zonnepanelen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Met Pasen was er eindelijk wat zon en kon ik genieten van mijn zonnepanelen. 12 keer 230 wattpiek in een string op een Easton 2800. Geplaatst in een hoek van 32 graden pal op het Zuiden. Alle schaduw is weggehaald.

Rond 11.45 ging echter mijn opbrengst over de 2760 watt naar een piek van 3000 watt. Leuk... maar de Easton heeft een piekvermogen van 3000 watt. Maar nergens wordt aangegeven wat er gebeurt als hij wat langer wordt blootgesteld aan 3000 watt.

Omdat de instralingshoek nu nog niet optimaal is verwacht ik in juni langere periodes met 3000 watt. Gaat de omvormer dan stuk of gaat hij uit. In de instructies kon ik het niet vinden.

RS
groet!

Ritsaert
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: zonnepanelen

Bericht door Mees* »

Dag Ritsaert,

Hier hadden we vorig jaar iets vergelijkbaars. 4000W panelen op een omvormer die normaliter 3300w kan verwerken, maar wel met een piek van 3900w. Onze volzwarte panelen liggen op het zuidoosten onder 45 graden waardoor verwacht werd dat die 4000 nooit gehaald zou worden.
In de eerste maanden ben je uiteraard verschrikkelijk nieuwsgierig en ga je regelmatig bij de omvormers kijken. Het vaak oranje brandende controlelampje stond me niets aan. Bij een mooi voorjaarszonnetje bleek het geheel dus regelmatig over die 3900w heen te gaan waarna de omvormer in de beveiliging sprong. Even later schakelde hij dan weer automatisch in tot hij even later weer automatisch uitschakelde; intussen dus vrijwel geen opbrengst op de mooiste dagen.

Uiteindelijk zijn er een aantal panelen overgezet naar de 2e omvormer; weg probleem.

Oi,
Mees
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Mees,
bedankt, ik wacht het even af & dan zal ik een omvormertje moeten bijkopen!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: zonnepanelen

Bericht door Tim »

Rits,

Van de zomer zijn je panelen warmer en derhalve een lagere opbrengst. Ik had de afgelopen dagen 10kWh met af en toe een wolkje. Zomers zijn de pieken rond de 12kWh zonder wolken.

Met -1 buiten en de volle zon na een wolk willen ze wel produceren. Ik zou even afwachten of ze het blijven doen, zoals bij Mees.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik tik vandaag af op 23 kWh op mijn eco-aflaten-installatie (3.6kWp) en 20.3 op die van m'n ouders. Dit is het record van dit jaar.

Mijn buurjongen zat op 77kWh op een 12 kWp installatie

edit: en de was aan de lijn vandaag!
Zonneboiler is tot 89 graden gekomen. Het wordt tijd voor een grotere boiler, maar kan die nergens kwijt :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Tim
Ik heb de panelen niet op het dak, maar het zijn bij mij de daken van een open houtopslag, zuiver op het zuiden. Ik weet dat het vanaf de 25 graden minder zal opleveren maar ik vermoed dat mijn opstelling veel beter of misschien wel optimaal ventileert. Maar ik ga het afwachten.

Maarten,
Dit is het record van dit jaar
Dat kan toch niet missen? :D

Ik had vandaag ook een goede opbrengst maar ik heb geen data. Ik moet nog een uitleesding hebben voor de Eaton. Gisteren was ik thuis en zag ik hem pieken.

Heb je dan ook een toepassing voor al dat hete water? Dat zijn de heatpipes die dan veel opbrengen denk ik?

RS
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Tim
Ik heb de panelen niet op het dak, maar het zijn bij mij de daken van een open houtopslag, zuiver op het zuiden. Ik weet dat het vanaf de 25 graden minder zal opleveren maar ik vermoed dat mijn opstelling veel beter of misschien wel optimaal ventileert. Maar ik ga het afwachten.

Maarten,
Dit is het record van dit jaar
Dat kan toch niet missen? :D

Wat is jouw piekvermogen vandaag (ten opzichte van je wattpiek)?

Ik had vandaag ook een goede opbrengst maar ik heb geen data. Ik moet nog een uitleesding hebben voor de Eaton. Gisteren was ik thuis en zag ik hem pieken.

Heb je dan ook een toepassing voor al dat hete water? Dat zijn de heatpipes die dan veel opbrengen denk ik?

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik kom voor mijn eigen installatie uit op 6.11 kWh/kWp
Voor die van mijn ouders op 5.6 kWh/kWp (ligt vlakker en iets langer in de schaduw)

De heatpipes doen het fantastisch met dit weer. Moet bijna 3 maal daags gaan douchen om het water op te krijgen :)
Misschien toch maar eens een hotfill voor de wasmachine maken. Wat ik er verder mee moet weet ik ook niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: zonnepanelen

Bericht door gerard »

kockie schreef:De heatpipes doen het fantastisch met dit weer. Moet bijna 3 maal daags gaan douchen om het water op te krijgen :)
Misschien toch maar eens een hotfill voor de wasmachine maken. Wat ik er verder mee moet weet ik ook niet.
Misschien een groot weekbad voor vieze forumdagklanten?
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

en waarom mogen de schone niet in het zwembad?
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: zonnepanelen

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:en waarom mogen de schone niet in het zwembad?
Wou je de kantjes eraf lopen? Ok, de schone in het onverwarmde zwembad, de vieze in het verwarmde weekbad.
groet,
Gerard
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen

Bericht door ritsaert snijder »

Als penningmeester ontvang ik de penningen en sta toe dat anderen ze uitgeven, een zwembad is dus functioneel ideaal. Niks geen kantjes, gewoon in het bad!

Maar wij hebben een deal....maar ik mis nog een instemmend knikje....

RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen

Bericht door kockie »

Ik denk dat ik met 200 liter dan toch echt tekort kom om al die viezeriken te wassen :geek:

Ik heb wel een 2000 litertank met water staan (en evt zelfs een 4500), maar dat is verwarmingswater. Lijkt me ook niet zo lekker douchen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie