controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ivobeegden
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2013, 23:45

controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door ivobeegden »

Ik heb een klein setje zonnepanelen 1450wP en een SMA Op het display lees ik af een +/-1500kw gemaakt dit is ok. (dagelijkse winst zonnige dagen a +/-7KW)

Nu zag ik mijn totale waardes en viel me op dat ik weinig terugleverende aan het net. Ik zou een verlies hebben van trafo (op zolder) naar meterkast. Of ik heb meer verbruikt dan ik had gedacht. Hoe kan ik controleren als de 2,5mm2 voldoende is a 20 meter lengte.

ter info:
Meterstanden (slimme meter):
jaar2012: 10698 12413 0 0
jaar2013 11448 13765 244 523

Zou het zinvol hebben om van 1 string naar 2 te gaan, mocht 1 plaat minder vermogen leveren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door kockie »

Hallo Ivo,

Voor de duidelijkheid alle getallen met de juiste eenheden erachter.

Je hebt een set van 1450 Wp, daarmee heb je 1500 kWh opgewekt (in een jaar?). De opbrengst op zonnige dagen was ca 7 kWh.

voor 1450 wP is 2.5mm2 voldoende.

Wat is je jaarverbruik van de laatste jaren? Alleen daarmee kunnen we een zinnige uitspraak doen over de teruglevering.

Zou je bij de "meter getallen" kunnen zeggen waar ze voor staan (dag-/nachttarief)

PS: de verbeteringen zijn niet om te zeuren, maar voor de duidelijkheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door Dutch John »

Het deel van de opgewekte stroom dat je direct verbruikt, wordt niet geregistreerd. Inzicht in je eigen verbruik en veranderingen daarin heb je alleen zelf. Je zou een oude kWh meter op de kop kunnen tikken en die in de meterkast plaatsen in de kabel vanaf de omvormer. Zo kun je verliezen meten. 2,5 mm2 is zeker voldoende voor de installatie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door ceesuitzeist »

Bij de grootste duitse bouwmarkt in Nl koop je een nwe. KWH ferrarismeter voor 25 euro,mooi met stekker en contratstekker. Wel even 2 draden omdraaien anders loopt je meter achteruit als je panelen stroom leveren.
Werkt prima voor weinig en kan nooit uitvallen.Je zal het meeste in huis gebruiken van wat opwekt. Maar hopelijk heb je ook nog een oude draaistroommeter,schakel thuis al je appparaten uit en op een zonnige dag moet dan je hoofdmeter terugdraaien.
ivobeegden
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2013, 23:45

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door ivobeegden »

ceesuitzeist schreef:Bij de grootste duitse bouwmarkt in Nl koop je een nwe. KWH ferrarismeter voor 25 euro,mooi met stekker en contratstekker. Wel even 2 draden omdraaien anders loopt je meter achteruit als je panelen stroom leveren.
Werkt prima voor weinig en kan nooit uitvallen.Je zal het meeste in huis gebruiken van wat opwekt. Maar hopelijk heb je ook nog een oude draaistroommeter,schakel thuis al je appparaten uit en op een zonnige dag moet dan je hoofdmeter terugdraaien.
Goeie tips hier thanks
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door sathopper »

Ik heb een Digitaal DIN rail metertje van E-Pro Tech er tussen gemonteerd. Loopt tot nu toe synchroon met de tellerstand in de omvormer. Kost ca. 32€ analoog ca. 35€ Digitaal :wink:
Komt ook een mooi pulsje uit voor de Arduino :D
Bijlagen
Afbeelding 024.jpg
Afbeelding 024.jpg (13.57 KiB) 3722 keer bekeken
Afbeelding 027.jpg
Afbeelding 027.jpg (13.78 KiB) 3722 keer bekeken
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door Dutch John »

Een enkelfase kWh meter kost op de rommelmarkt ongeveer 50 cent.....

Ik constateer dat de brutoproductiemeter (voor de SDE subsidie) een procentje pessimistischer is dan de omvormer. Zegt nog weinig, want je weet niet welke het eerlijkst is.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door Tim »

John,

Hoe lang is de kabel tussen die twee? Want die pakt aan de krappe kant ook zo een klein procentje.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door Dutch John »

2,5 meter; 2,5 mm2; piekvermogen 3.400 W. Stekker wordt warm tijdens piekvermogens. Zal dan enkele tientallen watten verbruiken. Ik zit er niet mee, het jaarlijkse verschil staat gelijk aan het verschil tussen een zonnige en een bewolkte dag. En als ik me daar ook al druk over moet gaan maken.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: controle PV opbrengst PV vs. meterkast

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Stekker wordt warm tijdens piekvermogens. Zal dan enkele tientallen watten verbruiken.
Ik heb de ervaring dat 5w, continue geleverd, al een aardig warm apparaat op kunnen leveren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie