eco-nok

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Zal ik je nog wat verklappen, De besparing hangt voor een groot deel ook af wat het warmwatergebruik is per dag. Meer gebruik betekend bij een zonneboiler meer voordeel.
Dit is een gegeven die wordt ondervangen in een gelijkwaardigheidsverlaring maar niet bij Senternovem omdat dit niet de doelstelling is van hun rapport.
Zoals je wil. Dan nemen we uit de tabel een zonneboiler met een kleiner dagelijks verbruik. Dat betekent minder voordeel voor de zonneboiler.

Van de Eco-Nok wordt gemiddeld 69 liter water van 60 graden afgetapt per dag. Gemeten gemiddelde energiebesparing per jaar: 22 kubieke meter aardgas per vierkante meter collectoroppervlak.

Van de Agpo Eco00 wordt gemiddeld 60 liter water van 60 graden afgetapt per dag. Gemeten gemiddelde energiebesparing per jaar: 53 kubieke meter aardgas per vierkante meter collectoroppervlak.

Van de laatste collector wordt minder water afgetapt, dat werkt dus in het nadeel. Nochtans zijn de gemeten jaarresultaten ruim dubbel zo goed als die van de Eco-Nok!

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dirk, ik kan deze 2 werkelijk niet vergelijken met elkaar.
We hebben het al een keer gehad over collector opslagverhouding, waar wij het ook niet over eens waren. Ik zal je verderop in dit verhaal je nog eens wat toe lichten.

Nou wil het geval dat je nu precies degene gekozen hebt waar dit niet van bekend is, vreemd eigenlijk het is niet de moeilijkste opgave voor deze heren om dit te achterhalen.

Maar je kunt je voorstellen als je per dag 60 liter water nodig hebt en een opslag van 100 liter dat dit makkelijker te verwarmen is met 2 M2 dan met 1M2 collector. stel dat je dit met een bepaalde dag net gaat redden om met 2m2 100liter 60 graden aan te maken heb je maar de helft als je maar 1m2 collector hebt en wordt de overige 30 graden naverwarmd naar 60 graden. (dus minder efficient)
verhoudingen gaan op deze manier scheef groeien naar mate het verschil collector/opslagverhouding groter wordt. (inzicht?) :lol:

Pas dit eens toe met 2 indentieke collectoren en de rekensom leert je al gauw dat per m2 de opbrengs een stuk minder is.
Om maar weer eens te spreken appels met peren vergelijken. (scholing?) :lol:

De kunst is dan ook om je zonneboilersysteem zo samen te stellen dat je voorraadvat precies voldoende is aan je dagelijkse behoefte tenzij het hoog zomer is want dan kun je met de meeste systemen zelfs wel 2x je voorraad warm krijgen met de collectoren. Ruimteverwarming is weer een ander verhaal maar we hebben het over tapwater.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Maar je kunt je voorstellen als je per dag 60 liter water nodig hebt en een opslag van 100 liter dat dit makkelijker te verwarmen is met 2 M2 dan met 1M2 collector. stel dat je dit met een bepaalde dag net gaat redden om met 2m2 100liter 60 graden aan te maken heb je maar de helft als je maar 1m2 collector hebt en wordt de overige 30 graden naverwarmd naar 60 graden. (dus minder efficient)
verhoudingen gaan op deze manier scheef groeien naar mate het verschil collector/opslagverhouding groter wordt. (inzicht?) :lol:
Dat moet dan net weer lukken, Chatanky. Volgens jouw uitleg zouden dan juist de Eco-Nok zonneboilers oneerlijk bevoordeeld worden in de vergelijking die ik maakte.

De betreffende Eco-Nok zonneboilers hebben namelijk twee vierkante meter collectoroppervlak, terwijl de betreffende Agpo's (ref. ECO00, meetperiode 98-99) het moeten doen met een collectoroppervlak van 1,38 vierkante meter.

(Je maakt de opmerking dat de boilerinhoud niet vermeld wordt, maar dat is echt niet zo belangrijk in dit geval. We kunnen gerust aannemen dat dat ongeveer 100 liter zal zijn, misschien iets minder omwille van de kleine collector.)

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Mischien wel ja Maar dan ga je weer mischien.
Mischien dat ik morgen miljonair wordt, maar ik denk zelf van niet.
Je ziet ook boilers van 60 liter staan mischien dat.......

Zolang er geen harde gegevens zijn is er niks over te zeggen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Mischien wel ja Maar dan ga je weer mischien.
Mischien dat ik morgen miljonair wordt, maar ik denk zelf van niet.
Je ziet ook boilers van 60 liter staan mischien dat....
Nou Chatanky, laten we de Eco-Nok dan eens met die zonneboiler vergelijken. :D

Die heeft:
1) een veel lager dagelijks tapwaterverbruik dan de Eco-Nok (43 tegenover 68 liter per dag),
2) een kleinere boiler (60 tegenover 104 liter),
3) een kleiner collectoroppervlak (1,4 tegenover 2 vierkante meter).

Dat zijn allemaal nadelen.

Toch bespaart deze zonneboiler flink meer energie (63 tegenover 45 kubieke meter aardgas) en is dit systeem daarmee dubbel zo efficiënt als de Eco-Nok: 45 kubieke meter tegenover 22 kubieke meter besparing per vierkante meter collectoroppervlak!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Ik heb geschreven dat TNO hele andere waarden aangeeft.
Chatanky, wat zijn de waarden die TNO voor de gemiddelde opbrengst Eco-Nok aangeeft?? Ik vind nergens het TNO verslag.

Ik vind wél aanwijzingen (in de brochures van producent en verdelers) dat de beloofde jaarlijkse opbrengst van 2,2 GJ (voor de Eco-Nok met drie modules) afkomstig zou zijn van TNO.
Zijn dat voor jou de bewuste harde en betrouwbare cijfers?

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit staat niet op het web (althans ik heb het niet kunnen vinden), je zult het moeten aanvragen bij Inventum of TNO.

Ik dacht dat mijn mening wel duidelijk was over betrouwbaarheid.
Zonder komen Zonneboilers niet in aanmerking voor de EPC verlaging als ze geen certificaat hebben. De econok heeft dezelfde testst ondergaan als alle andere zonneboilers en daar uit rolt de opbrengst onder gelijke omstandigheden zonder enkele onzekerheid of twijfel.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:Dit staat niet op het web (althans ik heb het niet kunnen vinden), je zult het moeten aanvragen bij Inventum of TNO...
Jij schreef wel over de andere cijfers die TNO aangaf en dat die haaks stonden op de cijfers van Senternovem!

Blijkbaar heb je geen informatie die dat doet blijken.

Zullen we dan maar de 2,2 GJ uit de brochure aannemen als de cijfers van TNO??

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dirk, zou je echt denken dat ze harde cijfers verdraaien?
Dat je kritisch bent Ok. dat ben ik ook wel, maar om aan te nemen dat over harde cijfers die niet door een mooi praatje gunstiger doen lijken gaat wanttrouwen vind ik wel heel ver gezocht.

Als ik zo`n wantrouwen had zou ik meteen TNO mailen of ze hun verklaring over de econok eens willen toezenden.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Chatanky, welke zijn dan die harde cijfers ?

Of mogen we die 2,2 GJ per jaar uit de brochure (het leesvoer dat je me aanbood) aannemen als de harde cijfers van TNO??

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...Als ik zo`n wantrouwen had zou ik meteen TNO mailen of ze hun verklaring over de econok eens willen toezenden.
Uiteindelijk zal ik dat misschien doen.
Dat is dan wel het teken aan de wand.
Want ik vraag me af waarom Inventum niet trots met dat verslag staat te zwaaien...

Dirk
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Bericht door Bob1 »

Dirk Bauwens schreef: Van de Eco-Nok wordt in de brochure gezegd dat die beveiligd is tegen oververhitting. Daarachter staat tussen haakjes: 100°C. Op het schema wordt nergens een veiligheidssysteem tegen oververhitting aangeduid of vermeld. Wat volgens mij betekent dat deze zonneboiler in de praktijk niet warmer dan 100 graden kan worden, omdat bij die temperatuur de warmtewinsten en warmteverliezen elkaar zullen opheffen.

Dirk
Dick een inlaatcombinatie verzorgd dit.

Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Die verzorgt oa. de beveiliging maar is niet bedoelt om het proces binnen de grenzen te houden.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ondertussen heb ik prijzen gevonden van een geplaatst Eco-Nok systeem. Voor 3 modules is dat 4300 euro en voor 4 modules is dat 5900 euro. De prijs van 5 modules stond er niet bij. Afgaande op de twee andere bedragen zal dat iets in de buurt van 7500 euro zijn.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit zijn behoorlijke concurerende prijzen.
Plaats reactie