrothertoestanden waar iedereen zo bang voor is.
Plaats reactie