Zonnepanelen omvormer uitlezen via Ethernet/Netwerk

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Zonnepanelen omvormer uitlezen via Ethernet/Netwerk

Bericht door sathopper »

Geplaatst door mijzelf op een zonnepanelen forum maar hier ook wel op zijn plek denk ik: :wink:

Mijn PCtje met SunProfit zit in de meterkast en mijn AEG PV2000 omvormer hangt in een schuur. Getracht via RS485 een verbinding te leggen dit strandde door aardlussen. Uiteindelijk via een draadlose Seriële DECT verbinding de omvormer kunnen uitlezen. Echter s'morgen bij het opstarten herkende Sunprofit de omvormer niet meer. Dit redelijk kunnen oplossen door Sunprofit doormiddel van taakbeheer s'morgen te laten opstarten.

In het verleden heb ik ooit met kastjes gewerkt die een virtuele COM poort maakt via een UTP/Netwerk. Echter deze kastjes zijn en waren erg duur.
Via EBay vond ik een RS-232/485 ethernet converter printje voor maar ca. 17,50€ in China. Deze besteld en laatst binnen gekregen. Even puzzelen hoe het e.a. in te stellen en zie daar het werkt. De converters worden door meerdere aanbieders aangeboden. Even zoeken op: RS232 RS485 to TCP/IP Ethernet Serial Device Server Module Converter.

De module sluit je aan op de omvormer. Deze koppel je aan je thuis netwerk UTP. Daarna installeer je een stukje software op de PC die een virtuele COM poort aanmaakt die Sunprofit (en waarschijnlijk andere log software ook) prima herkend. :) Zo kun je meerdere omvormers koppelen.

Inmiddels draait dit al weer een week naar volle tevredenheid! :D
Bijlagen
virtuele-com2.png
virtuele-com.jpg
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Plaats reactie