dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door bertm »

hallo
ik heb mijn jaarafrekening binnen en heb bijna de helft aan stroom verbruikt dit jaar door diverse besparingen en bewuster stroom gebruik , mooi werk dus
maar nu de volgende stap ik ben aan kijken voor zonnepanelen op mijn dak
mijn vraag is nu in de jaarafrekening is ( in mijn geval ) van het verbruik ong 400 euro aan el kosten 200 euro aan netwerkkosten om dat ik zoveel stroom via net afneem als ik nu b.v. zelfde aantal kwh zou gaan opwekken krijg ik dan ook een rekening van die netwerkkosten omdat ik die stroom lever via het net ( op veel momenten zal ik meer opwekken dan ik verbruik en viseversa of rekent met b.v 2000 bebruikt en 2000 opgewekt ( b.v. ) dan ook 0 euro netwerkkosten ??
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door pelletpower »

Woon je in NL of B?
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door bertm »

nederland
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door pelletpower »

Op dit moment hebben we nog een goede regeling in Nl. Je krijgt net zoveel voor de stroom die je teruglevert als wat je moet betalen. Zodra je je hele verbruik via zonnepanelen geregeld hebt krijg je ook je energiebelasting terug. Dat is dus nog iets gunstiger. Google maar eens op salderen. De regeling zoals ie nu is, is mooi en simpel.
Dan rest nog de vraag op je een analoge (ronde) meter of digitale hebt. In beide gevallen moet ie geschikt zijn voor terugleveren. In het geval van een ronde meter loopt deze direct terug (is het mooiste). In het geval van een digitale moet je goed opletten dat saldering toegepast wordt bij de afrekening.
Kortom, als je alles gedaan hebt om te bezuinigen is als laatste een setje pv een mooie oplossing.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door Jan-Sietze »

Eigenlijk is de vraag nog niet beantwoord:

Je betaalt transportkosten voor de levering, maar ga je dan ook nog eens transportkosten betalen voor het terug leveren van energie ?
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: dubbele netwerk kosten bi jzelfopwek ??

Bericht door dormos »

Je betaalt niet extra voor teruglevering. Je betaalt een capaciteitstarief voor je aansluiting, maar krijgt 385 euro heffingskorting terug. Als je je eigen verbruik opwekt, kost de aansluiting je per saldo weinig tot niets.

Groet,

Hans
Plaats reactie