Autonoom zonnesysteem

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Hallo,

Ik wil graag een autonoom zonnesysteem maken. Hiervoor wil ik zes en maximaal negen 300wp zonnepanelen gebruiken (http://www.zonnepanelen.nl/panelen/metd ... -piek.html). Deze zonnepanelen moeten worden aangesloten op een laadregelaar die zorgt voor goed opladen van de accu’s. De stroom die in de accu’s wordt opgeslagen wil ik omvormen naar 230 volt middels een pure sine wave inverter. Naast het opladen van de accu’s moet het systeem ook kunnen worden aangesloten worden op netstroom, voor wanneer de accu’s bijna leeg zijn.

Ik wil vragen of iemand bruikbare tips kan geven.

Groeten,

Bernard
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door sathopper »

Technisch allemaal mogelijk maar...

Je zult een flinke accucapasiteit moeten aanleggen om het vermogen dat de panelen overdag leveren op te slaan.
Autonoom betekend een erg dure omvormer zeker als deze een mooie sinus moet afleveren.
Deze omvormer moet in staat zijn flinke piekvermogens van o.a. Een wasmachine, oven enz. Op te vangen.

Jij wilt toch een backup van het net dus dat is niet Autonoom.

Vanwege de hoge investeringskosten zal het lang duren voor het een besparing opleverd.

Ik heb deze installatie in het klein maar ik gebruik hem als noodstroomvoorziening.
Accus 280Ah en inverter 1800W worden geladen door een windmolentje en kleine zonnepanelen. Voor nood kan ik de accus en inverter voeden met een aggregaat.

Gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Goed om te weten dat het technisch mogelijk is.

De panelen moeten worden geplaatst op een rijdend voertuig en er moet zoveel mogelijk stroom worden opgewekt. Wanneer de accu's leeg zijn moet het voertuig gekoppeld worden aan het netstroom om zichzelf met energie te kunnen voorzien.

Graag zou ik willen weten welke producten jij/jullie mij adviseren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door Dutch John »

Heel veel advies staat hier: http://www.fieldlines.com/ Ook over producten. Maar ook diverse onderwerpen in het hoofdstuk Zelfopwek van dit forum kunnen je van voldoende informatie voorzien. Verder kunnen de leveranciers van scheepstoebehoren je alle spullen en toelichting leveren, van zonnepaneel, via laadregelaars tot omvormers. Je kunt het zo duur maken als je wilt. Een goedkope oplossing is er niet. Autonoom stroom draaien met accu's kan financieel nooit uit tenzij je geen netaansluiting hebt. Heb je wel een netaansluiting, beschouw autonoom draaien dan als een erg kostbare hobby met een zeer bescheiden EROEI, waarschijnlijk lager dan 1, want de accu's zijn eerder versleten dan terugverdiend.

Zelfvoorziening kan een beweegreden zijn om autonoom te draaien, maar besef wel dat je je afhankelijkheid verschuift van een energieleverancier naar de leveranciers van de hardware. Het koopt je dan alleen wat tijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door sathopper »

Ah ik had niet begrepen dat het om een voertuig ging. Ging uit van een woning.

De inverter/lader die ik gebruik is ook populair op (binnenvaart) schepen.
Hij kan de accu's laden via een walspanning is spannings en frequentie onafhankelijk dus gelijk een soort stabilisator. Tevens kan hij laden mbv. zonnepanelen. Prioriteit kun je programmeren. Bedienbaar op afstand met een optionele bedrade afstandsbediening :D
Dit is de link:
http://www.studer-inno.com/?cat=sine_wa ... =433&tab=5

Met deze omvormer moet je alles kunnen doen.

Succes
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door omweg »

Ik maak op mijn woonschip gebruik van een autonoom systeem met twee windmolens en een set zonne panelen. Ik gebruik een Victron phoenix omvormer/lader. Mijn ervaringen met een Victron zijn zeer positief omdat het robuuste apparaten zijn die verschillende beveiligingen heeft zodat accu's niet diep ontladen worden en door over-spanning of te zware belasting geen schade kan ontstaan aan de omvormer.
Als accu's gebruik ik Bull semitractie 200Ah uur geschakeld in 24 volt. Als ik het systeem opnieuw op zou zetten zou ik voor 48 volt kiezen zodat de bedrading kleiner kan en de verliezen daardoor afnemen. Zoals het er nu naar uit ziet neem ik de volgende keer tractie accu's of ik ben zelfs nog in twijfel of ik geen Edison (NiFe) accu's moet nemen. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden is een goede keus voor een laadregelaar omdat dit voor een belangrijk deel de levensduur van de accu's bepaald. Ik ben erg tevreden met mijn tristar (morningstar) regelaar.
The planet of my dreams is bulging at his seems
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Bedankt voor alle antwoorden.

Dutch John: Zou jij enkele leveranciers van scheepstoebehoren kunnen vermelden, zodat ik bij hen om extra informatie kan vragen?

Omweg: Dus als ik het goed begrijp zal ik de zonnepanelen moeten schakelen naar 48 volt -> naar de laadregelaar deze laad de accu's op en daarna 48 volt naar de omvormer om het apparatuur van 230 volt te doen voorzien?

Ik wil de zonnepanelen eigenlijk niet in String aansluiten, omdat ik met het voertuig soms met schaduw te maken heb. Is dit mogelijk of moet ik daarvoor extra producten aanschaffen?

Ik heb nog nooit zo een installatie gemaakt/ ontworpen dus ben nog een leek. Daarom deze vragen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door Dutch John »

Ik ben destijds netjes geholpen door Rietpol in Spaarndam. Maar ik neem aan dat er meer goede bedrijven zijn. Neem geen gel accu's, want die drogen uit bij lang doorladen. Om dezelfde reden wil je geen onderhoudsvrije accu's.

Omweg,

Ik vraag mij af of een het regelbereik van een Tristar weg weet met NiFe of NiCad accu's.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Hallo allemaal,

Ik heb een andere vraag.

Ik kan 9 panelen van 250Wp kwijt op een voertuig. In totaal dus 2250Wp

Hoeveel watt levert een zonnepaneel van 250 Wp per jaar en per uur op?
is dat als de panelen op het zuiden gericht zijn met een hoek van 30 graden: 250*0.85= 212,5 Kwh= 212500 watt?

Stel dat de panelen dit opwekken welk percentage moet ik er bij een autonoomsysteem vanaf trekken (kabel verliezen, vraag van de omvormer, enz)?

Ik wil deze panelen op een voertuig plaatsen die niet altijd in de zon staat ('s avonds binnen en soms in de schaduw) het voertuig verbruikt ongeveer 8100 Watt stroom per werkdag. Hoeveel watt van deze 8100 denken jullie dat ik kan opwekken met de zonnepanelen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Bernard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door kockie »

Hallo Bernard,

Voordat ik antwoord geef op je vraag lijkt het me handig dat je eerst het verschil tussen kW en kWh leert. Kijk hier even: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuur en hier voor de uitgebreidere engelse versie: https://en.wikipedia.org/wiki/Kilowatt_hour .

Je haalt nu namelijk een en ander door elkaar.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door omweg »

@bernardpul91 :
Een installatie ontwerpen is het afwegen van verschillende opties. Welke factoren werken voor jou het waarst. Mijn ervaring is dat rendement bij een autonoom systeem erg belangrijk is en bij een 48 volt installatie zullen de verliezen kleiner zijn. Maar als je veel gedeeltelijk in de schaduw staat heb je een tegen argument. Hoeveel accu's kun je bergen, Hoeveel is je gemiddelde verbruik.
Als bijlagen een paar documenten waar je wat aan kunt hebben "Elektriciteit aan boord" en Altijd stroom"

@DJ :
Buiten een aantal voorinstelling die je met de dip-switch bediend is de Tristar toch ook zelf te programmeren?
Bijlagen
Book-NL-AltijdStroom.pdf
(617.07 KiB) 272 keer gedownload
Elektriciteit aan boord.pdf
(478.98 KiB) 225 keer gedownload
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door Dutch John »

Omweg,

Hoe ver kun je buiten het normale bereik programmeren? Zou inderdaad de oplossing zijn.

Bernhard,

Het is natuurlijk lastig rekenen met gegevens als "soms in de schaduw". Reken erop dat je in de zomer wel wat over zult hebben, mits je accucapaciteit voldoende is om een zonloze dag te overbruggen. Accu's reduceren de netto opbrengst met ongeveer 50% door het slechte laadrendement en het gegeven: vol is vol. In de winter zullen er vast een paar dagen per maand zijn dat je een kort ritje kunt maken. Als we tenminste wat meer zon zien dan de eerste drie maanden van dit jaar....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bernardpul91
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 mar 2013, 16:15

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door bernardpul91 »

Hallo allemaal,

Sorry dat ik de kW en de kWh door elkaar haalde. Met kilowatt wordt vermogen aangeduid, met kilowattuur een hoeveelheid energie.

Ik kan 9 panelen van 250Wp kwijt op een voertuig. In totaal dus 2250Wp
Hoeveel kilowatt kan ik met één zonnepaneel van 250 Wp opwekken? (250*0.85=212,5 Kwh)

Stel dat de panelen dit opwekken welk percentage moet ik er bij een autonoomsysteem vanaf trekken (kabel verliezen, vraag van de omvormer, enz)?

Ik wil deze panelen op een voertuig plaatsen die niet altijd in de zon staat ('s avonds binnen en soms in de schaduw) het voertuig beschikt over verschillende soorten apparatuur dat per dag ongeveer 8.048 kwh gebruikt.

Een zonnepaneel van 250 Wp levert in een jaar ongeveer 212,5 kWh. Dus negen panelen leveren 1912,2 kWh. Dit is veel te weinig voor het voertuig.

Is het mogelijk om te zeggen dat alleen de verlichting aangesloten wordt op de zonnepanelen?

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Bernard
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door David86 »

bernardpul91 schreef: Hoeveel kilowatt kan ik met één zonnepaneel van 250 Wp opwekken?
0,25kw op piekvermogen ;)

Het is wel mogelijk om dat te zeggen, sterker nog het is zelfs goed haalbaar. Een led spotje vraagt 1,5 watt dus met 9 panelen en een zwik accu's kun je het licht wel even laten branden

Als je een passend antwoord wil op de warrige opeenstapeling van vragen moet je denk ik wat verder in detail treden over je ambities. Voor mij is het nu in ieder geval bijzonder onduidelijk wat je voor ogen hebt.

Jouw voertuig gebruikt trouwens meer stroom dan mijn huishouden..

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autonoom zonnesysteem

Bericht door Dutch John »

Wat voor voertuig heb je eigenlijk, als het per dag 8.000 kWh verbruikt? Een elektrische Leopard?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie