Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Zet dat eens af tegen een 10-pijps collector, lijkt me geen duidelijk prijsvoordeel?

Iemand nog tips voor meneer A?
delta T 15 graden?
Tmax boiler 85 graden?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Dutch John »

Pieke schreef:Ecologie is ook genoegen nemen met minder,een beetje indammen in comfort.
Wat is "minder"? Een beetje ecologist hoeft niet zuinig om te gaan met tijd, energie, water en voedsel, want daar heeft ie altijd teveel van.
Wat is "comfort"? Een beetje ecologist geniet de vrijheid van het niet (veel) hoeven werken voor een loon, dat nodig is voor een "comfortabel" leven. Het is dus relatief en maar net waar je voor kiest.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Pieke »

DJ, het was niet mijn opzet om een 'tegeltjes-wijsheid' neer te plempen.Het was meer toegespitst op het verhaal van het teiltje en het washandje.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Zet dat eens af tegen een 10-pijps collector, lijkt me geen duidelijk prijsvoordeel?

Iemand nog tips voor meneer A?
delta T 15 graden?
Tmax boiler 85 graden?
Meneer A moet eerst maar eens duidelijk maken wat hij aan installatie heeft staan.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Nou, ik bedoel het zo: wat prijs betreft ontloopt het elkaar niet veel. Een 3 panelen komen overeen met een 10 pijps collector. Bij de collector komt een sturing/pomp, qua prijs vergelijkbaar met een omvormer. Een voordeel van electr verwarmen is dat je de overschot op het net kunt dumpen tegen 8ct of salderen tegen 22ct. Overtollige warmte uit de collector wordt niets mee gedaan. Nadeel van electr verwarmen is de extra ruimte. 10 pijps collector is even groot als 1 paneel. Zo zijn er nog meer voors en tegens, maar uiteindelijk heb je gelijk, electr verwarmen is zo gek nog niet. Wat eroei betreft heb ik geen idee. Feit blijft wel overeind dat je een slim apparaat nodig hebt dat op de juiste momenten gaat schakelen (ik durf de term slimme meter niet meer te noemen).
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:(ik durf de term slimme meter niet meer te noemen).

Ik verwacht dat er wel een handig schakelkastje zal komen (later gewoon ingebouwd in omvormer) dat meerdere apparaten die op het gewone huisnet zijn aangesloten tegelijk of serieel laat starten afhankelijk van de hoeveelheid geproduceerde zonnestroom. Bijvoorbeeld eerst de wasmachine starten en tegelijk de boiler opwarmen waarbij de wasmachine steeds voorrang heeft. Elk half uur krijgt de koelvriescombinatie 5 minuten stroom om op temperatuur te blijven, ook weer met voorrang op de boiler maar tussen de pieken van de wasmachine in. Zodra de boiler op temperatuur is wordt de elektrische fiets/auto opgeladen
en als de wasmachine klaar is wordt de vaatwasser gestart. Verder kan een batterypack worden opgeladen waarmee 's avonds stroom voor LED- erlichting wordt voorzien.

Wolkje voor de zon? Wasprogramma (was/vaat) wordt ononderbroken afgewerkt, verwarming boiler/opladen accu's wordt echter tijdelijk gestopt.

Draadloze aansturing me opzet-WCD voorzien van RF-module. Wie is er een beetje handig met een soldeerbout?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door kockie »

De batterij is er al: http://www.nu.nl/tech/3790117/algen-bat ... jduur.html

Het lijkt wel eind maart
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Nou, hij heeft zijn naam in ieder geval mee
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door ebkef »

Waar staat dat hij duur is/wordt?
Hier wordt over de kosten van het prototype gesproken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door kockie »

Ik zie nergens iets over duur...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door ebkef »

Haha, we kunnen het allebei mis hebben :)
ronasper
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2018, 08:54

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door ronasper »

Heb je ooit een serieuze reactie op deze vraag gehad? Ik zoek hetzelfde maar in jouw antwoorden staat geen oplossing bij.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door jobplas »

Een optie die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:

Slimme meter uitlezen met bijvoorbeeld raspberry pi, daar domoticz op installeren, en met behulp van klikaan klikuit, draadloos de stekker van de boiler schakelen.

Het is wel beetje high tech, maar met de juiste componenten en internet onderzoek moet het te doen zijn.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door pelletpower »

Ja, zoiets gaat het toch naartoe. Leve de pv
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: Teruggeleverde stroom zelf in zonneboiler steken,

Bericht door maarten martens »

deze staart van 2014 wat nieuw leven inblazen, want de tech staat niet stil !

'ideale 'situatie:
overdaad aan pv panelen 75° helling om wintermaanden toch voldoende elek op te wekken + battery pack 48V
(zal nog niet volstaan voor 100% vraag, tenzij gedrag/comfort aangepast wordt)

winterperiode de boiler opwarmen via de BBR
zomerperiode staan die pv panelen er toch al, dus sww boiler opwarmen direct via pv is perfect mogelijk.

hoe ?
enkele mogelijkheden :
https://www.efg.de
https://www.project-zero.be/fr_BE/shop/ ... n-2kw-5797
http://www.renouvelle.be/fr/technologie ... cedentaire
https://www.ta.co.at/en/power-to-heat/hzr65/

toekomst perspectief : seizoensopslag van pv naar waterstof, beschikbaar in de wintermaanden ...

wat betreft sanitair warm water :
trias energetica; eerste stap , beperk je energieverbruik
hiermee :
http://www.innerfire.nl

slimme sturingen zijn er nu al om verlichting te sturen naargelang vraag & aanbod
vb http://www.xicato.com

slimme meters en 5G zijn niet gezond - doe je research !
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie