Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 17 Okt 2017, 01:08

Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Titel: Zonnepanelen omvormer uitlezen via Ethernet/Netwerk
BerichtGeplaatst: 03 Sep 2013, 13:22 
Gebruikers-avatar

Geplaatst door mijzelf op een zonnepanelen forum maar hier ook wel op zijn plek denk ik: :wink:

Mijn PCtje met SunProfit zit in de meterkast en mijn AEG PV2000 omvormer hangt in een schuur. Getracht via RS485 een verbinding te leggen dit strandde door aardlussen. Uiteindelijk via een draadlose Seriële DECT verbinding de omvormer kunnen uitlezen. Echter s'morgen bij het opstarten herkende Sunprofit de omvormer niet meer. Dit redelijk kunnen oplossen door Sunprofit doormiddel van taakbeheer s'morgen te laten opstarten.

In het verleden heb ik ooit met kastjes gewerkt die een virtuele COM poort maakt via een UTP/Netwerk. Echter deze kastjes zijn en waren erg duur.
Via EBay vond ik een RS-232/485 ethernet converter printje voor maar ca. 17,50€ in China. Deze besteld en laatst binnen gekregen. Even puzzelen hoe het e.a. in te stellen en zie daar het werkt. De converters worden door meerdere aanbieders aangeboden. Even zoeken op: RS232 RS485 to TCP/IP Ethernet Serial Device Server Module Converter.

De module sluit je aan op de omvormer. Deze koppel je aan je thuis netwerk UTP. Daarna installeer je een stukje software op de PC die een virtuele COM poort aanmaakt die Sunprofit (en waarschijnlijk andere log software ook) prima herkend. :) Zo kun je meerdere omvormers koppelen.

Inmiddels draait dit al weer een week naar volle tevredenheid! :D

Bijlagen:
virtuele-com2.png
virtuele-com2.png [ 214.01 KiB | 1273 keer bekeken ]
virtuele-com.jpg
virtuele-com.jpg [ 44.5 KiB | 1273 keer bekeken ]

--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur