Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Aha, dat is mooi. Heb je gedurende de winter je boiler op temperatuur gehouden zonder extra bij te verwarmen?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door peterberg »

Nee, dat is niet gelukt. Als er twee weken helemaal geen zon schijnt dan is het snel einde verhaal. Hoeveel er elektrisch is bij verwarmd weet ik niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

@Peter, wat is het oppervlak van je collector?

In de periode 02-11-2014 t/m 12-03-2015 heb ik 598 Kwh aan elektriciteit opgewekt met 18m2 PV-panelen. Jij dus bijna dezelfde hoeveelheid met jouw collector in hetzelfde tijdsbestek.

Omdat mijn huidige gasboiler aan zijn eind komt stap ik over op een zonneboiler met collector. Ik heb nog 10m2 vrij dakoppervlak beschikbaar..

Groeten Willem
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Ingir »

Veel interessanter is hoeveel stroom afgelopen winter (met name december/januari) gemiddeld per dag geproduceerd werd en hoeveel dagen er tussen productiepieken lagen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door peterberg »

WillemLimmen schreef:@Peter, wat is het oppervlak van je collector?
De collector van de zonneboiler is 2,3 m breed en 2,0 meter hoog. Dus 4,6 m2.

Effe kijke naar de pv-installatie: vandaag 13 maart 27,7 kW/h.
Aantal zonuren voor deze regio: 10,7.

@Ingir,
Ik heb geen fancy displays en statistieken maar ik heb aantekeningen gemaakt. Elke week op dezelfde dag, 's avonds nadat de omvormer gestopt was.
Over een periode van 5 weken beginnend met 29 december 2014 hebben onze pv panelen 121 kW/h opgebracht, dat is 3,457 kW/h gemiddeld per dag.
Overigens is de score alleen van vorige week al 100 kW/h, dus de productie loopt op.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Sandman79 »

Ik heb in december 2013 38.6 kwh terug geïnjecteerd volgens de slimme meter, (meer productie, maar ook direct verbruikt) en in december 2014 12.8 kwh terug geïnjecteerd. In 2013 is wel mijn zoon geboren en waren we meer als een week niet aanwezig in huis.

In januari 2014 heb ik 50.9 kw terug geïnjecteerd, dit jaar was het 41.8 kwh.

ter vergelijking: februari 2014: 91.558 geïnjecteerd, in 2015 115.3. maar ook mijn verbruik is drastisch gedaald wegens bv dit jaar geen elektrische bijverwarming op de babykamer
.

Verder vermoed ik dat ergens een of meerdere panelen kapot zijn, ik raak zelden aan mijn omvormervermogen van 4000 watt, mijn piek van vandaag was bvb ergens rond de 3200 watt, (omvormer geeft tot 4000, er ligt een 4800 wp op het dak )

Maar ben eerst nog bezig met mijn energieverbruik te doen dalen, de installatie leverde de afgelopen drie jaren rond de 4000 kwh op jaarbasis, afgelopen jaar lijkt het een 3800 te worden, ondanks dat er wat minder last van schaduw is door dat enkele bomen wat gekortwiekt zijn geraakt.


Goed, de meetresultaten van vandaag:

19.1 kwh voor 4800 wp geeft 3.98 kwh/kw (nog wat last van schaduw in ochtend en avonduren, en panelen staan ook redelijk vlak, rond de 25°.)
60 heatpipes met rond de 5 vierkante meter aperture oppervlakte (geen cpc reflectoren ): 14.7 kwh


@ Peter, je 32 heatpipes, zijn die voorzien van bvb cpc reflectoren? :) (dat verhoogt het aperture (netto) oppervlakte.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Peter dank je. Ik trek de conclusie dat met het beëindigen van de salderingsmogelijkheid het beter is om overcapaciteit te hebben op de collector.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:60 heatpipes met rond de 5 vierkante meter aperture oppervlakte (geen cpc reflectoren ): 14.7 kwh
Mijn 32 heatpipes zijn voorzien van reflectoren en ze hebben vandaag 14.? kW/h opgebracht. Ik moet er wel bij zeggen dat om 14:30 uur de pomp stopte omdat de boiler temperatuur 70 C bereikte.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door mro »

Ingir schreef:Veel interessanter is hoeveel stroom afgelopen winter (met name december/januari) gemiddeld per dag geproduceerd werd en hoeveel dagen er tussen productiepieken lagen.
Dat denk ik ook, veel energie produceren/omzetten kan iedereen. De juiste hoeveelheid energie op de juiste plaats op het juiste moment: dat is de grote uitdaging.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Sandman79 »

peterberg schreef:
Sandman79 schreef:60 heatpipes met rond de 5 vierkante meter aperture oppervlakte (geen cpc reflectoren ): 14.7 kwh
Mijn 32 heatpipes zijn voorzien van reflectoren en ze hebben vandaag 14.? kW/h opgebracht. Ik moet er wel bij zeggen dat om 14:30 uur de pomp stopte omdat de boiler temperatuur 70 C bereikte.
Merci Peter,


Dan heb ik ook eens wat ander vergelijkingsmateriaal. :) (Ik kan wat vergelijken met iemand die zn data online zet van 12 vierkante meter vlakke panelen, in de naburige gemeente.

Dan ga ik eens wat extra werk maken om mijn erg lange leiding tussen buffer en collectoren wat beter te isoleren. :) (En de buffer zelf ook)

een systeem met reflectoren presteert een 30% beter als eentje zonder, maar buiten die reflectoren kan ik dus nog wat winnen :).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door pelletpower »

Willem, hoe kom je tot die conclusie? Met een collector kun je nooit salderen. Opbrengsten lijken me gelijk. Heb jij daar een andere mening over?
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Pellet, peter heeft een zuidelijke dakligging, net als ik. Ik heb in de periode waarover Peter met 4,6 m2 dakoppervlak aan collectoren ongeveer 600 Kwh heeft opgewekt, met 18 m2 PV een soortgelijke hoeveelheid opgewekt.

Ik heb ongever 10-12m2 zuid dakoppervlak over. Dat zou, op basis van deze korte meting, in de wintermaanden 1500Kwh kunnen leveren. Wellicht hoef ik dan geen, in ieder geval minder, bij te verwarmen (de boiler). In de zomer heb ik dan zeker een overcapaciteit aan warm water.

Zou ik het beschikbare dakoppervlak vol zetten met PV panelen, dan levert het waarschijnlijk 300KwH op. Dus moet ik meer bijverwarmen, en het overschot in de zomer levert niets op (als de salderingsregel verdwijnt).

Groeten Willem
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door pelletpower »

Dankje Willem. Interessante vergelijking. Op een andere site kwam ik een dergelijke vergelijking tegen. Daar zou het weinig uitmaken, hier binnen een factor 4 qua ruimte. Het voordeel van pv is dat er gesaldeerd op een kleine vergoeding betaald wordt voor enig overschot. Bij een collector is het affakkelen. Een andere nog belangrijkere is de betrouwbaarheid. Pv lijkt me langer mee te gaan dan een setje vaccuumbuizen. Blijft wat onduidelijk om te vergelijken. Binnenkort wil ik een beslissing gaan nemen of het pv of vaccuum wordt. Dit komt dus mooi op tijd.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door WillemLimmen »

Pellet, mijn doel is om de gasaansluiting op te heffen. Daarnaast verwacht ik met de overcapaciteit ook een wasmachine te kunnen vullen waardoor minder electra verbruikt wordt. Qua verwarming (momenteel luchtverwarming) wil ik meer richting IR-paneel (zoals Peter) en mogelijk een Archimedes windmolen voor extra elektra in de winterperiode. Hier aan zee waait het bijna altijd..

Het voordeel van die vacuumbuizen is dat je ze wel per stuk kunt aanschaffen en vervangen..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Jouw dagrecord pv-opbrengsten

Bericht door Sandman79 »

Op 18/4 had ik ik een maximale opbrengst van 5.311 kwh / kw .
Als ik mijn installatie optimaliseer hoop ik te kunnen uitkomen op een 6.15 kwh/kw voor dezelfde dag.
Plaats reactie