zonnepanelen op schuin dak oost west

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

DWN
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2008, 01:26

Re: zonnepanelen op schuin dak oost west

Bericht door DWN »

Hallo

Ik heb zelf 35 panelen gelegd en gekoppeld aan het net een fluitje van een cent en ze brengen lekker op zelfs meer dan 6 kw jaarlijks zelfs met niet zo gunstige ligging.
Wanneer je goede panelen hebt brengen ze zelfs bij defuus licht al redelijk op wat betreft de liging niet moeilijk doen gewoon een paar extra
leggen om dit te compenseren, je mag ze horizontaal leggen voor het gemak maar minder voor het schoon houden maar het levert dan nog
prima op, mensen we praten en doen veeeel te moeilijk over alles en nog wat gewoon de portomonee trekken voor het aller noodzakelijkste
ZELF aan de slag gaan en NIET bang zijn voor gemaakte fouten dan ben je op de goede en goedkoopste weg.

dwn
GerardK
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2014, 16:48

Re: zonnepanelen op schuin dak oost west

Bericht door GerardK »

Ik ben momenteel van plan mijn eerste zonnepanelen te gaan leggen. De nok van mijn dak loopt precies noord-zuid. Dus oost west dak voor de plaatsing van panelen. Op west beperkt ruimte (ongeveer 8 panelen), maar ga ik wel doen. Discussiepunt is het oostdak. Volop ruimte, ......maar schaduw door bomen. Op dit moment (begin mei) ligt het oostdak pas vanaf 11.00 uur geheel in de zon. Na 17.00 uur komt het dak echt in de schaduw. Dus nog altijd 6 uurtjes midden grotendeels op het midden van de dag zonlicht op de panelen mogelijk (rond 17.00 uur scheert het licht de panelen). Vraag is dus wel/niet rendabel? Welk rendement mag je van die uurtjes verwachten?
Diverse panelenboeren aan de deur gehad. De één zegt dat panelen op oost zeker nog rendabel zijn (80% van zuid) de ander zegt niet doen.

Iemand hier zinvolle gedachten over? Welk rendement redelijkerwijs nog haalbaar zou kunnen zijn en welk soort panelen dan het beste gebruikt kunnen worden (mono- versus polykristallijne panelen)?
Plaats reactie