juridisch recht op "bezonning"?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

juridisch recht op "bezonning"?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Recent heb ik ontdekt dat mijn onderste rij panelen aan de oost-kant een lagere opbrengst had dan andere jaren (gecorrigeerd voor instraling).
Het blijkt dat vroeg in de ochtend een deel van de panelen beschaduwd wordt door een iets te groot gegroeide goud-iep in mijn eigen tuin.
Dom natuurlijk, had ik misschien wel eerder kunnen zien.
De oplossing is natuurlijk simpel. De goud-iep gaat er binnenkort uit en daar komt een boompje voor terug dat niet meer zo hoog wordt (ik denk aan een bol-catalpa).
Afbeelding
Het probleem is nu natuurlijk eenvoudig op te lossen, omdat ik mijn eigen boom kan omzagen. Hij valt nog onder de vergunningsgrens dus een kap-vergunning heb ik ook niet nodig.

Puur uit interesse zit ik me echter af te vragen hoe zoiets gaat, als het een boom betreft van de buurman of openbaar groen van de gemeente.
Misschien was dat op het moment van plaatsen van panelen nog geen probleem, maar in de loop der jaren kan het dat wel worden.

Naarmate er meer woningen komen met PV-panelen, zal dit zich vaker voor gaan doen.
Natuurlijk is het altijd het beste om zoiets vriendschappelijk op te lossen, maar soms lukt dat niet.

Bestaat er een juridisch recht op zoiets als vrije "bezonning" van een dak?

Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt en hoe verliep dat verder?

m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: juridisch recht op "bezonning"?

Bericht door Pieke »

Ik zou in iedere boom die mij in de weg staat een koperen spijker slaan..... :twisted:

Maar ff serieus, als een boom onder een kapvergunniging valt, zou je die nooit mogen rooien omdat ie op je panelen schijnt.Bijsnoeien onder het mom van onderhoud lijkt me geen probleem.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: juridisch recht op "bezonning"?

Bericht door Dutch John »

Zwerius Kriegsman schreef: Bestaat er een juridisch recht op zoiets als vrije "bezonning" van een dak?
Dat zou wat zijn. Iemand die zijn schitterende oude Linde moet opruimen, omdat buurman een paar paneeltjes wil? Wat is belangrijker, schaduw en zuurstof of een beetje stroom? Vergeet niet dat met name oude bomen bovendien een gunstige invloed hebben op iemands gemoedstoestand. Klinkt misschien raar, maar je kunt een gekapte oude boom gaan missen.

Dat gezegd hebbende: ik heb zelf ook een berk gekapt voor meer opbrengst. Maar daarvoor een honderdtal populieren teruggezet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: juridisch recht op "bezonning"?

Bericht door Paide »

Je boom omkappen om duurzaam bezig te zijn is natuurlijk wat tegenstrijdig.
Herplanten is denk ik de meest pragmatische oplossing.
Micro-omvormers of optimizers zouden ook een optie kunnen zijn voor panelen waarbij je veel last van schaduw hebt.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: juridisch recht op "bezonning"?

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Je boom omkappen om duurzaam bezig te zijn is natuurlijk wat tegenstrijdig.
Maar ik heb toch ook gezegd dat ik een andere boom zou terugplaatsen....

Het gaat mij eigenlijk met name om mijn interesse naar het theoretische / juridische verhaal.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie