zonnefolie op je ramen plakken

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jj77
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2013, 15:11

zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door jj77 »

Ik erken een energie probleem en zie ook dat de overheid dit zal 'gebruiken' net als de auto en alle belastingen.

Mijn probleem is als volgt.

Ik woon in een huur appartement en mag geen zonnecellen op het dak monteren (woningbouw vereninging).

Idem mbt een windmolen.

Nu resten er mij 2 vragen.

Ik kan dus wel een (erg) kleine windmolen voor zover die bestaan monteren aan mijn gevel van mijn balkon da's nl zeg maar mijn deel van het huis.

En verder is zonnefolie mogelijk, maar dan alleen als ik het op mijn ramen kan plakken.

Even los over de rendementen, maar kan iemand mij hier vertellen hoe reel mijn oplossingen zijn.

Ik lees het graag want ook ik wil graag mijn eigen energie opwekken ondanks alle barrières die er zijn.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door David86 »

jj77 schreef: Even los over de rendementen, maar kan iemand mij hier vertellen hoe reel mijn oplossingen zijn.


Bepaald het rendement niet of de oplossing reëel is ?
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Bepaald het rendement niet of de oplossing reëel is ?
Je kan voor dezelfde opstelling verschillende rendementen definiëren, bijvoorbeeld energetisch rendement, of financieel rendement.

Het energetisch rendement van een kleine windmolen op de rand van een balkon is negatief, dat wil zeggen dat de hoeveelheid energie om de windmolen te maken groter is dan de hoeveelheid energie die de windmolen onder deze omstandigheden ooit zal opleveren. En financieel is het al helemaal niet haalbaar... http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/t ... bines.html
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Tim »

JJ,

Welkom hier. Dit is moeilijk in te schatten voor jou situatie, omdat we zo niet kunnen zien of je een balkon, terras oid hebt. Kun je aangeven wat voor ruimte je hebt?

Ik vind zelf deze dingen wel elegant. Mocht je een serre of carport (of nieuw huis) bouwen, kun je het dak besparen en zonder in een kas te wonen.
Tranparant PV.jpg
Tim
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Lunch »

Heb je actief gevraagd bij de woningbouw of je panelen op het dak mag plaatsen? Dat het bij de woningbouw zit maakt het wellicht wat moeilijker maar het hoeft niet bij voorbaat onmogelijk te zijn.
jj77
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2013, 15:11

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door jj77 »

Oei, ik denk weer te simpel lees ik :oops:

Ok even dan in de herhaling en betere uitleg.

Ja, ik ben bij de woningbouw vereniging geweest en kreeg daar een prachtige folder in mijn handen gedrukt, maar dat is voor standaard rijtjes huizen en dat heb ik dus niet en dus ontstaat er een probleem. Zit nu al 2 weken te wachten op een reactie wat al veelzeggend is, maar ja t'is ook semi overheid wat had je verwacht.

Ik ga daar dus niet op wachten want de strekking was wel duidelijk.

Hmm, ja hoe benader je rendement. Laat ik het zo zeggen als het nog betaalbaar is voor oa folie en windmolen en dat het dan niet geheel rendeert qua investering is nog een want de energie prijzen gaan maar een richting op da's duidelijk dus ieder kw die er zelf opgewekt wordt is dus minder belasting te betalen. De crux wordt natuurlijk hoe duur eea wordt.

Echter na het lezen van die windmolen test is dat dus een nada en blijft alleen over die folie mi. (dank voor het linkje).

Ik heb een balkon zeg maar van 1.30 x 2.50 oid.

Ik hoor weer graag van jullie.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door David86 »

jj77 schreef:
Hmm, ja hoe benader je rendement. Laat ik het zo zeggen als het nog betaalbaar is voor oa folie en windmolen en dat het dan niet geheel rendeert qua investering is nog een want de energie prijzen gaan maar een richting op da's duidelijk dus ieder kw die er zelf opgewekt wordt is dus minder belasting te betalen. De crux wordt natuurlijk hoe duur eea wordt.
Als ik het goed begrijp maakt het je niet uit als je investering met de energieprijzen van nu niet rendabel is omdat je verwacht dat de energieprijzen (en bijbehorende belastingen) gaan stijgen, toch ?
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Pieke »

Mij bereiken de laatste tijd veel geluiden dat energieprijzen gaan dalen en ook netwerkkosten zouden een dalende lijn gaan vertonen.

Geen excuus natuurlijk om minder afhankelijk te worden van de energieboeren.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Tim »

Pieke,

Dat hoor ik ook en onze lieve overheid zal in deze tijd dat ook toejuigen, zeker onze vrijgezellen partij. Zie je wel "Marktwerking". Alleen jammer dat het buitenlandse centrales zijn, die boven Groningen de boel verzieken met ons belasting subsidies.

OT: Kun je niet 2 of 3 panelen aan het balkon zetten?

Tim
Bijlagen
zonnepanelen aan gevel.jpg
jj77
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2013, 15:11

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door jj77 »

Het is niet zo dat ik een blanco check er tegen aan gooi zo van ik wil het en verder basta.
Overal zit een grens aan, maar met de almaar stijgende wereldbevolking en wetende dat bij ons in het westen bij een aantal een kwartje aan het vallen is mbt consumeren/minderen wil dat niet zeggen dat je dat in andere landen ook deze mensen kunt opleggen. Met mi als gevolg consumeren is meer energie is meer kosten zo zie ik dat, maar ik heb natuurlijk geen glazen bol.

Goede tip die balkon panelen, echter ik deel mijn balkon met de buren en die vertrouw ik niet. Zij kunnen simpelweg de boel saboteren. Echter aan een kant zou het wel kunnen.

Blijft over toch folie op de ramen.

Laten we het gesprek even over een andere boeg gooien.

Wat zijn de opties mbt die folie daar is ook kaf onder het koren.

Kan ik bv bestellen in de maten van mijn ramen en hoe is de stand van de techniek/rendement want daar lees je ook de meest wilde verhalen over.
Bedankt maar weer.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Dutch John »

Is zonnefolie eigenlijk al op de markt? Googlend vind je wel informatie, maar geen aanbieders.

Als je het op ramen plakt, zie ik twee nadelen: minder licht binnen ('s winters vervelend) en de instraalhoek is niet erg effectief, waardoor de vraag rijst of je de investering ooit kunt terugverdienen. Buiten dat, zou ik geen proefkonijn willen zijn, want hoe houdt een van weekmakers voorziene kunststof zich over jaren in weer en wind en saboterende buren? Dan beter zonnepanelen. Die kun je bovendien mee verhuizen. Ook een aspect om te overdenken als je in een huurhuis woont.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door stillekracht »

3M heeft raamfolie
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Saeftinghe »

Kleine windmolens zijn ver van rendabel.
Ik heb een molentje met een wiek oppervlak van 1m2, ging pas leveren bij een stabiele windsterkte van 10 knopen.
Meer wieken en opnieuw gewikkeld, nu begint het leveren bij een stabile 5 knopen wind.
Dit in vrije windbaan. aan een muur zal het zeer zelden meer dan 25Watt leveren.
Mijn molentje was een (defect) geschenkje, daarom is het er nog, meer om wat uit te proberen dan voor de opbrengst.

Wind power gaat met de derde macht omhoog met oppervlakte toename, zon panelen lineair, ergens ligt een keerpunt tussen zon en wind.
Deze site geeft een goed beeld van hoe in Spanje de produktie van electra verloopt. Ongeveer 60% gemiddeld komt van zon, water en wind energie. (De site is niet altijd in de lucht)
In Portugal wordt regelmatig 100% aangetikt, maar heeft niet zo´n mooie overzichtelijke site.
De centrales moeten standby zijn, draaien op minimaal vermogen. De opbrengst hiervan wordt verkocht aan (meestal) Spanje.

https://demanda.ree.es/movil/peninsula/ ... /acumulada
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Pietje »

Saeftinghe schreef:Wind power gaat met de derde macht omhoog met oppervlakte toename,
Nee, niet met het oppervlak. Wel met de windsnelheid...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Saeftinghe
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 dec 2016, 21:45

Re: zonnefolie op je ramen plakken

Bericht door Saeftinghe »

Pietje,
Helemaal juist, ik zat even te slapen.
Plaats reactie